date in foute volgorde
de titel is een beetje vaag maarja.
i werk met een computer programma om een SQL te produceren.
dat programma maakt een klom aan datum_toegevoegd met het type DATE, daarna voert hij een SQL uit met het invullen, en geeft hij de kolom datum_toegevoegd een waarde van "06 jan 2008" maar dat kan niet in de DATE type. dus overal staat 0000-00-00, kan ik het ergens aanpassen waardoor hij toch werkt?
alvast bedankt, jesper
Ga je PHP-code aanpassen en probeer MySQL zo in te stellen (strict-mode?) dat deze wél een foutmelding geeft op foute data. In PHP zul je ook de functie checkdate() moeten gebruiken om te controleren of een datum wel een geldige datum is, ook dat kan MySQL weer eens niet.
oke, maar uh is er nog een ander type waarin ik wel 06 jan 2008 kan invoegen en die in php ook op datum kan laten sorteren?
ps. Zie ook de handleiding voor alle andere datum- en tijdfuncties die de database je biedt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
jesper schreef op 22.01.2008 19:53:
'06 jan 2008' is geen datum en zonder datum kun je niet op datum sorteren. oke, maar uh is er nog een ander type waarin ik wel 06 jan 2008 kan invoegen en die in php ook op datum kan laten sorteren?
Of is '06 piet 2008' ook een datum?
ik kan '06 jan 2008' niet veranderen:( in 06-01-2008
Dit levert een datum in een geldig ISO formaat. Dit is dus ook de enige datum die je in een database kunt gebruiken...
ik bedoelde dat ik het in dat programma waarmee ik de SQL maak dat niet kan veranderen.
Het is wat jij wilt, ik zit niet met een probleem. Ik draag alleen de oplossing aan voor jouw probleem, daar kun je mee doen wat je wilt. Als je je nog steeds afvraagt of er een andere manier is: nee, die is er niet. Een datum hoort in een DATE veld in het formaat yyyy-mm-dd. Daar is niets aan te veranderen!
ps. Overigens wel vreemd dat je in dat programma dan niet een datum in ISO formaat kunt aanmaken en opslaan in je tabel...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
jesper schreef op 22.01.2008 20:21:
Gooi dat programma weg en je probleem is opgelost.ik bedoelde dat ik het in dat programma waarmee ik de SQL maak dat niet kan veranderen.
Wat is dan nog het probleem? Je kunt hoog en laag springen, jij zult op de 1 of andere manier een correcte datum in het ISO-formaat yyyy-mm-dd moeten aanmaken. En dat jouw programmaatje dat niet kan, zegt meer over dat programmaatje, dan over het ISO-formaat...
Ps. Laat je nooit en te nimmer beperken door een programma, die kun je zo weggooien, is geen mens van afhankelijk.