Ik vraag me af, waar geloven jullie in?
Ikzelf ben nl. christelijk, maar ik vraag me dus af wat hier nog mee "rondloopt"....
52 views
Stefan van Iwaarden schreef op 28.07.2006 19:58ik geloof helemaal nergens in, ik ben het dan ook helemaal eens met Frank.
Ik weet niet wie de halve wereld zo gek heeft gekregen om in iets niet bestaands te geloven (het heeft zich immers nooit laten zien, of ons op een andere manier van zijn bestaan laten afweten), maar die gek is natuurlijk al lang dood.
Helaas woon ik wel in een harstikke gelovig dorp, vooral gereformeerden.
Ook woon ik nog eens 3 huizen van een kerk vandaan, en iedere zondag dat gezang aanhoren is nou ook niet bepaald dat je zegt van nou, dat is leuk daar gaan we even voor zitten.
En dan ook natuurlijk al die auto's die ze voor je deur neergooien om maar in die kerk aanwezig te kunnen zijn, nee, allemaal overdreven gedoe wat van mij helemaal mag verdwijnen.
Harmen schreef op 28.07.2006 19:59het verschrikkelijkste 'geloof' vind ik dat verhaal van de oerknal... aaaargh!
Willem-Jan schreef op 28.07.2006 21:53[quote=Mitch schreef op 28.07.2006 21:18]Het leuke van gelovigen vind ik altijd de overtuiging waarmee ze het doen terwijl ze er niet verder naast hadden kunnen zitten.
En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
Waar is de zon?
God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
Ah, daar dus :)
Gelukkig dat de maan ook veel licht geeft :+
En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
Aardige kerel die God, maar had hij wat tegen dinosauriërs?
Of waren die binnen die 5 dagen al dood?
Ach, trek je eigen conclusies.
Maar dit slaat dus nergens op.
En dan ben ik nog niet eens begonnen over "oermensen" enzo.
Jeweetwel, dat we afstammen van apen die afstammen van landdieren die afstammen van zeedieren die ooit eencellig begonnen?
Enfin, you get my point.
Edit: Mij overtuigen is overigens wel haalbaar voor jullie denken dat ik een plaat voor me kop heb ;)
Maar dan moet er wel iets geloofwaardigs gebeuren.
En ik bedenk met opeens al die oorlogen ingezet door de kerk en aflaathandel enzo.
Leuke kerels, die gelovigen ;)
Mitch schreef op 28.07.2006 22:08Willem-Jan, met alle respect, maar hoe kun je in iets geloven waarbij er allerlei dingen achtergehouden worden?
Waarom worden sommige dingen weggelaten?
Mag je bepaalde dingen niet weten?
Of hebben ze geen aannemelijk antwoord?
In het eerste boek van de (Hebreeuwse) Bijbel, Genesis, staat het verhaal van de zondvloed. Er wordt verteld hoe God aan Noach de opdracht geeft een ark te bouwen. Er zal een grote vloed komen die alle leven, mens en dier zal vernietigen omdat er groot onrecht en ongeloof onder de mensen is ontstaan. Van alle dieren neemt Noach een paar aan boord.
Om niet te beginnen over de grootte van de ark ( misschien iets voor de Mythbusters :+ ), waarom mochten de dino's niet mee?
En volgens onze archeologische vindingen ( die imo toch vrij overtuigend zijn ) bestonden er toen nog geen mensen.
De bijbel/het geloof zal vast enige waarheden bevatten, maar een groot deel lijkt me wat ver gezocht zoniet onmogelijk.
Arend schreef op 29.07.2006 03:17Ok, deze discussie is te breed en vaag, en groot geworden. Ik denk dat er niet werkelijk een discussie meer is, maar een samenraapsel uitspraken, losse kreten en quotes.
Tijd om er een eind aan te breien lijkt me?
Webmakerij schreef op 29.07.2006 00:04Mijn geloof:
Er is meer tussen hemel en aarde, het is echter niet nodig om op aarde handelingen uit te voeren om 'het meer' 'tevreden' te stellen.
Verder geloof ik ook dat wij mensen naast een lichaam een geest hebben, deze geest geeft ons een bepaalt bewust zijn. (VrijeSchool > Antroposofie)