Door
Gerard van Katwijk
op 24-06-2021 12:33
gewijzigd op 24-06-2021 12:58
3.675 views
Omdat ik geen forumcategorie "Over het forum" heb kunnen ontdekken, start ik hier maar met deze titel. Juist als nieuwkomer heb je informatie nodig over hoe iets werkt en wat wel en niet mogelijk is, toch?
Als eerste liep ik bij mijn pogingen om me te registreren, tegen het probleem aan, dat ik steeds een foutmelding ontving dat niet alle velden zouden zijn ingevuld en het adresveld met mijn achternaam rood gekleurd was. Aan mijn achternaam ("van Katwijk") mankeerde echter ogenschijnlijk niets. Nergens kon ik een e-mailadres vinden om daarover een vraag te stellen. Op een gegeven moment bleek de oplossing te zijn om dan maar voor "Katwijk" te kiezen (kennelijk was de spatie in mijn naam een struikelblok). Helaas bleek het later ook niet mogelijk om mijn achternaam in m'n profiel te corrigeren. :(
Nou, dat vond ik wat sterk gesteld, maar ik denk wel, dat wanneer je slordig omgaat met je moedertaal, de kans groter is, dat je ook slordig bent met andere zaken. Op z'n minst maak je minder kansen om voor "vol" te worden aangezien. Slecht geschreven sollicitaties gaan bij voorbeeld als eerste de prullenbak in en slecht geschreven teksten verliezen zo wie zo gauw aandacht (ook al gaan ze over PHP). Er zijn zelfs hele rubrieken met voorbeelden van slechte teksten (om om te glimlachen).
Slecht geschreven sollicitaties gaan [color="red"]bij voorbeeld[/color]bijvoorbeeld als eerste de prullenbak in en slecht geschreven teksten verliezen [color="red"]zo wie zo[/color]sowieso gauw aandacht (ook al gaan ze over PHP). Er zijn zelfs hele rubrieken met voorbeelden van slechte teksten (om [color="red"]om[/color] te glimlachen).
Er zat ook wel een vleugje "overdrijven maakt der zaak duidelijk" bij. ;-) Maar ik denk dat je het toch niet geheel los van elkaar kunt zien. Het voordeel van programmeertalen is dat ze beter in regeltjes te vangen zijn dan natuurlijke talen, maar in alle gevallen heb je te maken met spelling, grammatica en zinsbouw.
Ik zie wel eens een forumpost langskomen waarvan ik na drie keer lezen nog steeds niet begrijp wat er wordt bedoeld. Als de schrijver daarvan op een soortgelijke manier programmeert, snap ik heel goed waarom zijn code niet werkt.
Het werkt ook andersom: als je je probleem op een nette en gestructureerde manier formuleert ("de kunst van het vragenstellen") dan is dat vaak een flinke stap richting de oplossing ervan. Als ik met een probleem zit, schrijf ik vaak een forumpost of een mailtje naar een collega waarin ik het probleem voorleg. Meestal wordt het bericht nooit verstuurd, omdat ik tijdens het uiteenzetten al tot het inzicht kom wat er mis is.
Programmeren is voor een groot deel structureren. Die structuur zit niet alleen in je broncode, maar ook in je hoofd. En ondanks dat de werking van het brein nog steeds voor een groot deel een mysterie is voor de wetenschap, is het wel duidelijk dat je gedachten werken op basis van natuurlijke taal. Dat betekent dus ook dat als je niet ten minste één natuurlijke taal goed beheerst, het eigenlijk onmogelijk is om de structuur van je programma in je hoofd te verwoorden. En dat heeft direct invloed op je programmeervaardigheden.
Slecht geschreven sollicitaties gaan [color="red"]bij voorbeeld[/color]bijvoorbeeld als eerste de prullenbak in en slecht geschreven teksten verliezen [color="red"]zo wie zo[/color]sowieso gauw aandacht (ook al gaan ze over PHP). Er zijn zelfs hele rubrieken met voorbeelden van slechte teksten (om [color="red"]om[/color] te glimlachen).
Ik heb acht (8) boeken over PHP geschreven; misschien wil iemand van mij aannemen dat het gebruik van Engelse vaktermen onvermijdelijk en soms zelfs noodzakelijk is.
Je kunt bijvoorbeeld nog wel klasse en eigenschap gebruiken in plaats van class en property, maar als je 'afhankelijkheidsinjectie' schrijft in plaats van dependency injection, gaat er mogelijk belangrijke informatie aan de lezer voorbij. Het is niet bevorderlijk voor een goed begrip van kritieke concepten.
In een boek is dat overigens wel gemakkelijker op te lossen: je noemt gewoon beide termen, bijvoorbeeld door de letterlijke Nederlandse vertaling tussen haakjes achter de Engelse vakterm toe te voegen.
?
Onbekende gebruiker
26-06-2021 09:27
gewijzigd op 26-06-2021 09:28
@Ward Wat dacht van niveauveranderingspad als alternatief voor 'drill down path' bij gebruik van OLAP cubes?
Ja we ontkomen niet aan jargon, al was het maar omdat PHP zelf jargon is.
Zou dit topic misschien verplaatst kunnen worden naar elders, bijvoorbeeld de koffie hoek?
Wow, van een topic over een aantal bugs naar een complete discussie over Neerlandistiek. :-P
Er zijn gewoon Engelse termen die we hier hanteren, en we gaan echt niet heel PHP-Hulp eh.. PHPhulp Nederlands maken. De term 'topic' vind ik eigenlijk ook wel duidelijk, en anders spreekt het wel voor sich in een forum.
De gebruikte woorden in de syntax van programmeren zijn vooral afkomstig uit de Engelse taal, dus wat mij betreft blijft het op PHPhulp ook zo.
Maar om terug te komen op het hoofdonderwerp: Mochten er woorden zijn die niet goed samengevoegd zijn, dan hoor ik die graag. Graag met URL zo ik die makkelijk kan vinden.
Ik heb acht (8) boeken over PHP geschreven; misschien wil iemand van mij aannemen dat het gebruik van Engelse vaktermen onvermijdelijk en soms zelfs noodzakelijk is.
Mij hoef je in ieder geval niet te overtuigen. Ik hecht heel erg aan de Nederlandse taal en een goed gebruik daarvan, maar zit zelfs op een Engelstalige Windows te werken. Vertalen van vaktermen werkt gewoon niet. Komt misschien ook doordat ik ben opgegroeid in een periode dat er weinig goede Nederlandstalige boeken en tijdschriften over computers waren en ik dus al vanaf het eerste begin tot over mijn oren in de Engelse terminologie zat. (Met als bijwerking dat ik op mijn eindexamen een 9 voor Engels had en slechts een 7 voor Nederlands.)
Tijdens mijn studie, begin jaren '90, waren de boeken ook grotendeels in het Engels. Helaas zat er af en toe een Nederlandstalig boek tussen waarin werd gesproken over centrale verwerkingseenheid (CVE) en adresboekingangen. Volkomen onbegrijpelijke termen, tot je ze vertaalt naar het Engels (CPU, directory entries). Ik heb die kreten sindsdien gelukkig niet meer gehoord. En nog steeds moet ik Nederlandse computertermen vaak eerst naar het Engels vertalen voor ik ze begrijp.
Sommige auteurs slaan zelfs een beetje door in hun vernederlandsingsdrift. Zo heb ik ooit een leerboek voor Pascal in handen gehad waarin zelfs de Pascal-instructies in het Nederlands waren vertaald. :-/ Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen op basis van dat boek hebben kunnen leren programmeren.
Het krampachtig alles maar willen vernederlandsen heeft overigens ook als nadeel dat je als gebruiker daardoor meer moeite zult hebben om je door een Engelstalige handleiding heen te worstelen of je begrijpelijk uit te drukken op een Engelstalig forum. De meeste Nederlandsers spreken sowieso al gebrekkig Engels (we denken zelf van niet, overigens) maar als je naast je steenkolenengels ook nog de vaktermen niet goed benoemt, wordt het heel lastig communiceren...
?
Onbekende gebruiker
26-06-2021 20:32
gewijzigd op 26-06-2021 20:34
O ja, centrale verwerkingseenheid, willekeurig toegangsgeheugen, afdrukmachine (printer). Dat wil allemaal niet vlotten, al is het maar omdat je bij CVE direct aan veiligheidsincidenten moet denken.
Maar er zijn toch ook genoeg woorden blijven hangen, denk aan: muis, toetsenbord, genotsknots of pretpook i.p.v. joystick, beeldscherm i.p.v. monitor. En object georiënteerd programmeren niet te vergeten.
En er zijn nog Nederlandse woorden die naar mijn menig gewoon over zouden moeten nemen uit het Zuid Afrikaans, zoals streelpaneel voor tablet.
Tsja, ga gerust allemaal lekker door met opsommen van absurditeiten. Daaruit blijkt dat jullie de kern hebben gemist, namelijk om gewoon waar dat kan, je moers taal te gebruiken. Het is logisch dat dat voor een aantal moeilijk is, maar oefening (in de eigen taal) baart kunst. :) Net als met rekenen en andere basisvaardigheden, is dat natuurlijk moeilijk, en is het veel makkelijker om anderen belachelijk te maken. Veel plezier daar mee. ;)