Er is misgegaan met mijn database waarvan ik niet verklaren hoe het komt en hoe ik het kan repareren.

Ben tijdje bezig geweest met maken van een WordPress website, maar wel lokaal en ik maakte gebruik van MAMP-server voor de Mac. Werkte prima en was een paar maanden bezig om het in te richten.

In de tussentijd had al ruim een maand niets meer meegedaan: het MAMP-programma (waar alles op draait) niet meer geopend. Bij het opstarten van het programma deze week merkte ik op dat de Wordpress sites die ik gemaakt had niet meer konden worden gevonden, omdat hij de database niet kon vinden.
In de PhpMyAdmin zag ik dat ik een foutmelding krijg als ik op de tabellen van de database klik. Het gaat om 2 verschillende websites met 2 aparte databases en beide hetzelfde probleem. Ik heb zelf niets gedaan die het probleem veroorzaakt zou kunnen hebben. Het gebeurde ineens nadat ik het programma ruim maand niet meer had geopend.

Weet iemand of het mogelijk is om de database en/of tabellen te repareren zodat ik de websites weer kan benaderen? Ik heb geen backup gemaakt van de database

Kan je de melding hier ook delen. Want het is algemeen bekend dat plaatjes op den duur opeens niet meer werken, en dan hebben we niks meer aan dit topic.

Als ik zo kijk lijkt het eerder een brakke phpMyAdmin. Geef deze eens een update, en zorg ervoor dat PHP/MAMP ook even lekker actueel is ;-)

(als ik zo kijk lijkt deze phpMyAdmin behoorlijk oud?)
- Ariën - op 20/02/2018 17:03:07

Kan je de melding hier ook delen. Want het is algemeen bekend dat plaatjes op den duur opeens niet meer werken, en dan hebben we niks meer aan dit topic.

Als ik zo kijk lijkt het eerder een brakke phpMyAdmin. Geef deze eens een update, en zorg ervoor dat PHP/MAMP ook even lekker actueel is ;-)

(als ik zo kijk lijkt deze phpMyAdmin behoorlijk oud?)

Zo te zien kan ik alleen deeplinken naar een plaatje. het plaatje hier uploaden gaat niet lukken.

MAMP is up-to-date naar de laatste versie (had ik al eerder gedaan), in ieder geval de lite versie. Je kan voor de Pro-versie gaan (waarvoor je moet betalen), maar ik vraag me af of de Pro-versie mijn probleem zou oplossen.

De PhpMyAdmin (die geintergreerd is in MAMP) is recent, het uiterlijk zegt niet zo veel. Volgens de configuratie is het versie 5.6.35
Gelukkig kan je ook tekst kopiëren en plakken hier. Dan is het iets blijvends....

Verder is het knap dat het versie 5.6 is, want phpMyAdmin zit nu bij 4.7 ;-)
Je kijkt nu volgens mij naar je PHP-vesie.
Dit probleem met die melding schijnt vaak te voorkomen.
Ik heb op een andere forum gelezen dat het wellicht te maken heeft met het gebruik van HOOFDLETTERS in de database en/of tabellen.

Iemand had voorgesteld om een nieuwe database aan te maken met HOOFDLETTERS en de tabellen in kleine letters en vervolgens een tweede database aanmaken met kleine letters en de tabellen in HOOFDLETTERS. En dan kijken bij het laden van de structuur of dezelfde foutmelding verschijnt.

Hier staat het verhaal met dezelfde melding die ik ook krijg:

[size=xsmall]Toevoeging op 21/02/2018 11:17:20:[/size]

- Ariën - op 20/02/2018 18:28:52

Gelukkig kan je ook tekst kopiëren en plakken hier. Dan is het iets blijvends....

Warning in ./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1309
Illegal string offset 'Data_length'

Backtrace

./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1265: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->getTableStats()
./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#355: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->displayStructure(
array,
array,
array,
boolean false,
array,
array,
)
./tbl_structure.php#47: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->indexAction()

Warning in ./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1312
Illegal string offset 'Index_length'

Backtrace

./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1265: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->getTableStats()
./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#355: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->displayStructure(
array,
array,
array,
boolean false,
array,
array,
)
./tbl_structure.php#47: PMA\libraries\controllers\table\TableStructureController->indexAction()

Warning in ./libraries/controllers/table/TableStructureController.php#1324
Illegal string offset 'Data_length'

Backtrace

array,
array,
array,
boolean false,
array,
array,
)

En zo gaat dit eindeloos door....

Maar installeer eens de recente en nieuwe phpMyAdmin? Deze thread stamt uit 2017.
- Ariën - op 21/02/2018 11:19:54

Maar installeer eens de recente en nieuwe phpMyAdmin? Deze thread stamt uit 2017.

Het draait al op de nieuwste versie:

phpMyAdmin
Version information: 4.7.7
Dat is wel heel frappant dat een beetje bijzonderheid in de structuur van de database de tool phpMyAdmin al over zijn nek laat gaan :-P. Om deze reden gebruik ik al zelden deze tool, en werk ik met HeidiSQL. Die verbindt direct met MySQL zonder PHP als tussenlaag.

Waar het probleem zit weet ik niet, maar je kan MAMP eens updaten naar een nieuwere versie en hopelijk met een nieuwere MySQL/MariaDB.

- Ariën - op 21/02/2018 11:42:09

Dat is wel heel frappant dat een beetje bijzonderheid in de structuur van de database de tool phpMyAdmin al over zijn nek laat gaan :-P. Om deze reden gebruik ik al zelden deze tool, en werk ik met HeidiSQL. Die verbindt direct met MySQL zonder PHP als tussenlaag.

Waar het probleem zit weet ik niet, maar je kan MAMP eens updaten naar een nieuwere versie en hopelijk met een nieuwere MySQL/MariaDB.

Zou best kunnen dat het probleem is veroorzaakt door het programma MAMP, want hiervoor had ik ook al een ander probleem, namelijk dat de MYSQL server regelmatig niet wil opstarten. Vervolgens moest je eerst een bestandje weggooien. Met het updaten van MAMP was dit al opgelost.

De lite-versie van MAMP was al geupdate, ik kan alleen naar de pro versie gaan.

Ik zag net dat er inmiddels versie 4.7.8 beschikbaar is. Ik heb hem net gedownload en ik ga dit proberen. In het programma MAMP zit een map 'PhpMyadmin'. Kan ik deze map vervangen met de nieuwe map met versie 4.7.8?

probeer het eens, desnoods even de oude map hernoemen zodat je de wijziging gemakkelijk ongedaan kan maken.
Dit stinkt naar schade aan de database. Je zou kunnen proberen een reeks REPAIR commando's af te vuren.
Over hoofdletters voor tabelnamen etc: niet doen. Heel erg niet doen zelfs. Daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk en kan tussen verschillende bestandssystemen tot verschillende resultaten leiden.

Reageren