Hallo!

Ik heb met iemand gesproken die naar mijn idee wel een redelijk aanbod doet. Nou is mijn vraag aan jullie of dit inderdaad wel zo slim is.

Het gaat om de bouw van een site (www.webgroothandel.nl), hier participeer ik dan in voor 10 % van de nettowinst. En over dat begrip struikel ik een beetje. Ik heb ooit een keer gelezen, dat je voor de belasting verlies wil maken op je winst, dat zou dus betekenen dat, als er inderdaad verlies wordt gemaakt op de winst, dat ik kan betalen.
Nu zegt hij van niet, maar dat is natuurlijk makkelijk voor hem! Ik zie liever 10% van de omzet (verwachting: € 200.000,-)

Ik zou graag jullie visie hier op hebben en misschien nog wat feiten van de wet.
Alvast bedankt,
Jason!
Goh en daar heb je 5 jaar uit mijn eerdere post.

Als die 4,95 de enige inkomsten zijn (met evt een paar banners) praat je dus over HOEVEEL links?

Tip: 200000/(12*4,95)
dingen als 'bij google hoog komen' kost tegenwoordig een boel geld, dat zou er dan nog vanaf gaan, van jouw inkomsten zeg maar. spreek je over een 400 tot 2000 euro per woord waar je hoog wil scoren
Los of het nu wel of niet een goede deal is, dit ruikt naar bedrog.

Ten eerste is winst echt iets betrekkelijks... Bekende uitspraak onder accountants: zeg me welke winst je wil hebben, en ik zorg ervoor dat je hem krijgt.

Ten tweede krijg jij betaald naar verhouding van de prestaties van iemand anders. Je eigen prestaties blijven compleet buiten beschouwing (niet helemaal natuurlijk, goede website draagt bij aan goede verkoop).

Tot slot, heb je eraan gedacht om dit in het wit of in 't zwart te doen? Als ik jou was zou ik een eigen contract opstellen... Koop voor een paar centen alegemene voorwaarden bij de kamer van koophandel en verwerk deze erin.
Jason,

Mijn advies: niet doen
Ik praat niet alleen vanuit mijn gezonde verstand maar ook vanuit ervaring en lange discussies met o.a. juristen.

1. Als jij op deze manier participeert (met royalties als beloning), dan spreek je eigenlijk van een joint venture; dat maakt jou de investeerder. Investeren doe je alleen als je heel veel vertrouwen hebt in het ondernemingsplan en marketingplan. Heb jij deze plannen ingezien, heb jij deze plannen begrepen, kun jij deze plannen wel beoordelen en ben je het er voor 100% mee eens?

2. Als jij deze investering wil doen, vind jij de beloning dan voldoende? Zie jij niet meer iets in aandelen c.q. dividend? 10% van de nettowinst zal bij de meeste bedrijven neerkomen op eerst een tijd niks, en dan misschien een procent van de omzet, of misschien wel 5. 1+1=2; in het gunstigste geval zal je ongeveer 1000 euro per jaar vangen. Ikzelf zou daar om lachen, maar dat is jouw afweging. De kans dat je over de eerste 10 jaar gemiddeld 0 euro ontvangt is in 95% van dit soort gevallen heel groot. Dus ga er echt vanuit dat je waarschijnlijk niks vangt.

3. Als jij dan zoveel vertrouwen hebt in het ondernemings- en vooral marketingplan en je besluit te participeren met deze voorwaarden, dan moet je wel een (schriftelijke) garantie krijgen dat ze bepaalde elementen van dit ondernemingsplan ook daadwerkelijk gaan nastreven.

4. Ik heb het contract dat je plaatste niet goed doorgelezen, maar ik geloof dat ze de volledige gebruiksrechten, eigendomsrechten en exploitatierechten willen (ook wel onterecht "auteursrechten" genoemd). Als ze dus dit bedrijf meteen sluiten en een volgende opzetten dan ben je de klos, en het bespaart ze wel 10% nettowinst.

5. Nettowinst is belachelijk; het is voor beide partijen gunstiger en logischer brutowinst te nemen.

Ikzelf heb ervaring met de situatie en ben het één keer aangegaan; geloof me, bovenstaande 5 punten gelden niet alleen voor "de grote deals".

Als je toch wil participeren; vraag een aandeel van X%. Dat zal wel weer niet kunnen vanwege de rechtsvorm (wedden?). Vraag dan een vast bedrag per maand c.q. jaar dat deels gebaseerd is op winst. Bedenk een leuke formule die voor beide partijen gunstig is. Dit is een typisch geval van het programmeurtje "oplichten" (het risico bij het programmeurtje leggen).

Ik kan jou niet laten inzien wat ik van ondernemen en bovenstaande situaties weet en hoe ik er exact tegenaan kijk, maar in the name of God (ik ben niet eens gelovig):

DOE HET NIET.

Van de "gewone" Venture Capital investments (kapitaal investeringen) is in Nederland slechts zo'n 10% tot 20% succesvol (bron: Nils de Witte, NEBIB); dit zijn mensen die hun leven dediceren aan het zoeken naar succesvolle bedrijven. Bij jou ligt dit percentage VELE malen lager.

Groeten,

Erik

PS. Laat mij in godsnaam degene zijn die het heeft ervaren zodat anderen het niet hoeven te ervaren (ging gelukkig om 'slechts' 30 uur werk); laten we niet twee keer het wiel uitvinden op de moeilijke manier, oké?

PS2. 071-7850290 of 06-24480987 - any time

edit1
Bedenk ook waarom ze je royalties willen geven in plaats van gewoon een goed bedrag; hebben ze geen vertrouwen in hun eigen bedrijf c.q. project? Een gezonde onderneming bouwt gewoon X euro in zijn ondernemingsplan voor een website. Hoe staat dit in hun ondernemingsplan?

edit2
- Mochten er tussentijds onderhoudsproblemen plaatsvinden die niet door Dhr. ………….. kunnen worden opgelost, dan zullen de hiervoor gemaakte kosten van zijn 10% worden ingehouden, tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.

Je mag dus ook opdraaien voor onderhoud gedurende vijf jaar. Plus dat ze je dus 6 maanden aan het werk mogen zetten. Dat is 26 x 40 = 7200 uur. Een gemiddelde freelancer verdient zo'n 35 euro per uur; 7200 x 35 = 252,000 euro. Vanwege de grootte pas je misschien 20% korting toe of iets leuks waardoor het misschien 175,000 wordt in een gunstig geval; dit ga je toch dan niet eens serieus overwegen voor 10% van de nettowinst?

Overig feit is overigens dat je bij deze structuur (royalties) niet verplicht zal zijn voor verlies. Dat in ieder geval niet :-)

Het contract is duidelijk niet opgesteld door een jurist; mochten er ooit conflicten zijn dan wordt dit voor de rechter echt smullen.

Je gaat ermee akkoord 7200 uur voor ze te werken en dit binnen redelijke termijn; ze kunnen het werkelijk niet slimmer opstellen dan dit, gratis programmeur voor 6 maanden lang. Op die manier wil ik je best inhuren voor een aantal projecten tegen een percentage van 15%

edit3
Print deze discussie eens uit en deponeer het aan je ouders en kijk wat zij hiervan vinden. Het is moeilijk toe te geven, maar ik doe het toch; ouders zijn toch wel slimmer en realistischer dan je soms zou denken.

edit4
ik ben klaar met m'n edits
Hehe... leuke constuctie... Als ik na 1 maand die website verkoop aan mijzelf voor 1 euro... dan krijg jij 20 eurocent en ben ik de nieuwe eigenaar zonder dat ik jou verder wat verschuldigd ben.

Het is een enorm groot /complex systeem, wat zij jou bieden is achterlijk en gemaakt adhv 'voorspellingen'.

Daarbij, als dat project mislukt heb jij er enorm veel tijd in geinvesteerd en krijg jij er niks voor terug.
Ik zie dat ik weer een lang stuk literatuur heb gecreëerd :D
Ok ik heb alles doorgelezen, en ik ben heel veel wijzer geworden. Ik zal dit zeker aan hem voorleggen. En daarbij ook een fixed price met een mooie korting.
Daarnaast heb ik ook nog even gegoogled op de bedrijfsnaam.(geen website, wel ergens een adresje)
Hartstikke bedankt en ik zal het nog even laten weten!
Ik zou morgen een gesprek met hem hebben en als hij niet akkoord gaat met een fixed-price dan gaat die afspraak niet door.
Nogmaals: Hartstikke bedankt!

edit:
edit3
Print deze discussie eens uit en deponeer het aan je ouders en kijk wat zij hiervan vinden. Het is moeilijk toe te geven, maar ik doe het toch; ouders zijn toch wel slimmer en realistischer dan je soms zou denken.

Ben je al papa ? :)
[quote=J
[/quote]
Maar ik wel en hartstikke oud.. en dus wijs.
Ik zeg na dit alles niet doen
Dat hoop ik niet

Bedrijfsnamen --> www.kvk.nl --> handelsregister

edit: voor volledige informatie uit handelsregister m.b.t. eigenaar, activiteiten, etc; ik wil wel even mn kvk nummer gebruiken om dit voor je te verkrijgen en die 3 of 4 euro betalen ;-)
Ik heb je even een PM gestuurd, om toch nog enige anoniemiteit van bedrijf te waarborgen...

Reageren