Jullie (phphulp) gaan toch geen asphulp maken? Waarom eigenlijk? PHP kan alles wat ASP kan en meer. Bovendien werkt ASP alleen op Windows en is het allemaal commerciele bende (asp is van m$...).
Hmm.. je kan hier nu een heel verhaal gaan schrijven over het Windows <> Linux verhaal. Met alle voors en tegens. Maar waarom? Volgens mij maakt het geen zak uit.

Noem eens wat dingen die de ene wel aankan en de andere niet (en ga dan niet over hopeloze spelletjes praten.. ;))

Mijn netwerk hier lokaal en mijn twee servers remote hebben in totaal 6 verschillende (Windows 2k, Windows XP, Windows 2k3, Suse, Fedora, Debian) Operating Systems. Het is maar net wat je wilt als gebruiker/beheerder.

En het PHP <> ASP <> Andere programmeertaal is helemaal hetzelfde verhaal. Als de ontwikkelaar het denkt te moeten doen met C++, so be it! Het is allemaal wat anders en dus ook voor andere toepassingen geschikt. Ik zie VB nog geen MijnPostbank.nl of iets dergelijks draaien. Daar heb je PHP of ASP voor. Maar daarentegen zijn de laatstgenoemden niet echt geschikt om Photoshop in te programmeren.

En als laatste, iedereen heeft het hier over ASP als programmeertaal. Maar is dát wel goed? Volgens mij is het een verzameling van andere talen en kan het in dat geval niet de vergelijking aan met PHP. Laat ik even buiten beschouwing dat de verzameling van die talen (ASP dus) wel dezelfde functionaliteiten heeft (als dat zo is).

Elwin
mooi gezegd Elwin.

PHP, ASP, VB en ga zo maar door, allemaal leuk, ik ga er even niet op in. Maar er wordt hier niet gesproken over grafische talen. Ja, C++ kan het met bibliotheken.

Ik persoonlijk ben wel benieuwt naar interface-talen. GUI. Mac OS X heeft een hele mooie naar mijn mening, genaamd Cocoa. Het enige wat mij ervan weerhoud is dat ongeveer 1 op de 100 mensen een mac heeft. En mijn doelgroep, jullie, studenten, internet mensen e.d. nog veel minder. Dus ik wil wel mooie interfaces maken, maar ook voor windows en linux, oftewel cross-platform.

edit: waarom hoor ik nooit iemand over Ruby en Mono (.net versie voor linux en co.)
@Elwin: Mooi gezegd.

@Jelmer: Ik dacht dat je of W3Schools Ruby enzo kon leren ;) Maar ik weet echt niet wat het is, een soort Markup Language? En ik denk de meeste anderen ook niet...
Java is cross-platform en best aardig, maar vaak nogal traag :(
Ik heb even zitten zoeken, en er zijn een paar cross-platform GUI-sets. GTK is er bijna een (bekend van gimp, gnome, php-gtk), wxWindows is er een, en dan hebben we nog QT (kde). Allemaal C++-bliliotheken. Maar C++ lijkt mij aanzienlijk moeilijker aangezien je zelf voor je geheugen moet zorgen e.d. Dat heeft natuurlijk ook voordelen, maar ook een grote drempel om er mee aan de slag te gaan.

RUby is volgens mij gewoon een programmeertaal, object orientated en cross-platform en open source. Een soort PHP maar wordt het niet alleen in internet gebruikt (ruby on rails, een 'bekend' cms) maar ook in programma's (flock, van de makers van Firefox)
Jelmer schreef op 15.11.2005 16:10
Ik heb even zitten zoeken, en er zijn een paar cross-platform GUI-sets. GTK is er bijna een (bekend van gimp, gnome, php-gtk), wxWindows is er een, en dan hebben we nog QT (kde). Allemaal C++-bliliotheken. Maar C++ lijkt mij aanzienlijk moeilijker aangezien je zelf voor je geheugen moet zorgen e.d. Dat heeft natuurlijk ook voordelen, maar ook een grote drempel om er mee aan de slag te gaan.

Dat is waarom C++ krachtig is en je er ook goed van leert programmeren. Als je namelijk niet net / slecht programmeert krijg je geheugen gerelateerde crashes :P.
En dat maakt voor mij de drempel zo hoog om ermee te beginnen. Er is zo veel. Er zijn miljarden bibliotheken te krijgen op internet, hoe vind ik dan precies de goede? Ik moet met veel meer rekening houden. Daarbij, hoe kan ik met C++ programmeren voor zowel win als mac?

Dat laatste zit als ik het goed begrijp toch in het compilen? Dus dan moeten de bibliotheken die ik gebruik ook geschikt zijn voor beide processors/besturingssystemen. Dat maakt alles wel ingewikkeld. PHP is daarmee gezien zo heerlijk kinderlijk simpel :)
Jah idd,
Php is server afhankelijk niet client!!
Dat is wel een van de beste redenen dat ik PHP doe en niet die anderen!

Han
Hallo, waarom zou asp niet mogen?
Ik vind dat windows goed werkt, hoe meer programeertalen hoe handiger toch?
Ik vind het leuk om programmeertalen te vergelijken, eigenlijk ben ik nog maar een beginner maar ik ben begonnen met php om in te stappen in de wereld van het programmeren, dit zou ik moeiljiker vinden met asp. En later zal ik waarschijnlijk toch eens asp proberen.

zeg niet de ene programmeer taal is zwak en de andere goed, iedere programeertaal heeft voor en nadelen.

Lang leve het programmeren
dries schreef op 15.11.2005 18:31
...hoe meer programeertalen hoe handiger toch?
Daar moet ik je toch ongelijk in geven. Dan zien we straks door de bomen het bos niet meer.
Daarbij: liever een site voor 1 taal van hoog niveau aandacht dan een site voor allemaal taaltjes op laag niveau aandacht.

Reageren