hallo allemaal ik ben net nieuw ik begin net met websites bouwen ik vind het nog al moeilijk maar dat zal wel logisch zijn . Ik had een vraagje kan iemand mij uitleggen hoe en waar ik alles neer moet zetten want ik zie al die codes en heb geen idee waar ze moeten staan
in dreamweaver dus kan iemand mij halpen A.U.B.
alvast bedankt :)
na ja een html bestand begint met

<html>

en eindigt met </html>

met <html> laat je de computer weten dat het een html bestand is

<head>

en

</head>

is zal maar zeggen het onzochtbare gedeelte van je site maar dat is eingelijk niet zo

maar het is gebruikelijk om tags tussen <body>
en
</body>

te doen nu heb je zoiets als dit:

<html>
<head>
</head>
<body>
</body>
</html>

maar wat het gebruikelijkst is dit:

<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>

</body>
</html>

na ja hoop dat je nu weer wat hebt bijgeleerd:)

GR. mebus!

en ga anders naar een van de volgende website's:

www.mijnhomepage.nl/ en dan op html drukken!
www.htmlhulp.com/
http://www.rentadabo.nl/helpsite/
Allereerst welkom! Leuk dat je hier terecht bent gekomen voor je hulp :).

Wat is PHP?

Alvorens we beginnen is het wellicht eerst eens handig om te kijken waarvoor PHP gemaakt is, wat het dus is en hoe het werkt. PHP is een scripttaal die oorspronkelijk in 1995 is ontwikkeld door Rasmus Lerdorf en is geïnspireerd door Perl . Oorspronkelijk stond PHP voor 'Personal Home Page' wat goed aangeeft waar PHP voor is gemaakt, (persoonlijke) webpagina's dynamisch maken. Tegenwoordig staat PHP nergens meer voor en moeten wij het 'PHP: Hypertext Preprocessor' noemen. Deze naam geeft aan waar de taal meestal voor gebruikt wordt: informatie verwerken tot hypertext. In plaats van hypertext kan je beter lezen 'HTML'. PHP is geen taal waarmee je programma's of spelletjes kunt maken, PHP is een scripttaal die puur bedoeld is voor webpagina's en het enige wat eruit komt is dus eigenlijk alleen tekst of HTML code.

Alhoewel… Als je eenmaal wat verder bent kom je erachter dan PHP eigenlijk toch wel iets meer kan dan alleen HTML code uitspugen. Je kan met PHP emailtjes versturen, een database aanspreken, PDF'jes maken en doormiddel van uitbreidingen zoals de 'GD Graphics Library' kan je zelfs dynamisch afbeeldingen maken of aanpassen. Bekend voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld een plaatje wat gegevens over jou computer laat zien.

Hoe werkt PHP?

Je weet nu dat PHP verwerkt word in HTML code dus het word tijd dat ik jou ga vertellen hoe het precies werkt. PHP moet 'geparsed' (verwerkt in het Nederlands) worden, dat betekend dat de code op de server verwerkt moet worden waarna het als webpagina naar de 'client' gestuurd word. Omdat wij ons script 'verwerkt' willen hebben moeten wij het script niet opslaan als een HTML document, maar als een PHP document. Dat betekend dat wij ons bestand moeten opslaan als .php en niet als .html! Maar dan zijn wij er nog niet, wij moeten de server vertellen welk stukje code PHP is want er kan ook HTML in het document staan.

Het is tijd dat ik een eerste voorbeeldje ga maken om dit wat duidelijker te maken want ik snap dat dit voor een beginner best ingewikkeld is. Kopieer het volgende script in een goede texteditor (zoals bijv. Crimson Editor) en sla het bestand op als

voorbeeld1.php.

<html>
<head>
<title>Mijn eerste php-script!</title>
</head>
<body>

<?php
echo 'Hallo wereld!';
?>

</body>
</html>

Wat je hier ziet is een erg simpel voorbeeld wat de tekst 'Hallo wereld!' op je beeldscherm gaat toveren. Zoals je ziet is de opbouw een normaal HTML document, met in het midden in de body een stukje PHP code. Om die code te verwerken hebben wij die code tussen een [ignore]<?php en een ?>[/ignore] tag geplaats.

@Arjan

Dat heb jij niet zo snel getyped :-P

Dit komt rechtstreeks uit jouw manual-in-de-maak. :-P
Ik dacht het al te herkennen :)
Ja ik herkende het ook:P maar zker leuk plaatje, is het free to use? voor onderaan mijn website (als ik er ooit eentje afmaak;))?
Check :)

Edit:
Eindelijk klopt mijn link :)
Als je hem wilt gebruiken mag je hem gebruiken :).
@ Willem-Jan: Lol! nu heb ik er eentje met je eigen naam:)... maar ben voor plaatjes liever lui dan moe;)

Reageren