Dat ik Engels woorden moet leren vind ik best, maar als het woorden zijn als: knoflook, waterpokken, BAARMOEDER of stijfsel... wanneer zal ik deze woorden nu gebruiken?

Leren jullie ook van die zinloze dingen als dit op school?

p.s. Algemene ontwikkeling?
Jan Koehoorn schreef op 10.04.2006 23:11
Het gaat op de middelbare school niet zozeer om de dingen die je leert en wat je er aan hebt. Zie het zoals sport: je oefent en traint je lijf. Met leren is het net zo: je traint je hersenen in het onthouden en in het oplossen van problemen.

[offtopic] net zoals met php dus :p [/offtopic]

maar even serieus, ik vind ook dat er daadwerkelijk vakken bijzitten waar je dingen leert die je later nooit meer nodig zult hebben.
heb ooit eens gehoord dat je als je van school af bent, nog maar 1/3 weet van wat je geleerd hebt geloof ik.
Ja zoals ik dus zei: het gaat er niet om of je het nodig hebt. Het gaat erom dat je hersenen getraind worden.
En zo kun je later de dingen goed leren die je leuk vind!

Klopt Jan, ben het met je eens. Ik heb zelf mavo, mts en nu een hts traject doorlopen en dat is een heel geworstel soms. Ik merk dat de stap mts - hts toch wel erg groot is. Je bent als mavo/mts klant niet gewend om veel stof te leren en dat krijg ik nu rauw voor de kiezen.

Het is goed voor je algemene ontwikkeling, en traint je lichaam/hersenen voor het "echte" werk!
Achja wat was het nut van ANW... Je zou niet denken maar als je kijkt wat ik er aan heb gehad. Sterretjes/zonnen schieten mag ik nu weer doen. Alleen ipv de breedte graad mogen wij nu de exacte plek op aarde bereken...

En natuurlijk het denk werk. Dus al lijkt het nutteloos je hebt er altijd wat aan..
Jan Koehoorn schreef op 10.04.2006 23:30
Ja zoals ik dus zei: het gaat er niet om of je het nodig hebt. Het gaat erom dat je hersenen getraind worden.

Het gaat er juist om dat je het leert, teminste grotendeels. Op de basisschool heb je leren leren. Op de middelbare school leg je een basis, 1 deel voor je vervolg opleding, anderzijds voor je algemene ontwikkeling. Voorbeeld: Als ik later complexe computersystemen wil analyseren of economische ontwikkelingen wil modelleren zal ik eerst een goede basis wiskunde moeten hebben alvorens ik econometrie wil studeren. Daarnaast moet ik een goede beheersing hebben van de Nederlandse taal, om verslagen te kunnen maken de boeken te lezen. Nu kom ik op ander punt op het WO is het grootste gedeelte aan boeken Engels, dus moet ik ook een goede beheersing hebben van de Engelse taal. Ga zo maar door. Leren en je hersenen trainen doe je op de basisschool. Je grootste gedeelte aan informatie verkrijg je op de lagere- en middelbareschool, en beroeps- en/of wetenschappelijkonderwijs leer je over je beroep respectievelijk wetenschappelijk benaderde vakgebied. Dit is alleen gespecifieerde kennis, waar je een goede basis voor nodig hebt. Dus is het erg verstandig als je het ook grotendeels onthoud wat je leert. Daarom is ook de 2e fase ingesteld.

edit: Nee ik ben totaal geen schoolfreak!
Okee, maar wat is dan het nut van 10 boeken lezen (romans, van verschillende tijden!) voor je literatuurlijst?
Daarmee breid je je woorden kennis uit en is het nogmaals goed voor je algemene ontwikkeling.. Ook leer je van de romans wat geschiedenis en het lijkt me ook wel leuk toch? Of vind je er geen ruk aan?
tis toch zinloos.

moest voor boekverslagen nog 2 boeken lezen

1 boek heb ik echt gelezen, zelf verslag van gemaakt en had ik een 7 voor

toen was ikt wel beu, heb ik een boek verzonnen, er een prachtverhaal bij gepent, megaverslag over een niet bestaand boek gemaakt dus, en daar had ik een 9 voor

:s

maar nou te zeggen dat ik er naast creativiteit nog wat aan over heb gehouden, nee ;P
@Kalle, dan hebben ze bij mij op de basisschool niet echt hun best gedaan, want ik wist op de middelbare school echt niet hoe ik moest leren. Ik hoefde op de basisschool nooit te leren, je herhaalde het in de klas zo vaak dat ik het al wel wist. Mijn eerstee cijfer op de middelbare school was dan ook meteen een 4. Terwijl ik op de basisschool meestal een 10 had. Behalve voor jaartallen leren...
Bas Kreleger schreef op 11.04.2006 09:42
Daarmee breid je je woorden kennis uit en is het nogmaals goed voor je algemene ontwikkeling.. Ook leer je van de romans wat geschiedenis en het lijkt me ook wel leuk toch? Of vind je er geen ruk aan?

Woorden kennis?
denk woordenkennis of (beter) woordenschat

En dat terwijl Nederlands niet mijn goedste vak was ;)

Reageren