Ik vraag me af, waar geloven jullie in?

Ikzelf ben nl. christelijk, maar ik vraag me dus af wat hier nog mee "rondloopt"....
@Arjan : je maakt het me moeilijk.... maar ik bedoel met geweld dat je zomaar je naaste moet afslachten of tegen anderen moet gaan opstaan. God geeft soms gerichte "opdrachten" tot geweld.

Ik heb overigens het gevoel dat je drommels goed weet hoe het in elkaar steekt, maar je er eigenlijk niets van wilt weten.... en je reis naar Kenia, is dat dan een soort boetedoening? Dacht het niet. (ik bedoel dit niet als aanval)
Laat ik het zo zeggen, ikzelf zal niet snel mijzelf een geloof aanmeten. Maar ik heb wel respect voor alles en iedereen, gelovig of niet gelovig. Alleen mensen die andere hun geloof echt opdrinken heb ik iets minder respect voor. Maar een leuke discussie ben ik altijd wel voor in, vandaar ook mijn aparte manier van onderbouwen ;).

Maar het is van jou dan ook wel vreemd om te zeggen dat er niks met betrekking tot geweld in de bijbel staat, danwel dat punt met betrekking tot kruistochten. Dat vraagt om problemen ;).

Naar Kenia is geen boetedoening. Het is een geweldige ervaring en een kans die ik iedereen zou aanraden om te pakken.
Het is de interpretatie van een stel mafketels waar jij naar refereerd.
Precies! Het is de interpretatie door één of andere mafketel, van welk geloof dan ook, die hier het probleem is. Daarmee wordt namelijk het onmenselijke handelen van bepaalde personen/groepen/landen goedgepraat. Zo wordt (vrijwel?) ieder geloof misbruikt door mafketels. En dat is met protestanten echt niet anders dan met andere smaakjes van het geloof. Het draait om macht...

Wat mij ook verbaast, is het volgende: Eerst stel je dat christenen nooit iets aan fundamentalisme hebben gedaan. Dan stel je dat het de katholieken zijn die het hebben gedaan (protestanten zijn daar uit voortgekomen). En als laatste stel je dat christenen toch eigenlijk ook maar gewoon mensen zijn en blijkbaar dus net zo goed of slecht zijn als niet-christenen. De toegevoegde waarde van het geloof zit hem dan blijkbaar niet in het betere gedrag t.o.v. de medemens. Waar dan wel?

Ik hou het dus maar bij mijn vertrouwde 'leven en laten leven'. En met 'laten leven' bedoel ik dus ook zo af en toe de helpende hand uitsteken.
ArendJan schreef op 28.07.2006 19:09
@Boaz: die kruistochten kwamen voort uit Rooms - Katholieke kringen,

De kruistochten waren voordat er een splitsing had plaats gevonden tussen RK en Protestants.
ik geloof helemaal nergens in, ik ben het dan ook helemaal eens met Frank.

Ik weet niet wie de halve wereld zo gek heeft gekregen om in iets niet bestaands te geloven (het heeft zich immers nooit laten zien, of ons op een andere manier van zijn bestaan laten afweten), maar die gek is natuurlijk al lang dood.

Helaas woon ik wel in een harstikke gelovig dorp, vooral gereformeerden.

Ook woon ik nog eens 3 huizen van een kerk vandaan, en iedere zondag dat gezang aanhoren is nou ook niet bepaald dat je zegt van nou, dat is leuk daar gaan we even voor zitten.
En dan ook natuurlijk al die auto's die ze voor je deur neergooien om maar in die kerk aanwezig te kunnen zijn, nee, allemaal overdreven gedoe wat van mij helemaal mag verdwijnen.
het verschrikkelijkste 'geloof' vind ik dat verhaal van de oerknal... aaaargh!
Ik geloof in de oerknal :)

Dat is mijn probleem. Ik heb laatst het vormsel nog gedaan. Maar eigenlijk heb ik zo van: er zal vast wel iets zijn daar boven, maar of dat nou 1 god is...

en waar ik vooral een hekel aan heb is: "De cristenen deden dat, de moslims dit" Dat deed 1 of een groep gelovigen. Niet allemaal... :S
Ik geloof in mezelf... das al een goede start.
Arjan Kapteijn schreef op 28.07.2006 19:20
Alleen mensen die andere hun geloof echt opdrinken heb ik iets minder respect voor.

Proost, Arjan! :-)))
Ik geloof in mezelf

Reageren