Door
Mona vd berg
op 20-02-2018 15:38
gewijzigd op 20-02-2018 15:49
11.432 views
Er is misgegaan met mijn database waarvan ik niet verklaren hoe het komt en hoe ik het kan repareren.
Ben tijdje bezig geweest met maken van een WordPress website, maar wel lokaal en ik maakte gebruik van MAMP-server voor de Mac. Werkte prima en was een paar maanden bezig om het in te richten.
In de tussentijd had al ruim een maand niets meer meegedaan: het MAMP-programma (waar alles op draait) niet meer geopend. Bij het opstarten van het programma deze week merkte ik op dat de Wordpress sites die ik gemaakt had niet meer konden worden gevonden, omdat hij de database niet kon vinden.
In de PhpMyAdmin zag ik dat ik een foutmelding krijg als ik op de tabellen van de database klik. Het gaat om 2 verschillende websites met 2 aparte databases en beide hetzelfde probleem. Ik heb zelf niets gedaan die het probleem veroorzaakt zou kunnen hebben. Het gebeurde ineens nadat ik het programma ruim maand niet meer had geopend.
Weet iemand of het mogelijk is om de database en/of tabellen te repareren zodat ik de websites weer kan benaderen? Ik heb geen backup gemaakt van de database
Dat is wat ik in feite in stap 3 bedoel: maak rechtstreeks een verbinding met je mysql-database.
Dit om uit te sluiten dat het probleem ligt bij PMA / MAMP / WordPress.
Dingen uitsluiten en helder krijgen is het hele doel van mijn stappenplan, om precies de oorzaak / plek bloot te leggen waar het misgaat.
Dit klinkt goed..-) om (spel) fouten uit te sluiten, hoe zou zo een command-code in zijn geheel uit moeten zien inclusief wachtwoord en punten en komma's?
Ik heb deze ergens gevonden, maar ik kan zelf niet zien of deze goed is:
[root@host]# mysql -u root -p
Enter password:root
mysql> use wp_site;
mysql>
De databse het 'wp_site' en het wachtwoord is 'root'
Thanks allemaal! het pad van de Mysql was even zoeken, want dat is bij MAMP/Mac idd anders.
Ik ben ondertussen verder gekomen met de check van stap 3 van "Thomas"...
Via de terminal/commandline heb ik contact kunnen maken met de bases zoals te zien in onderstaand plaatje:
Ik kan alle databases zien en selecteren.
Bij het selecteren van een tabel, krijg ik dezelfde melding als in phpMyAdmin, namelijk, dat de tabel niet bestaat zoals in onderstaande melding is te zien:
Wat mij wel opvalt aan deze melding is dat aan het begin de tabel de database naam wordt toegevoegd. In het bovenstaande voorbeeld heet de tabel 'wp_options'. Bij de foutmelding heet deze 'wp_site.wp_option'. dus aan het begin wordt de database naam toegevoegd
Om alles uit te sluiten heb ik een nieuwe database aangemaakt en dezelfde check gedaan.
Hier wordt te tabel wel herkend en er wordt geen database naam toegevoegd aan het begin van de tabel naam.
Dat de databasenaam voor je tabel staat is normaal gedrag. Je kan namelijk in de praktijk ook tussen meerdere databases binnen een user schakelen.
Ik denk zelf dat je database gewoon corrupt is, en dat je op een backup moet overschakelen.
Als je deze niet hebt, dan kan je er weinig meer aan doen. Enkel je backup-procedures aanscherpen.