ik heb bij e-dentify.nl een website gehost alleen ik heb een rekening gekreegen dat ik 3x een email bom heb gestuurd wat ik dus niet gedaan heb. Ze brengen het me nu opeens in rekening. Ze willen €207,00 van me hebben. Ondertussen is m'n site ook offline.. Weet iemand wat ik het beste kan doen?
een rechtzaak zou ik niet zo snel doen, ze zullen je vast niet voor niets zo'n aanmaling sturen.
Zij hebben dan de serverlogs en dan heb je bijna zo goed als verloren. Of ze moeten kunnen achterhalen van welk ip die zijn gestuurd, als jij dan kunt aantonen dat die van jou (op dat tijdstip) anders was dan maak je nog een kans)
Laat hun eerst eens met wat bewijslast komen, welk script zou dat verstuurd hebben? Waar zit die fout? En als dan blijkt dat jij een onveilig script heb geschreven... waar in de voorwaarden staat dat ze jou daar boetes voor mochen uitdelen?
Vraag ook eens de tijdstippen op waarop die mailbommen zijn verstuurd, als daar redelijke tijd tussen zit, had je van hun mogen verwachten dat ze je hadden gewaarschuwd.
Bovendien is een waarschuwing in 1e instantie sowiezo meer op zijn plaats, en 207 euro is ook wel heel veel geld.
Als het een onveillig script is, zoals Arjan zei, ben je daar wel zelf verantwoordelijk voor!
Ik heb even vlug de Algemene Voorwaarden doorgenomen, en daarin wordt (voor zover ik zie) geen melding gemaakt van de mogelijkheid boetes op te leggen wanneer er zogezegd een fout in je script zit (dat vond ik sowieso al dubieus). Wel is het mogelijk dat ze de schade die door de verzonden emailbommen is opgelopen op jou verhalen.
Daarvoor moeten ze natuurlijk wel met veel meer bewijs aankomen, aangezien het bv ook zeer goed een foute instelling op hun mailserver zou kunnen zijn.
Daarnaast hebben ze waarschijnlijk je website tijdelijk plat gelegd, om erger te voorkomen. Mocht je dat foutje in je script verhelpen en dat aangeven, dan wordt hij waarschijnlijk weer online gegooid.
Maar zoals eerder werd gezegd, zou ik meer informatie opvragen (dat tijdstip wat Robert noemt is daarbij een goed punt ook). Doe dat per aangetekende brief en tevens per gewone post, en maak een kopie voor je eigen administratie. Verder zou ik erin zeggen, dat je niet bang bent eventueel je gelijk te halen voor de rechtbank. Daar schrikken bedrijven meestal voor terug en mocht het zo ver komen dan kost het je waarschijnlijk niet zo heel veel (als je gelijk krijgt is het minimaal).
Ter ondersteuning: ooit kreeg ik een rekening binnen van een niet nader te noemen vrij groot webhostingbedrijf en heb toen ook een flinke toon gezet in een brief. Die rekening was bij nader inzien terecht, maar de directeur van het bedrijf was toch zo aardig om me die rekening kwijt te schelden, me minimaal een jaar gratis hosting kado te doen en opwaardering van mijn hostingpakket :)
Je kan overigens ook naar een gratis zogeheten 'bureau rechtshulp'. Die mensen staan je bij bij dit soort problemen.
Het komt er dus op neer dat ik nooit zomaar dat bedrag zou betalen, en dat het waarschijnlijk met een sisser afloopt. En direct andere hosting zoeken: een bedrijf dat je zo behandelt wil je geen klant van zijn ;)
Het was trouwens überhaupt wel netjes van ze geweest als je eerst een waarschuwing had gehad, ipv meteen een rekening onder je neus te krijgen. Als jij niet weet van het lek, of de fout, kan je het natuurlijk ook niet herstellen.
En als je het niet wist en je bent zo onschuldig als een pasgeboren lammetje, dan kan jou ook niks aangerekend worden. En de Algemene Voorwaarden spreken over een 'toerekenbare tekortkoming'.
Het is alweer even geleden dat ik privaatrecht heb gehad, maar volgens mij zijn die voorwaarden die zij opgesteld hebben ook vrij knullig. ;)
Ik denk dat ze 15.1 gebruikt hebben, tijdelijke buitengebruikstelling. Mocht het zo zijn dat ze overeenkomst helemaal hebben opgezegd, dan zou dat niet netjes zijn. Zeker niet omdat de TS niet schriftelijk op de hoogte is gesteld van het voornemen de overeenkomst te beëindigen.
Als ik jouw was zou ik een email sturen waarin je duidelijk maakt dat je er niet van gediend bent om vals beschuldigd te worden. En daarin moet je stellen dat wanneer ze je blijven beschuldigen je een schadevrij stelling wilt hebben á € 50,- per dag van beschuldiging. Hetzelfde moet je voor je website laten gelden, dus bijvoorbeeld € 20,- per dag van het offline zijn. Wedden dat ze zich gaan terugtrekken?
Dreigen kan jij ook wel toch, maar houdt het wel netjes!