Office... en open source alternatieven

Overzicht

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/09/2014 12:29:01
Anchor link
Wat jij dus zegt, dat idee heb ik ook. Dat je met een gratis variant ellende op je hals haalt omdat je dan problemen krijgt met compatibiliteit tussen de bestanden. Dat is dus ook precies mijn gedachte.
 
PHP hulp

PHP hulp

27/04/2024 05:28:22
 
John D

John D

29/09/2014 12:34:02
Anchor link
Ozzie PHP op 29/09/2014 12:15:40:
Da's interessant. Dus voor thuisgebruik de gratis versie, maar op de zaak de "echte" Office. Bewuste keuze?
Een bewuste keuze, de zaak betaalt de licentie voor Micro$oft Office maar illegale kopieen op thuis-desktops is niet toegestaan. Dus op de thuis-desktop Open Office. In volgende reacties zie ik een vervolg van denigrerende opmerkingen ..... gratis variant ellende..... richting 'Gratis' en Open Office. Waarom toch? Linux en Apache zijn ook gratis en open source? Ik vind dat je pas recht van spreken hebt nadat je het uitgeprobeerd en uitgebreid getest dan wel een maandje mee gewerkt hebt. Nu denk je alleen maar vanuit een onderbuik gevoel en dat is zeer onprofessioneel (excusez le mot).
Gewijzigd op 29/09/2014 12:37:26 door John D
 

29/09/2014 12:40:04
Anchor link
@john Ik heb er daadwerkelijk mee gewerkt en andere collega's ook en verlangde allemaal naar Office.
Geen onderbuik gevoel dus, of wel momentje ff naar de wc Open Office uitschijten.

Daarintegen is Apache en Linux super goed, maar dat is al veel langer in ontwikkeling. Open Office komt er wel als het wat stabieler en beter is, denk ik.
Puur mijn mening.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/09/2014 12:42:39
Anchor link
@John D:

Daar heb je ook een punt. Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik een aantal jaren geleden bij een bedrijf met Open Office (of Libre Office, weet ik niet meer exact) heb gewerkt. En documenten die je in dit programma maakte, zagen er in de Microsoft variant toch net iets anders uit. Bijv. je zorgt dat er precies 3 alinea's op een pagina passen. Dan open je het bestand in MS Office en dan schiet de laatste regel van de 3e alinea ineens naar de volgende bladzijde, waardoor a) de 1e bladzijde niet netjes is uitgelijnd en b) de 2e bladzijde slechts 1 regel bevat. Zomaar even een voorbeeld, maar dat is dus wel ellende. Je hebt niet de zekerheid dat het er in MS Office exact hetzelfde uitziet, en aangezien zeer veel mensen MS Office gebruiken is dat dus wel een probleem.

Wat betreft Apache en Linux heb ik overigens absoluut geen negatieve gevoelens, omdat dat (in mijn ogen) de beste keuze is voor PHP.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

29/09/2014 13:53:45
Anchor link
Dat probleem heb je zelfs als jij een nieuwere versie gebruikt van Microsoft Office dan een van je klanten. In het ongunstigste geval kunnen ze je documenten helemaal niet openen. Sla je ze vervolgens op in het bestandsformaat van een oudere versie, dan kan daarbij wat opmaak verloren gaan.

Kies gewoon de software die je zelf prettig vindt werken en die binnen je budget past.

No budget of low budget? Dan op naar freeware.
 
John D

John D

29/09/2014 14:31:28
Anchor link
@Ward: Uitstekende afronding van deze discussie. Geheel mee eens.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/10/2014 02:34:00
Anchor link
Toch nog een vraagje mensen...

Ik heb even wat ingelezen over LibreOffice, en het klinkt allemaal best oké. Ik denk dat ik misschien toch maar de overstap ga wagen. Zijn er hier mensen die het gebruiken, en zo ja... wat zijn jullie ervaringen?
 
John D

John D

19/10/2014 12:05:02
Anchor link
Ik ben OpenOffice gebruiker en naar aanleiding van je vraag vond ik dit:

You can download LibreOffice or OpenOffice for free for Windows, Linux, or Mac. Both office suites include the same applications for word processing, spreadsheets, presentations, and databases. These two projects share the vast majority of their code. They have similar interfaces and features.

Met name dit "These two projects share the vast majority of their code" is opmerkelijk.
 
Ivo P

Ivo P

19/10/2014 12:34:07
Anchor link
niet zo heel raar: LibreOffice is een afsplitsing van Open Office.

Quote:
In september 2010 stapten ontwikkelaars van OpenOffice.org uit het project, nadat het eigendom was geworden van Oracle doordat dit bedrijf Sun had overgenomen. De ontwikkelaars richtten "The Document Foundation" op en ontwikkelden het OpenOffice.org pakket voorlopig verder als LibreOffice.[3] Hiervoor gebruikten ze de bètaversie van OpenOffice.org 3.3. Verschillende andere softwarebedrijven sloten zich bij hen aan. Vanaf dat moment was het ontwikkelen van LibreOffice een feit.

De merknaam LibreOffice was oorspronkelijk bedoeld als tijdelijke merknaam, omdat men hoopte dat Oracle de naam OpenOffice.org zou afstaan aan The Document Foundation en zich eveneens zou aansluiten.[4] Oracle weigerde dit en eiste het vertrek bij OpenOffice.org van alle betrokken ontwikkelaars. Eind oktober 2010 stapten 33 ontwikkelaars over.[5][6]


http://nl.wikipedia.org/wiki/LibreOffice

Toevoeging op 19/10/2014 12:45:28:

Ooit gebruikte iedereen (in Nederland) WP5.1 (Word Perfect).

Toen kwam Word. Word was een Windows programma, terwijl WP nog uit de DOS tijd stamde. WP had ook een Windows versie. Helaas voor WP, associeerde bijna iedereen WP met zo'n blauw scherm en toetsenbord bediening. En Word kreeg je zo'n beetje gratis bij je Windows pc erbij.

Daarmee wist Word WP te verslaan. Weliswaar zijn er na WP5.1 for Windows nog zat updates geweest (inmiddels zijn we aan X7 (17) beland), maar vrijwel iedereen heeft geleerd dat je Word moet gebruiken.

Maar uiteindelijk gebruik je het programma gewoon voor het typen van een lap tekst. Dat wordt een brief, verslag of een boek.
Maar daarvoor heb je waarschijnlijk slechts 10% van alle mogelijkheden van zo'n tekstverwerker nodig.

En waar het ene programma een toetscombinatie zus en het andere programma toetscombinatie zo nodig heeft, en een derde progamma een leuke wizard heeft voor zo iets: het is gewenning.

Zelf gebruik ik nu bijna 10 jaar Open Office.
Af en toe een briefje, factuurtje (ooit) of een offerte.
Gaat prima met open office. Het enige waar ik recent tegenaan liep: je kunt niet een sharepoint document via een webpagina openen, bewerken en weer opslaan.

Verder vind ik het niet nodig om dan maar, omdat iedereen dat lijkt te doen, elke paar jaar een smak geld neer te leggen voor een tekstverwerker die voor mij in elk geval precies hetzelfde kan.

--
verloop van de layout kan trouwens ook met printer instellingen te maken hebben
--
Wat OO als voordeel heeft, maar het kan zijn dat Word dat inmiddels ook kan: met 1 klik er een pdf van genereren.

Maar uiteindelijk is het een stukje leercurve.

Dezelfde discussie kun je hebben over PHP vs ASP, Mysql vs Postgresql, Apache vs Nginx etc
al zal daar iets meer functionaliteit en optimalisatie mee kunnen spelen in het verhaal
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/10/2014 13:08:30
Anchor link
@John D:

>> Met name dit "These two projects share the vast majority of their code" is opmerkelijk.

Ze stammen inderdaad van elkaar af. Maar hoe zijn jouw ervaringen in het dagelijks gebruik? Loop je wel eens tegen dingen aan die met MS Office goed gaan, maar met OpenOffice niet?

@Ivo P:

Thanks voor je toelichting. Als ik je goed begrijp, ben je dus tevreden? Kan OpenOffice eigenlijk Word documenten openen met extensie .doc en .docx?

Mijn gevoel neigt dus ook steeds meer naar een oplossing als OpenOffice of LibreOffice, aangezien de MS variant toch erg duur is en (als ik wat reviews lees) eigenlijk voor waar ik het voor gebruik niet zo heel veel toevoegt.

Overigens, voor jullie beiden. Ik las dat LibreOffice een net iets andere licentie heeft dan OpenOffice waardoor LO wel functionaliteit/code van OO mag overnemen en implementeren in het programma, maar omgekeerd mag dat niet. Dit houdt in dat de nieuwe goede dingen uit OO vrij snel ook in LO beschikbaar zijn, maar omgekeerd geldt dat dus niet. De voorkeur van de meeste mensen gaat inmiddels dan ook naar LO uit, die ook vaker zinnige updates schijnt uit te voeren.
 
Ivo P

Ivo P

19/10/2014 13:20:25
Anchor link
Ik kan prima werken met OO.
Het opent doc en docx, en nog een berg formaten, maar kan niet in docx wegschrijven.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/10/2014 13:29:31
Anchor link
>> maar kan niet in docx wegschrijven.

Ah oké... wat is dan de extensie voor "Word" bestanden in OO? En kan MS Office die bestanden wél openen?
 
Ivo P

Ivo P

19/10/2014 13:49:07
Anchor link
OO kan wel verschillende type .doc schrijven (word 97, 2000 etc)

de eigen extensie van OO is .odt (openoffice document text volgens mij).

En daarnaast nog .txt, .xml, .uot en .html

En nee, Microsoft gaat vast niet regelen dat een concurrend formaat ingelezen kan worden. Was paar jaar geleden genoeg over te doen, dat de overheid een open formaat wilde hanteren.

Hoor je nooit meer wat over.

Toevoeging op 19/10/2014 13:50:01:

OO kan wel verschillende type .doc schrijven (word 97, 2000 etc)

de eigen extensie van OO is .odt (openoffice document text volgens mij).

En daarnaast nog .txt, .xml, .uot en .html

En nee, Microsoft gaat vast niet regelen dat een concurrend formaat ingelezen kan worden. Was paar jaar geleden genoeg over te doen, dat de overheid een open formaat wilde hanteren.

Hoor je nooit meer wat over.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/10/2014 13:52:49
Anchor link
Hmm, oké... dus als ik het goed begrijp... als je zelf een document in OO maakt en je wil dat iemand anders het kan lezen, gewoon altijd omzetten naar PDF?
 
Ivo P

Ivo P

19/10/2014 15:39:49
Anchor link
hangt ervanaf: als die ander ook gewoon OO gebruikt, sla je het op als .odt. Je gaat er nu zelf al vanuit dat jij de enige bent die OO of LO gebruikt....

Moet de ander het gaan bewerken met Word, dan .doc, als zou .rtf ook kunnen, maar de gemiddelde Word gebruiker snapt vaak niet dat er naast .doc en .docx meer formaten zijn, laat staan andere tekstverwerkers.

en een .pdf als het niet meer gewijzigd hoeft te worden.
 
Willem vp

Willem vp

19/10/2014 16:04:17
Anchor link
Ivo P op 19/10/2014 13:49:07:
de eigen extensie van OO is .odt (openoffice document text volgens mij).

Niet waar. Althans, het klopt dat OpenOffice zijn bestanden standaard in .odt-formaat wegschrijft.

.odt is echter het OpenDocument Text-formaat en dat is een open standaard (ISO/IEC 26300:2006) die wordt onderhouden door een consortium dat OASIS heet. Als gevolg daarvan kan elke fatsoenlijke tekstverwerker (en zelfs MS Office 2003 en later) dit formaat verwerken.

Hetzelfde geldt overigens voor de andere OpenDocument-formaten (spreadsheets, presentaties, etc)

Quote:
maar de gemiddelde Word gebruiker snapt vaak niet dat er naast .doc en .docx meer formaten zijn

De gemiddelde Word-gebruiker weet uberhaupt niets van extensies, omdat Windows die standaard verbergt. Ik zie het probleem dus niet zo. ;-)
Gewijzigd op 19/10/2014 16:06:30 door Willem vp
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/10/2014 19:05:51
Anchor link
>> De gemiddelde Word-gebruiker weet uberhaupt niets van extensies, omdat Windows die standaard verbergt.

Ja dat klopt. Vind ik altijd zo vreemd... :-s

Goed, ik zal binnenkort eens met LibreOffice gaan werken dan. En dan gaat MS Office de deur uit :)
 

Pagina: « vorige 1 2

 

Dit topic is gesloten.



Overzicht

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.