Diakritische tekens worden opeens vraagtekens

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior SQR Java Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 13333 Introductie Are you passionate about contributing to the world's most advanced machines. Do you thrive in a challenging environment working with highly motivated and skilled teams? If so, we have the perfect opportunity for you! We are seeking a Senior Software Design Engineer for Sequence Tooling to play a critical role in creating and maintaining mission-critical software applications. In this role, you will focus on achieving maintainable software architecture that is transparent and easy to extend while maintaining a strong focus on software quality. You will work closely with

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript developer (ReactJS, NodeJS, T

Functie Het team bestaat momenteel uit ruim 15 collega’s, waarvan ruim de helft in het ontwikkelteam werkzaam is. Er zijn gave plannen om het platform ook te gaan toepassen op bijv. vliegvelden, maar ook internationale groei zit in het verschiet en daarom zijn ze op zoek naar versterking. Als Fullstack JavaScript developer werk je nauw samen met 9 fullstack (Python en .NET) developers. Binnen het team ga jij je toespitsen op het creeren van de optimale toegankelijkheid en user experience. Om dit voor elkaar te krijgen zul je ontwerpen, programmeren, testen en implementeren. Het hele proces dus! Maar ook bijvoorbeeld

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Qua type opdrachten is er echt een verscheidenheid aan afnemers, zo werken ze met grote multinationals, maar ook met startups. Zo kom je te werken in een gevarieerde omgeving en kan je ook schakelen tussen verschillende culturen. De projecten variëren van greenfield projecten tot langdurige ontwikkeltrajecten. Hier wordt alleen maar gewerkt met aan front end projecten. Daarom maakt het onze partner niet uit waar jij kennis van hebt, als je maar gedegen kennis hebt van Javascript frameworks, Unit testing en ook bekend bent met de scrum methodiek. Eisen Minimaal 4 jaar relevante werkervaring Kennen en ervaring van Javascript frameworks

Bekijk vacature »

Randstad B.V.- Freelance Senior Fullstack Develope

Startdatum: 01.05.2023 Richttarief: € 75,00 - €85,00 Duur van de opdracht: 1 jaar Uren per week: 40 Werkmodel: Hybride, dinsdag en donderdag aanwezig op kantoor in Diemen en meer wanneer dit nodig is. Functieomschrijving: De ideale kandidaat gaat onderdeel uitmaken van een junior team binnen het foundation domein. Vanuit het foundation domein werkt dit team samen met andere foundation teams en teams uit het online domein (professionals B2B en B2C) voor het bouwen en integreren van HRM functionaliteiten (verlof en benefits) in de persoonlijke portal van Interim Professionals. Er is meer backend werk dan frontend, maar kandidaat moet beiden leuk

Bekijk vacature »

Android developer

De functie Schiphol is een plek om te reizen, te verblijven en te werken. Door middel van data en technologie richten we op al deze gebieden het leef- en werkklimaat optimaal in en zorgen we voor een slimmere en efficiëntere operatie. Wij ontwikkelen nieuwe producten en diensten vanuit de wensen en behoeften van onze klanten, voorspellen passagier flows en testen digitale oplossingen om rijen en andere pijnpunten in het proces te verminderen. Met slimme feedback van sensortechnologie maken we zelfs data van toiletten en stoelen inzichtelijk en bruikbaar. Het Commercial Platform bestaat uit multidisciplinaire teams met een end-2-end verantwoordelijkheid voor

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als ervaren .NET ontwikkelaar start jij een team met 12 programmeurs. Jullie zijn verantwoordelijk voor het huidige platform van deze organisatie. Als team werken jullie in tweewekelijkse sprints en starten jullie iedere dag met een stand-up. Jij werkt samen met jouw team aan het uitbreiden van het huidige platform door middel van nieuwe features. Daarnaast zorg jij er samen met jouw team voor dat het platform veilig is en gebruiken jullie de nieuwste technieken om deze veiligheid te waarborgen. Zo maken jullie gebruik van C# .NET, .NET Core, React, Azure, Kubernetes, ASP.NET, MVC. Jij gaat aan het werk in

Bekijk vacature »

PHP ontwikkelaar

Functie Met een complex en uitgebreid e-commerce platform, een eigen PIM-systeem en eigen scan applicatie – krijg jij dagelijks te zien hoe jouw werk gebruikt wordt door miljoenen gebruikers. En we staan qua development pas in de startblokken, aangezien er nog meerdere projecten op de plank liggen te wachten! Ons huidige development team bestaat uit 8 programmeurs. Er wordt dagelijks gereflecteerd op geschreven code, Scrum taken en kennisdelen onderling is een must. Onze voertaal binnen ons team is Engels, dit omdat wij twee internationale collega’s hebben. Ons huidige “IT Landschap” bestaat voornamelijk uit allerlei losse onderdelen die individueel, maar ook

Bekijk vacature »

Senior Front end developer

Functie Wij zijn op zoek naar een ambitieuze, zelfsturende Front-end Expert die ons (internationale) team komt versterken. Onze huidige software development afdeling bestaat uit 7 developers en designers. Wij zijn een écht softwarehuis, dus ervaring in software development is wel echt een must. Er wordt tegelijkertijd aan meerdere projecten gewerkt, voor mooie toonaangevende klanten. Je hebt dus regelmatig te maken met deadlines en opleveringen. Een deel van onze omgeving is in Angular.JS. Dit deel wordt langzamerhand omgebouwd naar de nieuwste versie van Angular. Jouw werkzaamheden zullen bestaan uit: Het aansturen en begeleiden van jouw collega’s Het implementeren van visuele elementen

Bekijk vacature »

Developer Low-code

Dit ga je doen Low-code ontwikkeling van software voor landelijk bekende organisaties; Opleveren van mooie eindproducten, middels de Agile methodiek; Samenwerken in een team van 10 collega's; Direct contact met de eindklant over de gewenste oplossingen. Hier ga je werken Als Developer kom je te werken in de regio van Lelystad bij een organisatie die met toonaangevende klanten uit heel Nederland samen werkt. De producten en diensten van de organisatie bereiken miljoenen Nederlanders. Hierbij komt een grote hoeveelheid informatie kijken en deze moet discreet en veilig verwerkt worden. De processen die hierbij horen worden door het IT team vormgegeven. De

Bekijk vacature »

Junior Java Developer

Dit ga je doen Je ontwikkelt innovatieve, maatschappelijk belangrijke applicaties; Je implementeert nieuwe features; Je gaat in gesprek met eindgebruikers en designers om de applicaties continu te finetunen; Je draait mee in een professionele Agile/Scrum omgeving. Hier ga je werken Onze klant is een internationale organisatie gevestigd in de omgeving van Amsterdam. Ze staan zeer goed bekend in de markt door hun innovatieve dienstverlening op IT gebied en hun gepassioneerde werknemers. Voor hun inspanningen op het gebied van IT hebben ze meerdere prijzen gewonnen! Onze klant is onderdeel van een Corporate werkgever en heeft zelf 300 mensen in dienst. Om

Bekijk vacature »

Magento2 Developer

Functie Ben jij een ontwikkelaar en wil jij een volgende stap zetten en als teamlead aan de slag? Lees dan snel verder! Voor een gewilde opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar een programmeur die als meewerkend voorman aan de slag wilt gaan. Een developer die een team van twee man aan zal sturen. Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien; Ontwikkelen en ontwerpen van API's; Maatwerkoplossingen; Databeveiliging; Optimalisatie webshops; Ontwikkelen technische implementaties voor verbetering database; Aanspreekpunt voor de organisatie en verantwoordelijk voor de aansturing van externe developers. Zoek je veel uitdaging en veelzijdigheid in je werk dan

Bekijk vacature »

Back-End Web Developer

Als Back-End Web Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn. Wat doe je als Back-End Web Developer bij Coolblue? Als Back-End Web Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Als backend developer weet je de weg in PHP, kan je in Typescript een microservice op zetten of ben je bereid om dit te leren. Ook Web Backend Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen PHP

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Front end developer

Functie Jij als front end developer gaat werken binnen de teams van onze klant, uiteraard met alle moderne technieken. Opdrachten worden echt gericht op jouw leerdoelen en jouw behoeftes. Wij hebben een omgeving gecreëerd waarin je echt jezelf kan zijn en waar echt gekeken wordt naar jouw voorkeuren. Maak je een fout? Geen probleem, leer ervan en dan ga weer door. Door de variëteit aan werk kun je in verschillende omgevingen een kijkje nemen en dus jezelf snel ontwikkelen. Eisen Je bent communicatief vaardig en houdt van een dynamische omgeving Je hebt HBO werk- en denkniveau Je hebt gedegen kennis

Bekijk vacature »

Front-End Developer

Als Front-End Developer bij Coolblue verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Wat doe je als Front-End Developer bij Coolblue? Als Front-end Developer werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van onze webshop voor miljoenen klanten. Je vindt het leuk om samen te werken met de UX designer om stories op te pakken. Je krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen en presenteert dit graag binnen het team. Daarnaast ben je trots op je werk en verwelkomt alle feedback. Ook Front-end Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te

Bekijk vacature »
MV Tol

MV Tol

27/03/2024 19:32:18
Quote Anchor link
Ik weet dat hierover al eerder vragen gesteld zijn, maar toch wil ik mijn specifieke situatie even voorleggen.

Ik heb een website met grote database.
- Apache
- Clientversie van database: libmysql - 5.5.68-MariaDB
- PHP-uitbreiding: mysqli Documentatie
- PHP-versie: 5.4.16
Deze draait prima, maar binnenkort moet de website verhuizen naar een nieuwere server.

Ik heb een exacte kopie van de database op de nieuwe server gezet. Daar zijn de eigenschappen:
- Apache
- Cliëntversie van database: libmysql - mysqlnd 8.0.30
- PHP-uitbreiding: mysqli Documentatie curl Documentatie mbstring Documentatie
- PHP-versie: 8.0.30

Iets wat op de oude server prima werkt, gaat op de nieuwe fout.
In sommige tabellen komen letters met accenten voor, zoals in het woord "één". Deze speciale tekens staan in de database ook werkelijk als é opgeslagen (en niet met de html-code é).

Op de huidige (oude) website worden de speciale tekens keurig afgebeeld.
Op de nieuwe website veranderen deze tekens in een zwart vierkantje met een wit vraagteken erin.

DATABASE (oud en nieuw):
- Collatie van de serververbinding: utf8mb4_unicode_ci
- Collatie van de database: latin1_swedish_ci
- alle tekstvelden in een tabel: Collatie latin1_swedish_ci

In de html-header van de website (oud en nieuw):
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Een veel gehoorde tip (ook op dit forum) is: je moet alles instellen op UTF-8 en dan komt dit probleem niet voor.
Maar voordat ik me in dat soort veranderingen stort, zou ik willen weten waarom ik op de oude website met dezelfde instellingen de juiste tekens zie en op de nieuwe website niet.

Is er ergens een instelling voor de nieuwe server/database, die ervoor kan zorgen dat de é uit de database ook weer een é op de website wordt? Dat zou mij enorm helpen.
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 14:24:58
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/03/2024 19:36:44
Quote Anchor link
Gaat het om content uit een database? Of om hardcoded content met een é in een echo bijvoorbeeld?
 
MV Tol

MV Tol

27/03/2024 20:02:00
Quote Anchor link
Het is content in de database.
Tekst die in de database is opgeslagen en die op de website moet verschijnen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/03/2024 20:39:06
Quote Anchor link
Gebruik je ook een characterset bij de connectie met je database?
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

27/03/2024 21:54:09
Quote Anchor link
Ik gebruik utf8mb4_general_ci voor database en tabellen.

En dit in de webpagina :

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html;charset=UTF-8" />


Je kan er de hele unicode tekenreeks in kwijt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unicode_characters
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/03/2024 22:07:36
Quote Anchor link
Waarom zou je eigenlijk nog op de oude iso-8859-1-characterset en de collatie latin1_swedish_ci willen blijven leunen? Met een goede aanpak zou je prima naar UTF-8 kunnen gaan. Maar dan moet je niet teveel rare fratsen en 'hacks' in je code hebben staan die je data uiteindelijk kunnen vernachelen.

En ja, ook daar wil ik ook komende tijd naar kijken voor PHPhulp. Wat volgens mij niet veel moeite lijkt te zijn.
Gewijzigd op 27/03/2024 22:10:33 door - Ariën -
 
MV Tol

MV Tol

27/03/2024 23:22:48
Quote Anchor link
- Ariën - op 27/03/2024 22:07:36:
Waarom zou je eigenlijk nog op de oude iso-8859-1-characterset en de collatie latin1_swedish_ci willen blijven leunen?


Er staat heel veel content in de database. Dat bouw je niet zomaar even om.
De oude php5 en oude server konden er fantastisch mee uit de voeten. Dan moet het toch een setting zijn die bij php8 en de nieuwe server hetzelfde effect geven?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

28/03/2024 00:10:39
Quote Anchor link
Hoezo bouw je dat niet zomaar even om?
Als ik zoek op internet naar 'iso to utf-8 converter' kom ik wel wat scripts tegen. Ik heb op mijn laptop ook een dergelijk script liggen die ik ooit met succes gebruikt heb.

Als ik tijd vind zal ik het morgen of eerdaags even in de Scripts-sectie plaatsen.
Maar in dit topic vind je vast goede tips:

https://www.phphulp.nl/php/forum/topic/overstap-van-iso88591-naar-utf8/102227/

Ga je er mee spelen: MAAK BACKUPS!
Bij sterke voorkeur in een testomgeving.

Ik zie wel verschillen in je database versie, en het gebruik van de oude PHP 5. Misschien dat daar ergens net iets anders werkt in combinatie van door jouw gebruikte functies? Maar stap gewoon meteen over naar UTF-8.
Gewijzigd op 28/03/2024 00:17:06 door - Ariën -
 
Ad Fundum

Ad Fundum

28/03/2024 07:27:49
Quote Anchor link
- Ariën - op 27/03/2024 22:07:36:
Waarom zou je eigenlijk nog op de oude iso-8859-1-characterset en de collatie latin1_swedish_ci willen blijven leunen?

Goede vraag. Voordelen:
- alle 'string'-functies werken dan, omdat die stiekem op byte-level werken
- je kunt 'gewoon' met de byte index van een array werken om karakters aan te wijzen
- het is sneller
- je hebt geen extensies nodig
- je hoeft je niet bewust te zijn van hoe Unicode en UTF-8 werkt, je kunt je niet vergissen

MV Tol op 27/03/2024 19:32:18:
Is er ergens een instelling voor de nieuwe server/database, die ervoor kan zorgen dat de é uit de database ook weer een é op de website wordt?

Nee, die is er niet.

Het traject PHP tot en met de browser bestaat uit vele instellingen.
Omdat UTF-8 de standaard is in PHP sinds versie 5.x (kennelijk was het nog niet versie 5.4) is de tutorial over Unicode slechts gedeeltelijk van toepassing.
Let wel: de standaard van HTML5 is Unicode (UTF-8) en die van JavaScript ook (UTF-16). Maar dat neemt niet weg dat browsers ook gewoon SBCS ondersteunen.

Ik kan op dit moment een weloverwogen gok doen wat er mis gaat. Wanneer de browser een blokje met een vraagteken weergeeft, dan is dat het Replacement karakter. Wanneer de browser de pagina zou renderen met de juiste encoding, zou dat karakter niet verschijnen. Ofwel, de browser denkt dat je website in Unicode staat. Dat kan komen wanneer je HTTP-header van de webserver zegt dat je pagina Unicode is.

Mocht je tegen meer problemen aanlopen, check dan je php.ini in de sectie van mbstring (die op je nieuwe server staat). Het gaat om deze instellingen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
[mbstring]
mbstring.internal_encoding = UTF-8
mbstring.http_input = auto
mbstring.http_output = UTF-8
mbstring.encoding_translation = On
mbstring.detect_order = auto
mbstring.substitute_character = none;

Zie voor de details:
- https://www.php.net/manual/en/mbstring.http.php
- https://www.php.net/manual/en/mbstring.configuration.php
 
B a s
Beheerder

B a s

28/03/2024 18:09:27
Quote Anchor link
Heb je dit geprobeerd?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
$string
= mb_convert_encoding($string, 'UTF-8', mb_detect_encoding($string));

var_dump(htmlspecialchars($string, ENT_NOQUOTES, 'UTF-8'));[/code]
 
MV Tol

MV Tol

29/03/2024 15:49:06
Quote Anchor link
De gouden tip kwam van B a s, want hij noemde mb_detect_encoding.
Dat bracht mij op deze pagina:
https://www.php.net/manual/en/function.mb-detect-encoding.php

Voor deze test heb ik in de database deze onzinnige tekst met veel accenttekens opgeslagen:
reële reçu's à la café.
Ik haal de tekst op met php:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
    $query = "SELECT `tekst` FROM `tabelnaam` WHERE `id` = 3756";
    $res = mysqli_query($db_conn, $query);
    while ($tabel = mysqli_fetch_array($res))
    {
        $tekst   = $tabel['tekst'];
    }


Als ik hierop deze test loslaat:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
    var_dump(mb_detect_encoding($tekst, ['ASCII', 'UTF-8', 'ISO-8859-1'], false));
    var_dump(mb_detect_encoding($tekst, ['ASCII', 'UTF-8', 'ISO-8859-1'], true));


is het resultaat:
ISO-8859-1
ISO-8859-1
Er is dus wel ISO-chocola van te maken.
Het blijkt inderdaad mogelijk om de als UTF-8 geïnterpreteerde tekst te presenteren als ISO-8859-1.

Het volgende php-script beeldt de opgehaalde tekst op twee manieren af: de verminkte (met vraagtekens) en de gecorrigeerde versie:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4

    print $tekst;
    print "<br/>";
    print mb_convert_encoding($tekst, 'UTF-8', 'ISO-8859-1');


Dit geeft als output:
re?le re?u's ? la caf?
reële reçu's à la café

Om de iso-teksten te corrigeren, is de volgende functie iso() de oplossing:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
    
function iso($data)
{
    $data = mb_convert_encoding($data, 'UTF-8', 'ISO-8859-1');
    return $data;
}    


Hiermee kan ik verder, denk ik. Ik zocht immers naar een hulpmiddel om de correct gespelde tekst uit de database ook correct op het scherm te krijgen.
Allemaal bedankt voor jullie suggesties.
 
Ivo P

Ivo P

29/03/2024 15:55:33
Quote Anchor link
Ik zou voor je steeds blind de functie iso() overal op los laat deze functie ook voorzien van die mb_detect_encoding() om te controleren of de tekst in kwestie inderdaad iso-8859-1 is.

Voor hetzelfde is dat niet op al je teksten van toepassing,
of voer je straks op je nieuwe server teksten als iets anders dan iso-8859-1 toe.
 
MV Tol

MV Tol

29/03/2024 16:04:16
Quote Anchor link
Ja, natuurlijk. Maar goed dat je het nog even noemt.
Ik bouw nog een controle in, in de functie iso(), gebaseerd op de proef met var_dump, die ik gebruikte om vast te stellen dat de tekst ISO-8859-1 was.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.