Hallow,

ik heb bij e-dentify.nl een website gehost alleen ik heb een rekening gekreegen dat ik 3x een email bom heb gestuurd wat ik dus niet gedaan heb. Ze brengen het me nu opeens in rekening. Ze willen €207,00 van me hebben. Ondertussen is m'n site ook offline.. Weet iemand wat ik het beste kan doen?
Oehja, jij kan niet bewijzen dat je maar één script verstuurd heb. Als ik een script schrijf met:

echo 'U heeft 1 bericht verstuurd';

En daaronder een loopje die blijft lopen (eg, dat kan eeuwig)... dan lijkt het alsof ik maar één email verstuurd heb.
Dus kort samengevat is de kans groot dat de host gelijk heeft. en jij dus niet... op hoeveel berichten had jij de loop gezet? Als dat wel klopt met dat van hun, dan hebben zij dus gelijk en jij niet en dan moet jij toch iets gaan betalen voor hun werk.
Nog eentje die ik kopier van hun forum:

Als jij niet had gewild dat iemand anders jou script misbruikte had je maar een .htaccess moeten maken (eg, beveiligde map). Nu heb jij hem gedeeld voor de hele wereld en dat is toch echt volledig je eigen schuld. Die boete moet je dus niet regelen met e-dentify maar met die gozer die er misbruik van gemaakt heeft.
Zoals ik het nu ook lees op het forum van E-dentify staan de zaken er inderdaad heel anders voor. Het is wat zij zeggen ook geen boete, maar een vergoeding voor de geleden schade, m.i. geheel terecht opgelegd.

Je zal zeer waarschijnlijk ook geen gelijk krijgen voor een rechter (hooguit wanneer een bepaling in de AV onjuist blijkt te zijn (op de grijze of zwarte lijst)). Je moet dan ook meer kosten betalen als je het laat voorkomen.

Zoals ik het nu zie, vind ik dat de forumbeheerders (werknemers van E-dentify) nog zeer coulant reageren. Zoals Jelmer zei, je kan proberen medeleven op te wekken, maar ik verwacht dat je toch die euro's moet gaan ophoesten.

Edit:
Van het forumvan E-dentify:
@Arjan: Je schrijft een mailbom-script met een bepaalde bedoeling

Jah klopt, had niets te doen!

voor de rest schuif ik niet alles af op e-dentify, ik zou het eerder om gekeerd willen zien.. of nog omgekeerder.
Ik moet bakken vol geld betaalen omdat iemand anders mijn script gebruikte

Hmm...ik had niks te doen, ben vanmiddag maar wat ruitjes gaan ingooien bij oude mensen. Dat is dezelfde redenering die jij gebruikt. ;)

Je moet je verantwoordelijkheden kennen: je kan niet zomaar alles doen wat je zelf wilt. Jij hebt vrijheid, maar die grenst aan de vrijheden van anderen en wordt dus beperkt door onder andere de wet. Jij hebt die grens overschreden en jij bent degene die er nu voor boet.

Maar als ik het zo lees heb je totaal geen verstand van php of servers, en wist je niet dat de impact zo groot kon zijn. Je zal inderdaad naar je vriend moeten gaan voor die schadevergoeding omdat hij je heeft 'uitgelokt' (dat is een strafrechtelijke term, ik weet niet of er een privaatrechtelijke variant van is). Maar eerlijk is eerlijk, jij bent degene die het script gemaakt heeft, geupload heeft en wist wat het zou moeten doen. Dat iemand anders er misbruik van heeft gemaakt doet er niet heel veel aan af (sterker nog, je wist dat iemand dat ging doen want je schreef het niet voor jezelf).
Ik vind het wel prima zo....

Reageren