Ik vraag me af, waar geloven jullie in?

Ikzelf ben nl. christelijk, maar ik vraag me dus af wat hier nog mee "rondloopt"....
@PHPerik : waar staat dat ik dat doe? Dat doe ik dus niet. Ik weet niet of je een beetje verstand hebt van het christelijk zijn.....?
Nee, ik type mijn rare spreuken in dreamweaver;)

Die spreuken noem je PHP, op deze site vind je er meer over: http://php.net/

Haha!!:P:P
Om een paar goede vrienden goed te kunnen begrijpen heb ik mij wel een jaartje in de Islam verdiept en ik ben dus ook meerdere keren in een moskee geweest. Tot 2x toen heb ik daar zelfs met Nederlandse, Turkse, Koerdische en Marokaanse vrienden een LanParty gehouden (zelfs daar geslapen :P). Die ruimte werd mij aangeboden door die vereniging zodat ik mijn autochtone en allochtone vrienden dichter bij elkaar kan brengen door ze te laten zien dat we allemaal dezelfde interesse hebben. En eerlijk is eerlijk, het was echt supergezellig en we hebben elkaar heerlijk digitaal afgemaakt met counterstrike, battlefield 1942, bf vietnam, bf2 en andere games.

Mijn mams is christelijk opgevoed dus tijdens mijn jeugd kon je mij zo nu en dan ook wel in de kerk vinden. Soms om op te treden met de band, soms om dingen bij te wonen of om te helpen (mijn overburen werken in zo'n kerk hier in de buurt).

Toch ben ik niet gelovig. Ik verdiep mij ergens in omdat ik vind dat ik anders mijn mening niet kan geven. Ook ik geloof in mijzelf en ga zomenteen zelfs 3 maanden op mijn eigen kosten naar Kenia om mijn steentje bij te dragen. Dat is wel iets anders dan 5 euro doneren en vervolgens weglopen.

ik geloof nergens in, althans in een 'godsdienst'..

Wel in mezelf natuurlijk :-P
Ik geloof in 'Leven en laten leven'. Daar hebben een hoop mensen al ernstige problemen mee...

Voor de rest beschouw ik geloof als een achtelijke uitvinding om het eeuwenoude 'verdeel en heers' principe te rechtvaardigen. Geloof wordt, i.m.h.o., verkracht door fundamentalisme, ongeacht welk geloof men aanhangt. Geloof, en aanverwante machtsspelletjes, hebben al enige honderden miljoenen mensen het leven gekost en de teller staat helaas nog steeds niet stil. Het draait om macht en geloof wordt daarin (helaas?) misbruikt.
Ik geloof dat geloof een positieve bijdrage kan leveren voor de samenleving in de vorm van hoop, broederschap, naastenliefde, etc..

ik geloof ook dat er meerdere wegen naar 'rome' leiden :) en ik geloof ook dat áls er maar 1 'waar' geloof is, ik daar per definitie dan niet bij wil horen ;)
Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik kon een half uur tot drie kwartier niet op PHP Hulp!!!!!!!

Ramp!!!!

EDIT:
PS: ik geloof ook in gamen!!

Is het beste wat een mens kan doen...

Na php-en...
Een geloof heeft vaak symptomen die me tegenstaan:

• er wordt je een verhaal verteld dat je dient aan te nemen
• je moet lid worden en er is sprake van een hiërarchie
• er is een hele reeks regels die je op moet volgen

in een structuur zoals deze ligt machtsmisbruik overal op de loer. Dat houdt niet in dat je niet aan zelfonderzoek of zo kunt doen, maar het woord zegt het al; dat doe je dan zelf, tenminste als je het interessant vindt.

Ik kan mij goed vinden in een Indiaas filosofisch systeem dat Advaita heet. Dat is echter geen geloof maar eerder een rechtstreeks empirisch/filosofische benadering. Voor mensen die zich daarin willen verdiepen geef ik wel eens lezingen erover, verspreid door Nederland.
@Frank prachtig gezegd. Het enige waar geloof goed voor is is voor de mensen een hand onder de riem te steken. Meer zelfvertrouwen en dit en dat. Das het mooie er aan, maar dan moet je 1 maal per week tot 5 maal per dag de hele tijd vragen om gezond te blijven en te danken voor het leven enzovoorts...... Wtf is die man voor tiran dat ie dat vraagt en anders word je maar ziek of kom je niet in de hemel/paradijs. Bedank je moeder dan maar elke dag dat je daar bent uit gekomen en eet gezond en beweeg. Dat geeft ontelbaar veel meer kans om een voorspoedig leven dan dat je LETTERLIJK op je knienen gaat om te danken voor je leven aan iemand waar je leven helemaal niet te danken hebt en je niet zomaar een ziekte in kan stoppen...

Over mijn periode in het verleden met een God wil ik het niet hebben. Dat ik daar in kan geloven. Leef gewoon gezond als je lang wilt blijven leven.

Leefse.

Daarnaast wil ik erbij kwijt dat ik het adfschuwelijke zwakte vind bij mensen die zich in het gareel houden (dus aan de wetten houden e.d.), omdat een God ze er kracht voor geeft. Man comman...

edit:
Nog wel ff kwijt dat ik absoluut respect heb voor mensen die gelovig zijn, maar over bepaalde dingen lopen onze visies/meningen ed niet overeen. Das geen probleem, maar die argumenten vind ik nogal slapjes.
Oke, het is me al duidelijk, jullie weten in principe niet werkelijk wat het christelijk geloof inhoud, dat kan ik jullie verder ook niet verwijten.
Het komt er op neer dat God ons geschapen heeft, wij gezondigd hebben en dus eigenlijk in de hel zouden moeten belanden. Maar God liet zijn eigen zoon sterven waardoor wij vergeving kunnen krijgen en in de Hemel kunnen komen. (niet door goede werken)

Edit: Dit was toevallig(?) post 777

En het verwijt over fundamentalisme : kun jij een voorbeeld noemen van een aanslag, gepleegd door christenen? Nope.

Reageren