API call vs RSS

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Danny Spinhuis

Danny Spinhuis

25/03/2018 13:43:29
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik heb een script geschreven waarbij ik wat gegevens uit een RSS feed haal en deze in een database stop.
Nu zag ik ook dat er een API call voor het ophalen van deze gegevens bestaat.

Ik heb zelf nog nooit met een API gewerkt, en wegens tijdsgebrek red ik het ook niet om het nu opnnieuw te implementeren met een API call. Echter moet ik dit wel verdedigen, dus ik ben op zoek naar redenen waarom mijn RSS manier beter/voordeliger zou kunnen zijn haha. Iemand die mij daarmee kan helpen? :) Thanks
 
PHP hulp

PHP hulp

25/05/2024 08:12:15
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/03/2018 14:13:47
Quote Anchor link
Het ligt meer aan de soort data die je wilt ophalen. RSS is hier beperkter in, en via een API heb je afhankelijk van wat je ermee op kan halen mogelijk meer (meta)data.

Op Wikipedia staat genoeg leesvoer over RSS en API's.

Eigenlijk zijn RSS en API's appels met peren vergelijken.
 
Danny Spinhuis

Danny Spinhuis

25/03/2018 14:17:05
Quote Anchor link
De API call haalt exact hetzelfde op als wat de RSS ophaalt. Namelijk: titel, datum en beschrijving
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/03/2018 14:27:28
Quote Anchor link
Dan maakt het weinig uit wat je gebruikt.
 
Danny Spinhuis

Danny Spinhuis

25/03/2018 14:45:45
Quote Anchor link
Ah gelukkig. Ik dacht dat een API call meer voordelen bood, maar ik denk het opzetten van de communicatie met een API al meer werk is dat het ophalen van wat XML elementen uit een RSS feed.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/03/2018 15:08:28
Quote Anchor link
Het ligt er aan in welk formaat de API de data uitspuugt.
 
Danny Spinhuis

Danny Spinhuis

25/03/2018 15:27:11
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

25/03/2018 15:40:04
Quote Anchor link
Ik raad je aan je even in te lezen over RSS en REST-API's als je dat nog niet hebt gedaan.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

25/03/2018 16:50:39
Quote Anchor link
Danny Spinhuis op 25/03/2018 13:43:29:
Ik heb zelf nog nooit met een API gewerkt, en wegens tijdsgebrek red ik het ook niet om het nu opnnieuw te implementeren met een API call. Echter moet ik dit wel verdedigen, dus ik ben op zoek naar redenen waarom mijn RSS manier beter/voordeliger zou kunnen zijn haha.

Het is (wederom) niet relevant wat beter is omdat zelfs als blijkt dat de API meer mogelijkheden biedt/handiger in het gebruik is/was: je had simpelweg geen tijd (?) om dit te implementeren. Dan is de API toch geen optie? En daarmee is het dus irrelevant wat beter is.

Ik snap niet dat je het dan toch (weer) zo probeert te buigen dat het (achteraf) gerechtvaardigd wordt dan je voor de RSS-variant hebt gekozen (die naar alle waarschijnlijkheid NIET beter is omdat een API meer functionaliteit biedt dan een plat XML-bestand?) als je simpelweg kunt volstaan met "niet genoeg tijd".

DAT is wat je hard moet maken, dus toen je begon met het bekijken van de keuzemogelijkheden (RSS of API) had je voor beide proof-of-concepts kunnen maken en kunnen kijken hoe snel/fijn dat werkt. Dan had je kunnen constateren dat de API weliswaar uitgebreidere mogelijkheden bood, maar dat het veel meer werk zou kosten om code te schrijven die daar interactie mee heeft.

Een keuze voor een techniek wordt ook mede bepaald door het gebruik. Als je redelijk elementaire dingen doet dan volstaat RSS wellicht (goed genoeg voor de klus). Als de data die heen en weer wordt geslingerd in dit Hypothesis vrij gevoelig is dan is een API mogelijk beter omdat daar waarschijnlijk meer aandacht besteed wordt aan beveiliging door middel van authenticatie (API key) en veilig transport (https?). DAT zijn argumenten voor of tegen gebruik van een bepaalde variant.

Als een van de twee daadwerkelijk "beter" zou zijn dan de ander, waarom bestaan ze dan allebei? Blijkbaar hebben beide varianten dus een bestaansrecht anders zouden ze er niet zijn.

Wat je probeert te bewijzen is zoiets als "een mountainbike is beter dan een wielrenfiets". Dit hangt helemaal af van het terrein waar je over fietst. Hetzelfde geldt voor RSS vs API - het gebruik (en andere (beperkende) factoren zoals tijd en kennis - dit heb ik al eerder genoemd) bepalen de geschiktheid.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.