Hallo!

Ik heb met iemand gesproken die naar mijn idee wel een redelijk aanbod doet. Nou is mijn vraag aan jullie of dit inderdaad wel zo slim is.

Het gaat om de bouw van een site (www.webgroothandel.nl), hier participeer ik dan in voor 10 % van de nettowinst. En over dat begrip struikel ik een beetje. Ik heb ooit een keer gelezen, dat je voor de belasting verlies wil maken op je winst, dat zou dus betekenen dat, als er inderdaad verlies wordt gemaakt op de winst, dat ik kan betalen.
Nu zegt hij van niet, maar dat is natuurlijk makkelijk voor hem! Ik zie liever 10% van de omzet (verwachting: € 200.000,-)

Ik zou graag jullie visie hier op hebben en misschien nog wat feiten van de wet.
Alvast bedankt,
Jason!
Vind het tricky , als hij jou vertrouwd geeft hij een vast bedrag of per uurloon, anders word je eigenlijk gewoon geflest
@Jason: Ik heb je topic doorgestuurd naar het accountants bureau van mijn broertje. Ik hoop dat zij jou een antwoord kunnen geven.
Vewachte winst is een winst dat er nooit zal komen. Vast bedrag dan weet jij aan toe bent.
Mwah ik weet het niet:

- Waarop zijn de feiten gebaseerd dat er € 200.000 euro omzet gemaakt gaat worden? Zonder kapitaal krachtig bedrijf of goed en uniek idee is zo'n omzet niet (makkelijk) te generen! Is het idee wel goed doordacht?

- Als je voor 10% participeert in de onderneming van enkel de nettowinst dan participeer je dus alleen in de positieve baten. Laat wel duidelijk vastleggen dat je niet verantwoordelijk bent voor de nettoverlies.

- 10 % van de nettowinst is niet veel voor diegene die al het werk doet. Uitgaande van een 30% winst / omzet verhouding zou dit dus neerkomen op een bedrag van € 6000,00 voor een website die een omzet van € 200.000 genereert veel te weinig! Bovendien denk ik dat die omzet niet gehaald wordt!

Denk er nog eens goed over na, maar het natuurlijk altijd een leuk leerproject :P? Vraag anders gewoon € 7500,00 euro ofzo? Kun jij een mooie auto kopen en hebben hun een mooie site :D.

EDIT: Nog geen 18 :D, een mooie PC dan maybe?

Jelmer
Even wat begrippen uit elkaar halen. Het maken van verlies kan aantrekkelijk zijn om dat je dat in andere jaren kan kan compenseren met de winst. Dit gaat over een periode van max 5 jaar. Vanuit dat oogpunt gezien is het dus een kwestie van de rit uitzitten. Na die vijf jaar komen jaren van (fiscale) winst.

De adder zit hem zo als je opmerkt in het begrip nettowinst. Dit is de brutowinst minus ALLE kosten en voorzieningen. Voorzieningen zijn een soort spaarpotjes die je maakt voor de toekomst. Zolang je dus geen zeggenschap hebt over de uitgaven (of hier afspraken over maakt, bijvoorbeeld eerste jaar xx % van de omzet investeren) heb je geen idee wat de nettowinst wordt.

Allemaal niet zo'n probleem als je beiden van de site een succes wil maken. Heeft jouw partner echter andere belangen (lees winst uit afgeleide transacties) dan is het voor hem niet zo interessant om de site winstgevend te maken.

Dat je liever 10% van de omzet ziet snap ik maar is niet reeël. Je mag uit uitgaan dat in de groothandel de brutowinst ongeveer 50% is. Na aftrek van alle kosten is de nettowinst zo'n 12% Je zou dus uitkomen op 1 a 2 % van de omzet.

Nu zit er ook nog een verschil in de berekening van de nettowinst. Je hebt een zgn fiscale winst en een bedrijfseconomische winst. De berekening van de fiscale winst (o.a. hoe hoog mogen voorzieningen zijn) in de belastingwetgeving. De bedrijfseconomische geeft de vrijheid aan de ondernemer.

Om problemen in de toekomst te vermijden kan je dus beter afspraken maken over meetbare en afgebakende getallen. Zoals omzet en fiscale winst.
Waarbij je bij de fiscale winst evtueel het risco loopt van de "wachttijd".

Overigens hoeven probleem niet te ontstaan als gevolg van kwaadwillendheid maar gewoon simpel door verschillen in inzicht. Bijvoorbeeld jouw partner wil de eerste jaren alleen maar investeren en jij wil cashen.

Kortom kijk of je de persoon vertrouwd en daarna goede afspraken maken.

(P.S. Bedrijfseconomen en fiscalisten kunnen ongetwijfeld vraagtekens zetten bij sommige punten van dit verhaal. Ik heb echter geprobeerd dit in grote lijnen neer te zetten.)
Eris schreef op 23.03.2006 11:24
Vewachte winst is een winst dat er nooit zal komen. Vast bedrag dan weet jij aan toe bent.

Hier sluit ik me volledig bij aan!
Een goede verkoper kan zelfs gebakken lucht verkopen :P
De vraag is in deze stelling of jij diegene bent die de gebakken lucht koopt...
Alvast bedankt allemaal.
Ik zal zo, als ik thuis ben, even het contract, wat ik ter inzage heb gekregen, even hier neerzetten.
(zal over ongeveer een halfuurtje zijn)

EDIT:

Dat sowieso, dat werken op de computer van ons allemaal komt mij ook mijn strot uit :P
Jij bent een programmeur, zorg dat je betaald krijgt als programmeur.

Het is zijn idee, jij moet niet de dupe worden als zijn voorwerk (marktonderzoek) fout is geweest.

Verwachtingen is bullshit, zeker op het internet is het verleden geen garantie voor de toekomst. Mocht het project mislukken dan is je partner 'blij' want hij heeft jou niks/weinig hoeven betalen.
Hier het contract:

dat voor het verder werken met en onderhouden van de verkoopsite www.webgroothandel.nl Dhr. …………. als beloning voor zijn verleende diensten, na realisatie van de uiteindelijke site, maar uiterlijk na 3 maanden na aanvang,
gedurende een periode van 5 jaar, maar met een max. van 6 (zes) maanden na het stoppen van verrichten van werkzaamheden voor ***********, zal krijgen uitgekeerd,
een volle 10% van de nettowinstresultaten van deze site, vermits benodigde werkzaamheden aan de site binnen redelijke termijn naar tevredenheid en in goed gezamenlijk overleg gerealiseerd worden!

- Verrekening zal plaatsvinden elk jaar, 14 dagen na het bekend worden van de jaarcijfers en met aftrek van eventueel vooraf verstrekte periodieke voorschotten.
Voor de definitieve verrekening zal Dhr. ………. het totaalbedrag aan ******** factureren.

- Mocht gedurende deze periode, de site worden verkocht aan een derde partij,
dan zal ook hiervan 10% van de nettowinst aan Dhr. ……….. worden uitgekeerd, dit met onmiddellijke stopzetting van elke verdere wederzijdse verplichting.

- Mochten er tussentijds onderhoudsproblemen plaatsvinden die niet door Dhr. ………….. kunnen worden opgelost, dan zullen de hiervoor gemaakte kosten van zijn 10% worden ingehouden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.

- Dhr. …………. is verplicht om alle codes en database ontwikkeld voor webgroothandel of aan de site verwante onderdelen direct aan *** ** * *********** over te dragen.
----------------------------------
EDIT:
voor de geintereseerde, het 'stappenplan':
STAPPENPLAN - WEBGROOTHANDEL

1E STAP
· Maken nieuwe structuur website, daar oude in frames is gebouwd.

· Maken lidmaatschapsformulier op de website waarin alle bedrijfsgegevens moeten worden ingevuld, in categorieën, zodat wij in later stadium branchegerichte mailing kunnen versturen.
Men krijgt een gratis lidmaatschap, dit moet geautomatiseerd werken.
Hierbij moet men wel af kunnen vinken branchegerelateerde mailing wensen te ontvangen. Dit moet dus standaard aan staan!

· Betaalde hyperlinks mogelijk maken bij advertentie voor een vast maandbedrag van €4,95. Dit moet gaan per automatisch incasso

· Nieuwe leden behoren een eigen inlogcode te ontvangen. Bij misbruik door een lid moet er altijd de mogelijkheid bestaan voor de webmaster om advertenties, banners etc. te verwijderen en degene die misbruik pleegt te blokkeren.

· Maken website formulier voor lidmaatschapsincasso, welke kan worden voorzien van electronische handtekening. Deze automatisch per email versturen als bevestiging naar de webmaster voor de elektronische afwikkeling en op de site de mogelijkheid voor de klant om deze te printen.

· Verwijdering alle pagina’s die te maken hebben met betaling via de internetkassa!

· Advertentie mogelijkheid (banners en links), zoveel mogelijk geautomatiseerd, bijv. gekoppeld aan incassoformulier.

· Homepage vernieuwen! >>> Verwijzing naar gratis lidmaatschap en de voordelen.

· Maken opmaak voor mailings webgroothandel (logo etc.)

· Hoog komen in Google ea. zoekmachines.

2E STAP
· Opmaak standaard factuur.

· Mailing versturen naar huidige gebruikersbestand met aanbod gratis lidmaatschap.

· Hoog blijven in Google ea. zoekmachines.

· Mailing versturen naar huidig bestand met vragenlijst.

3E STAP
· Verzorgen mailingen voor derden!

· Maken standaard nieuwsbrieven, die door webmaster kunnen worden ingevuld en worden verzonden.

· Benaderen mogelijke adverteerders voor banners etc.

· Hoog blijven in Google ea. zoekmachines.

Vervolg STAPPEN
· Mogelijk betaald maken van advertenties.
· Kijken naar andere(toekomstige) mogelijkheden van inkomsten.
Baken schreef op 23.03.2006 11:27
Mwah ik weet het niet:

- Waarop zijn de feiten gebaseerd dat er € 200.000 euro omzet gemaakt gaat worden? Zonder kapitaal krachtig bedrijf of goed en uniek idee is zo'n omzet niet (makkelijk) te generen! Is het idee wel goed doordacht?

- Als je voor 10% participeert in de onderneming van enkel de nettowinst dan participeer je dus alleen in de positieve baten. Laat wel duidelijk vastleggen dat je niet verantwoordelijk bent voor de nettoverlies.

- 10 % van de nettowinst is niet veel voor diegene die al het werk doet. Uitgaande van een 30% winst / omzet verhouding zou dit dus neerkomen op een bedrag van € 6000,00 voor een website die een omzet van € 200.000 genereert veel te weinig! Bovendien denk ik dat die omzet niet gehaald wordt!

Denk er nog eens goed over na, maar het natuurlijk altijd een leuk leerproject :P? Vraag anders gewoon € 7500,00 euro ofzo? Kun jij een mooie auto kopen en hebben hun een mooie site :D.

Jelmer

dan vind ik 7500eu ook nog te weinig,
ik zou zeggen 50:50, hun hoeven er niks voor te doen... alleen met de inhoud komen welke jij maar moet zien te verwerken...

Reageren