dynamische e-mail

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Jan R

Jan R

26/05/2024 07:35:10
Quote Anchor link
Hi

Ik werk al jaren met phpMailer. Geen problemen mee maar nu zou ik een dynamische e-mail willen. Dus dat ik de inhoud kan aanpassen NA dat de e-mail verstuurd is. Ideeën hoe dit te doen?

Jan
 
PHP hulp

PHP hulp

17/06/2024 13:12:39
 
Adoptive Solution

Adoptive Solution

26/05/2024 09:23:23
Quote Anchor link
Na wat zoeken blijkt dat het niet kan.

https://www.google.com/search?q=editing+email+after+sending
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/05/2024 09:31:38
Quote Anchor link
Inhoud van de e-mail is inderdaad niet aan te passen, zoals Adoptive zegt. Je zou wel extern bijvoorbeeld een afbeelding kunnen inladen, die je dan aanpast. Het enige nadeel is, is dat haast alle e-mail browsers standaard externe afbeeldingen blokkeren totdat de gebruiker de blokkade niet accepteert.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je dit zou willen doen, Jan?
Gewijzigd op 26/05/2024 09:32:37 door - Ariën -
 
Rob Doemaarwat

Rob Doemaarwat

26/05/2024 09:36:29
Quote Anchor link
Misschien moet je iets meer toelichten wat je precies wilt. Wil je de hele tekst vd mail kunnen vervangen, of alleen een specifiek dingetje?

Wat ik zelf doe voor een e-mail doe waarin vergankelijke, snel achterhaalde data staat, is een dynamisch plaatje toevoegen. Voor de mail die over onderwerp (id) 1234 gaat wordt de URL van het plaatje dan bijvoorbeeld https://domein.nl/mail-plaatje.php?id=1234 (met de juiste content-type header wordt dit correct weergegeven, maar je kunt natuurlijk ook een rewrite rule aanmaken dat het https://domein.nl/mail-plaatje-1234.jpg wordt). Als het onderwerp nog steeds actueel is, dan resulteert dit plaatje in een witte pixel (niet zichtbaar / geen extra content). Is het onderwerp niet meer actueel, dan wordt het een rode balk met daarin de tekst "helaas, dit onderwerp is niet meer actueel" (alles grafisch dus). Op die manier kun je toch nog een beetje feedback toevoegen aan een al lang verzonden e-mail.

Merk op: De meeste e-mail readers tonen "externe afbeeldingen" (met een URL) niet standaard. De ontvanger moet dit dan eerst goedkeuren (maar kan voor een bepaalde afzender/domein meestal wel iets van "altijd vertrouwen" inschakelen).

@Ariën: met een bandbreedte voorsprong ;-)
Gewijzigd op 26/05/2024 09:38:21 door Rob Doemaarwat
 
Jan R

Jan R

26/05/2024 11:08:52
Quote Anchor link
Ik wil een soort nieuwsbrief maken.
Leden (of sympathisanten) schrijven in en krijgen maximaal 1 e-mail per dag. Normaal gezien tijdens de duur van het toernooi 1/week.

Mijn idee stuur de e-mail zodra er iets relevant gewijzigd is. Voorbeeld: een uitslag
De Website hou alle relevante wijzigingen bij en past de inhoud aan zodra opgevraagd.
Dit zou moeten lukken met iframe maar iframe is uitgeschakeld via CSP.

Via img heb ik al zoiets ne keer gedaan maar veel simpeler. Gewoon een dag counter en ook omgekeerd. Een logo dat dan logt wanneer gelezen :)
Gewijzigd op 26/05/2024 11:11:37 door Jan R
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/05/2024 12:13:11
Quote Anchor link
Hier struikel je weer over het decennia oude feit dat mailbrowsers externe afbeeldingen, en dus ook je trackende logo, niet meer standaard inladen. Dit is juist gedaan om te voorkomen dat spammers precies weten of de mail gelezen is, en aan de hand daarvan een mooie lijst kunnen maken met actieve accounts. Dit plan gaat dus niet zomaar werken.

Maar waar haal je de verwachting vandaan dat iemand die de mail ontvangt deze nog eens terugkijkt om de standen te bekijken? Mails zijn gewoon statisch net zoals normale brieven. Een belastingaanslag van 1.337 euro op papier zal ook altijd 1.337 euro blijven.

Als je mensen wilt notificeren van een nieuwe uitslag, dan kan je dit met steeds een nieuwe mail doen, maar de vraag is hoe wenselijk dit is. Je zou dit ook kunnen verspreiden via de WebPush API met notificaties.
 
Jan R

Jan R

26/05/2024 18:01:00
Quote Anchor link
Heeft niets te maken met terugkijken!
Na het zenden van de e-mail worden er nog zaken aangepast die niet in de e-mail komen omdat hij al weg is. Als er gewacht wordt tot de e-mail opent is alles aanwezig.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/05/2024 18:46:35
Quote Anchor link
Dan verzamel je eerst die gegevens, en dán stuur je die mail weg.
 
Jan R

Jan R

27/05/2024 00:01:08
Quote Anchor link
Gezien die gegevens niet altijd duidelijk zijn of ze compleet zijn==>Hoe?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

27/05/2024 00:59:32
Quote Anchor link
Jan R op 26/05/2024 07:35:10:
Hi

Ik werk al jaren met phpMailer. Geen problemen mee maar nu zou ik een dynamische e-mail willen. Dus dat ik de inhoud kan aanpassen NA dat de e-mail verstuurd is. Ideeën hoe dit te doen?

Jan

Ik weet niet hoe je dit moet doen, maar het is ook niet logisch. Je verstuurt een boodschap. Het zou heel raar zijn als je die boodschap tussentijds zou veranderen. Het is alsof je 's ochtends bij iemand een krant in de brievenbus stopt, waarvan 's middags de inhoud veranderd kan zijn. Ongeacht de vraag of het mogelijk is, is het niet logisch.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

27/05/2024 01:43:55
Quote Anchor link
Jan R op 27/05/2024 00:01:08:
Gezien die gegevens niet altijd duidelijk zijn of ze compleet zijn==>Hoe?

Heel simpel: Wachten tot het compleet is. Of iets anders bedenken dan mail.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.