Door
Mona vd berg
op 20-02-2018 15:38
gewijzigd op 20-02-2018 15:49
11.434 views
Er is misgegaan met mijn database waarvan ik niet verklaren hoe het komt en hoe ik het kan repareren.
Ben tijdje bezig geweest met maken van een WordPress website, maar wel lokaal en ik maakte gebruik van MAMP-server voor de Mac. Werkte prima en was een paar maanden bezig om het in te richten.
In de tussentijd had al ruim een maand niets meer meegedaan: het MAMP-programma (waar alles op draait) niet meer geopend. Bij het opstarten van het programma deze week merkte ik op dat de Wordpress sites die ik gemaakt had niet meer konden worden gevonden, omdat hij de database niet kon vinden.
In de PhpMyAdmin zag ik dat ik een foutmelding krijg als ik op de tabellen van de database klik. Het gaat om 2 verschillende websites met 2 aparte databases en beide hetzelfde probleem. Ik heb zelf niets gedaan die het probleem veroorzaakt zou kunnen hebben. Het gebeurde ineens nadat ik het programma ruim maand niet meer had geopend.
Weet iemand of het mogelijk is om de database en/of tabellen te repareren zodat ik de websites weer kan benaderen? Ik heb geen backup gemaakt van de database
Ik denk dat je database corrupt is, en dat je een backup moet terugzetten. Verder vraag ik mij af of dit echt een nieuwe phpMyAdmin is, het ziet er erg nostalgisch uit.
Ik denk dat je database corrupt is, en dat je een backup moet terugzetten. Verder vraag ik mij af of dit echt een nieuwe phpMyAdmin is, het ziet er erg nostalgisch uit.
Dat is juist mijn grootste probleem, ik heb geen backup gemaakt van de database.
Is er misschien een andere omslachtige manier om het te repareren? Bijvoorbeeld een andere programma gebruiken (bijvoorbeeld XAMP) en dan de map van de corrupte databae hiernaar toe slepen?
De opmaak ziet er idd ouderwets uit, maar het is echt 4.7.7 versie
Ik denk dat het verstandig is om eerst eens een goede analyse te maken van het probleem, want wat nu gebeurt is dat er onwijs gefocused wordt op een symptoom / symptomen van het probleem: de tabellen blijken niet meer te kunnen worden geraadpleegd.
Mijn eerste vragen zouden dan ook zijn:
1. Bestaan de fysieke bestanden waarin deze tabelinformatie staat nog wel? Zonee: sja... Mogelijk nog een sprankje hoop: misschien worden deze op de verkeerde plaats gezocht / zijn deze verplaatst? Zoja: kijk vervolgens eens of
2. Draait er wel een MySQL proces zodat je database uberhaupt benaderbaar is, mogelijk zit hier een kink in de kabel. Zonee: dan is het logisch dat je ook niets vindt, mogelijk cached PMA dingen voor snellere lookup ofzo, wie weet, repareer je connectie. Zoja:
3. Probeer eens is via de command prompt een verbinding te maken met je database, als dat allemaal lukt dan is het een probleem in PMA of (en mogelijk waarschijnlijker) MAMP.
Pak dit eens stap voor stap op een gestructureerde manier aan.
En, sorry dat ik het zeg, maar stap 0 van alles is: Maak (Regelmatig) Een Backup.
Oh ja, en houd je niet bezig met het kopiëren van myi en frm bestanden. Deze zijn gericht op (sub)versies van je database, en bij een simpele verandering zullen ze al niet meer werken. De enige beste optie is om de boel te backuppen door het naar een SQL-file te 'dumpen'. Dit kan met phpMyAdmin, maar ook met de mysqldump-executable. En die laatste raad ik zeker aan, vooral omdat je geen tussenlaag van PHP er tussen hebt zitten die al vaak problemen geeft met geheugen en uploadlimieten.
Ik denk dat het verstandig is om eerst eens een goede analyse te maken van het probleem, want wat nu gebeurt is dat er onwijs gefocused wordt op een symptoom / symptomen van het probleem: de tabellen blijken niet meer te kunnen worden geraadpleegd.
Mijn eerste vragen zouden dan ook zijn:
1. Bestaan de fysieke bestanden waarin deze tabelinformatie staat nog wel? Zonee: sja... Mogelijk nog een sprankje hoop: misschien worden deze op de verkeerde plaats gezocht / zijn deze verplaatst? Zoja: kijk vervolgens eens of
2. Draait er wel een MySQL proces zodat je database uberhaupt benaderbaar is, mogelijk zit hier een kink in de kabel. Zonee: dan is het logisch dat je ook niets vindt, mogelijk cached PMA dingen voor snellere lookup ofzo, wie weet, repareer je connectie. Zoja:
3. Probeer eens is via de command prompt een verbinding te maken met je database, als dat allemaal lukt dan is het een probleem in PMA of (en mogelijk waarschijnlijker) MAMP.
Pak dit eens stap voor stap op een gestructureerde manier aan.
En, sorry dat ik het zeg, maar stap 0 van alles is: Maak (Regelmatig) Een Backup.
1. Bestaan de fysieke bestanden waarin deze tabelinformatie staat nog wel?
Je bedoelt alle bestanden die in de map van de database zitten? Deze zitten nog in
de map. Ik heb zelf niets verplaatst. Het probleem is ontstaan nadat ik meer dan een
maand het programma MAMP (waar alles opdraait) niet heb geopend.
2. Draait er wel een MySQL proces zodat je database uberhaupt benaderbaar is.....
Ja, want de andere database die meegeleverd is met de installatie van MAMP,
namelijk "performance_schema" is wel in orde en niets mis mee, alle tabellen van deze database zijn zichtbaar en benaderbaar zoals te zien in onderstaand plaatje.
Het probleem is alleen gebeurt bij de 2 databases die zijn aangemaakt voor de twee WordPress websites.