Ik vraag me af, waar geloven jullie in?

Ikzelf ben nl. christelijk, maar ik vraag me dus af wat hier nog mee "rondloopt"....
Je lijkt wel mijn levensbeschouwing leraar:S:S
ArendJan schreef op 28.07.2006 18:53
En het verwijt over fundamentalisme : kun jij een voorbeeld noemen van een aanslag, gepleegd door christenen? Nope.

Christenen hebben ook vele misdaden begaan, kijk maar naar de kruistochten in de middeleeuwen.

En nog wordt het geloof (niet alleen het christelijke) vaak als excuus gebruikt.

Ik ben niet echt gelovig, je moet je er zo in verdiepen om ergens over mee te kunnen praten, natuurlijk heb ik mij er in verdiept en flink ook maar het kan bijna nooit genoeg zijn.

Persoonlijk heb ik eens iets gehoord over waarom er tegenwoordig niet meer zoveel mensen geloven, terwijl 100 jaar geleden nog bijna iedereen geloofde:
Vroeger werd het geloof gebruikt om dingen te verklaren die onverklaar baar waren, als het onweerde zeiden de mensen dat dat een straf van god was of van de goden of wat dan ook.
Tegen woordig Wordt alles verklaard door de wetenschap, geloven in goden minder belangrijk wordt, maar de wetenschap is tot op zekere hoogte weldegelijk te vergelijken met een godsdienst. In het verleden waren ook niet alle geloven op goden gericht, kijk maar naar de indianen.

Mijn conclusie, geloof wat je wil geloven, als je dat ook doet, diep respect!
Dankje voor het compliment! :P Sorry flexer kan ik het niet zeggen....
ArendJan schreef op 28.07.2006 18:53
En het verwijt over fundamentalisme : kun jij een voorbeeld noemen van een aanslag, gepleegd door christenen? Nope.

Dat is een ander probleem van christenen... Iets ontkennen, in de doofpot stoppen en het er niet meer over hebben en tunnelvisie.

Uit naam van het christelijke geloof zijn er meer mensen vermoord tijdens kruistochten dan welk ander geloof dan ook.
Wat dacht je van Noord-Ierland, de Moluken, Inquisitie, 80-jarige oorlog, etc. etc. Ook de ww-II is grotendeels gebaseerd op het geloof (Joden, communisten). Welke oorlog is er eigenlijk niet in naam van onze lieve Heer (of een willekeurig ander geloof) uitgevochten?

Ken je geschiedenis!
ik ben christen,
verder gaan de meeste dingen die over christenen gaan over rooms-katholieken, denk ik.. dat ben ik weer niet
@Boaz: die kruistochten kwamen voort uit Rooms - Katholieke kringen, en ik ben Protestant. Verder staat er nergens in de Bijbel dat er geweld moet gebruikt worden, wat wel in bv. de Koran (jihad) wordt gevraagd. Gebruikt een christen dus geweld, dan is een christen verkeerd bezig. Christenen zijn ook gewoon mensen, niet dat ze heiliger zijn ofzo....

Dat is een ander probleem van christenen... Iets ontkennen, in de doofpot stoppen en het er niet meer over hebben en tunnelvisie.

Of ligt het probleem bij buitenstaanders, die de christenen graag de schuld geven. De Tweede wereldoorlog is niet ontstaan door het geloof. Hitler wilde de Joden uitroeien. En Hitler zei dat hij handelde in dienst van God. Maar dat is en kan niet waar zijn.

edit : vanaf nu ben ik vandaag niet meer online, dus als je echt nog een kwestie wilt bespreken kan dat via [email protected]!
ArendJan schreef op 28.07.2006 19:09
Verder staat er nergens in de Bijbel dat er geweld moet gebruikt worden.

(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

(Jesaja 13:18) Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.

(2 Koningen 15:16) Toen sloeg Menahem Tifsah, met allen, die daarin waren, ook haar landpalen van Thirza af; omdat men niet voor hem had opengedaan, zo sloeg hij hen; al haar bevruchte vrouwen hieuw hij in stukken.

(2 Koningen 8:12) Toen zeide Hazael: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israels doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden.

(Jesaja 13:16) Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.

(Jeremia 13:15) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

(Ezechiel 9:6) Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe;

Wil je dat ik door ga of zal ik stoppen :P. Ik nodig je trouwens uit om hetzelfde te doen voor de Koran. Kan je nog lachen :P. De Islam moedigt geen geweld aan. De Islam is integendeel een model waarin vrede centraal staat, innerlijke vrede en vrede in de samenlevening. Het is de interpretatie van een stel mafketels waar jij naar refereerd. Overigens zijn er wel stukjes in de Koran waar ik mijn twijfels bij heb dus ik zal hier even bijzetten dat het niet een volledig geweldloos boek is.
Je praat wel de hele tijd het breed-betekende-woord Christenen, maar daar valt zoveel onder. En R-K en P willen echt niet met elkaar worden vergelijken. Vandaar dat de koningin ook niet naar de dood van de paus ging.... De engelse vieren dat van Willem van Oranje vieren omtrend geloof, ondanks dat beide over Christendom vallen. Weetje tis zo'n nuttelose discussie je gelooft erin of niet (realist). En daarnaast als je zo;n onderwerp start, vast de intentie om mensen over te halen naar het geloof (of een beetje/achterliggende gedacht), en mensen aanvalt/ jezelf verdedigd, ken dan wel je geschiedenis IDD.

edit:
@arjan
Nou de islam heeft wel wat dingen, je mag geweld gebruiken wanneer je je in een bedreigde situatie bevind en dat vinden een aantal islamieten al heel snel. En ik weet niet hoe de fuilm heet maar een prachtige film, over hoe ouderen zeggen tegen onwetende jongeren dat ze uitvorekene zijn om dood te gaan voor allah. Voor de jihad. En met betrekking tot vrouwen hebben de islamieten nog veel te leren. Ga zo door.

Reageren