Hoe variabelnamen uit database toewijzen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2 3 4

Paul Weiss

Paul Weiss

02/09/2023 10:09:15
Quote Anchor link
haha. ja nou stel iemand gaat in de inspector duiken met het idee ik wil graag andere code toevoegen en/of iets aan de layout willen aanpassen. als hij dan de hele pagina opslaat dan klopt de weergave niet meer. Op zich geen groot probleem. Is vrij eenvoudig te verhelpen. Maar als het anders kan dat dat voorkomt dan zou dat handig zijn.
 
PHP hulp

PHP hulp

27/07/2024 16:11:32
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/09/2023 10:35:21
Quote Anchor link
Opnieuw opslaan? De Inspector is geen editor om site mee te bouwen, dat weten 99,99% van de mensen, verwacht ik.
Vergeet die gedachte over die Inspector gewoon, want iedereen kan gewoon een site lokaal aanpassen. Als ik PHPhulp lokaal een regenboog-achtergrond wil geven, dan zal eigenaar Bas er niks van vinden hoor ;-).

Maar voor voor zover ik begrijp heb je per pagina die je genereert een aantal elementen, zoals titels en tekstblokken, die je maar een vast aantal keren kan gebruiken? Klopt dat?
Gewijzigd op 02/09/2023 10:37:44 door - Ariën -
 
Paul Weiss

Paul Weiss

02/09/2023 10:49:50
Quote Anchor link
het hele systeem is nog in opmaak. Maar ja de toekomstige klant kan dus een gedeelte van de body sectie vanuit het php bestand opslaan. Dit gebeurd via een save knop in een apart menu binnenin het bestand.. Als je de inspector dus wijzingen aanbrengt in dat gedeelte wordt dat dus ook opgeslagen. niet dat iemand dat snel zal doen. wellicht moet ik mij daarover i.d.d niet zo druk maken. Per pagina komen meerdere elementen onder elkaar. elk element (dus bijv. element a) kan ook meerdere keren voorkomen Elke pagina die wordt gegenereerd heeft nog enkel element. Is kaal. elementen worden aan de hand van keuzes via formuieren toegevoegd. Elk element krijgt dan via een div een uniek rijnummer toegekend.

zoals dit

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

<div rijnummer="rij1">
<p>hallo dit is element hero1</p>

</div>

<div rijnummer="rij2">
<p>hallo dit is ook element hero1</p>

</div>



Ik zou het je graag persoonlijk een keer willen laten zien. Maar kan deze link niet openbaar delen.
Gewijzigd op 02/09/2023 10:57:49 door Paul Weiss
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/09/2023 11:00:01
Quote Anchor link
Je bent altijd vrij om een kleine (anonieme) testcase te delen. Bij voorkeur op JSfiddle.net.

In jouw situatie moet je dus steeds je CSS aanpassen voor elke nieuwe rij (waarom weer nummeren? Zeg ook hier liever WAT dit doet), en dus ook steeds de HTML. verder is rijnummer geen bestaand attribuut. Als je eigen attributen aan HTML wilt hangen, kijk dan naar data-attributen: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Learn/HTML/Howto/Use_data_attributes

Toevoeging op 02/09/2023 11:35:40:

Verder heb ik geen idee hoe je erbij komt dat wijzigingen in de Inspector worden opgeslagen? Dat is helemaal niet zo, en na een refresh is alles weer ongedaan gemaakt.
Gewijzigd op 02/09/2023 11:35:59 door - Ariën -
 
Paul Weiss

Paul Weiss

02/09/2023 11:36:59
Quote Anchor link
zoals ik al zei. persoonlijk is het makkelijker dingen te laten zien en toe te lichten. het hele systeem is ook vrij eenvoudig ogebouwd t.o.v. andere bekende systemen. per element zit een aparte styling en evt. script. elk element staat op zich. ik hoef de opmaak dus nooit aan te passen. Ik gebruik dus ook geen framework. als ik elk element los behandel is dit veel eenvoudiger te onderhouden voor mij. elk element heeft ook weer unieke classes uiteraard, anders botst dit met anderen. nummeren is nodig omdat ik een element met het onderste of bovenste element wil verwisselen. Dan moet deze dus een uniek kenmerk hebben. aangezien elementen boven elkaar worden gelegd moet ik dus nummeren. zoals ik al zei het rijnummer is uniek en wordt door het systeem gegenereerd. de nummering kan ik theoretisch ook in de div van het element zelf onderbrengen, maar dat gaat niet omdat soms daar al een id voorkomt voor het laten functioneren van het element. en ik kan geen 2 id's hebben voor 1 div element. Als de pagina klaar is wordt hier vervolgens een html bestand van aangemaakt zonder alle editor zaken en toeters en bellen. het rijnummer is dus ook puur bedoeld voor editing en kan uiteindelijk ook worden weg gefilterd bij het converteren naar een html bestand. Mijn werkwijze wijkt zeker af van wat standaard is. Maar het werkt voor wat ik wil. waarom html pagina's? simpel. heb alleen klanten die kiezen voor een statische pagina, omdat ze niet afhankelijk willen zijn van een database. en deze klanten bloggen in principe ook niet. al zou ik voor het blog hetzelfde kunnen doen.


Toevoeging op 02/09/2023 11:38:14:

en het voordeel van het systeem is dat een toekomstige klant gewoon zelf puur zonder kennis de pagina kan opbouwen. Terwijl ik eraan werk kan de klant bijv. ook live meekijken. of als de klant werkt kan ik meekijken. Met wordpress is dat wat ik wil niet mogelijk. wordpress is voor veel gebuikers ook te complex. en ik wil het prijstechnisch ook voordeliger houden.
Gewijzigd op 02/09/2023 11:43:55 door Paul Weiss
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/09/2023 11:58:31
Quote Anchor link
Als ik zo lees, zou je prima uit de voeten kunnen met TinyMCE of CKeditor in samenwerking met wat eigen widgets.

Of anders met UBBcodes?

Het nummeren van databasevelden of opmaakelementen is ook nergens voor nodig. Je wil voor de opmaak weten wat het doet. Hoofd titel? Subtitel?

Als ik jouw structuur lees, vrees ik dat dit op den duur erg onoverzichtelijk gaat worden, of zelfs lastig schaalbaar.

Ik vind alleen je argumenten over de database nog behoorlijk zwak. Maar ieder zijn keuze. Je gebruikers horen zich daar ook geen zorgen over te maken.
Gewijzigd op 02/09/2023 12:04:36 door - Ariën -
 
Paul Weiss

Paul Weiss

02/09/2023 12:23:18
Quote Anchor link
beste argument: ik wil geen onderhoud hebben verder als ik een website laat draaien met een database op de achtergrond. je bent immers afhankelijk van php en de versie die de provider ondersteund. als je de phpo versie moet updaten kan het zijn dat het php script niet meer werkt. hierdoor kan het dus voorkomen dat de site ook niet meer draait. ken bijv. mensen die een wordpress website hadden en die is vastgelopen. Ik en de klant moeten zich daar geen zorgen over maken. de site die ik oplever is uiteindelijk gewoon puur html. zoals ik al aangaf is het php en evt. database gewoon nodig om 1 of meerdere pagina's op te maken.

Toevoeging op 02/09/2023 12:24:31:

uiteindelijk blijft er gewoon html over dat stabiel is en de komende jaren geen onderhoud nodig heeft.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/09/2023 12:30:35
Quote Anchor link
Dus alle tips over PHP in dit topic zijn ook overbodig, wil je zeggen? Zonder PHP zal een site nooit geautomatiseerd kunnen worden.

Alle klanten zijn dus van jou afhankelijk voor elke update, en zij moeten dus wachten als jij 3 weken op Honolulu zit te zonnen? :-D

Ik blijf je standpunt bijzonder vinden in mijn 20 jaar PHP kennis. :-P
 
Paul Weiss

Paul Weiss

02/09/2023 12:47:56
Quote Anchor link
alle tips en hulp zijn zeker welkom. heb er al veel aan gehad. ook de tips en links in dit topic waren zeer welkom. er zijn toch voldoende sites die statisch zijn. en nee. de klant is niet afhankeijk van updates. want zoals ik al zei. alle styling en evt. javascript draait lokaal en wordt niet extern geladen en maken du ook geen gebruik van php. ze draaien al jaren zonder onderhoud. en uiteraard geef ik garantie de eerste jaren. als een element het niet doet dan verhelp ik dat uiteraard. en eerlijk is eerlijk, heb dat slechts 1 keer meegemaakt in de laatste jaren.

Toevoeging op 02/09/2023 12:50:45:

en nee ik heb nooit vakantie helaas. Maar dwalen nu een beetje af waar dit topic over begon.

Toevoeging op 02/09/2023 12:52:56:

uiteraard zal een site vervolgens achterhaalt zijn. maar dat duurt toch wel lang.
Gewijzigd op 02/09/2023 12:51:16 door Paul Weiss
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/09/2023 12:54:25
Quote Anchor link
Okay dan. Maar maak het jezelf niet te moeilijk, want ik heb het idee dat je het nodeloos complex lijkt te maken.
 
Paul Weiss

Paul Weiss

02/09/2023 12:56:57
Quote Anchor link
Maar je bent toch altijd afhankelijk van updates van de ontwerper? kijk maar naar wixs of zo. daar moeten mensen van het bedrijf ook updates uitvoeren. ook bij wordpress moet je updates uitvoeren. ken mensen die zelf een wordpress site hebben gemaakt en die geen updates hebben uitgevoerd met de consequentie dat de site niet meer draait.

Toevoeging op 02/09/2023 13:00:00:

- Ariën - op 02/09/2023 12:54:25:
Okay dan. Maar maak het jezelf niet te moeilijk, want ik heb het idee dat je het nodeloos complex lijkt te maken.


nee ik maak het mij ook niet te moeilijk. wat ik nu heb is vrij korte scripting.
Voor opmaak van tekst etc. in de editor heb ik wel wat javascript nodig uiteraard.
daarom kies ik voor oplossingen die qua werking eingelijk heel simpel zijn.
Maar als de site eenmaal draait dan zal de site nooit zomaar niet meer functioneren. een onderdeel kan wellicht niet meer draaien, maar zoals ik al zei heb ik slechts 1 keer meegemaakt.
Gewijzigd op 02/09/2023 13:02:01 door Paul Weiss
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/09/2023 13:01:42
Quote Anchor link
Klopt, maar vaak zijn er ook dingen die gewoon blijven werken bij een update aan PHP. Soms helaas niet, als ik bijv. naar de oude MySQL-driver van PHP kijk die in PHP 7 eruit ging, en iedereen aan werd geen om MySQLi te gebruiken.

Aan de bouwer de taak om de motor van de site te updaten.
 
Paul Weiss

Paul Weiss

02/09/2023 13:03:02
Quote Anchor link
ja dat klopt zeker. maar hopelijk begrijp je nu een beetje wat mijn doel is.
Gewijzigd op 02/09/2023 13:03:40 door Paul Weiss
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

02/09/2023 13:06:52
Quote Anchor link
Ja, maar ik vind het geen sterk standpunt hoor. ;-)
 

Pagina: « vorige 1 2 3 4



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.