Dus eigenlijk zeg je dat wat er in de bijbel geschreven is, allemaal met een korreltje zout genomen moet worden en je niet direct waarde moet hechten aan wat er lettelijk staat.
Ofwel, je strak vasthouden aan verhalen in de bijbel is niet "slim", je moet voor jezelf bepalen wat het verhaal eigenlijk wil zeggen.
Ik zag ooit een interview van een imam die een aantal punten weerlegde over o.a. agressie..
Hij zei dat de koran het niet goed keurt om geweld te gebruiken, maar zei ook dat de koran zegt dat je niet over jezelf heen hoef te laten lopen.
"Geweld is het laatste redmiddel" wil niet zeggen dat je altijd maar geweld mag toepassen.. maar wil wel zeggen dat je niet steeds je andere wang hoeft toe te keren als iemand jou of je geliefden kwaad doet ofzo.. Jezus stelt meerdere keren, aldus het nieuwe testament, dat duidelijk dat geweld NOOIT een optie is.. tjah.. voor beide is wat te zeggen he
Een ander mooi puntje dat de imam aanstipte was een uitspraak uit de Koran.. iets als 'Zorg goed voor uw slaven, want zij zijn ook kinderen van allah'.. wat door sommigen vervolgens wordt geinterpeteerd dat Allah/God slavernij goed keurt... iets wat duidelijk nergens op slaat :S
Maar goed, ik denk in algemene zin dat als je intenties goed zijn, en je jezelf "in de ogen durft aan te kijken", dat het wel goed zit.. (:
Dus eigenlijk zeg je dat wat er in de bijbel geschreven is, allemaal met een korreltje zout genomen moet worden en je niet direct waarde moet hechten aan wat er lettelijk staat.
Dat zeg ik ja.
Maar er zijn mensen die daar anders over denken en dat mag natuurlijk, ik ben nergens bij geweest en beredeneer dat alleen door logisch denken.
Bovendien zoals ik zeg doet het niks af aan de waarde van de bijbel. Ik persoonlijk heb op een zeer christelijke basis school gezeten en heb de verhalen vele malen gehoord op wat ik de mooiste wijze vind: "kinderlijk eenvoudig" kijk je dan naar het verhaal van koning salomo (
Het schilderij verbeeldt het gruwelijke, oudtestamentische tafereel van twee vrouwen, die beweren de moeder te zijn van een jongetje. Een vrouw, van wie de pas geboren zoon gestorven is, neemt de baby van een andere vrouw en legt haar dode kind voor hem in plaats. De moeder ontdekt de verwisseling en wil haar zoon terug. Uiteindelijk wenden de vrouwen zich tot koning Salomon voor een uitspraak wie er recht heeft op het kind. De koning geeft opdracht dat het levende kind in tweeën gehouwen dient te worden met een zwaard en dat de moeders ieder een helft krijgen. Een van de vrouw stemt met deze uitspraak in maar de andere, gedreven door moederlijk instinct, smeekt dat het kindje gespaard blijft zelfs als dat betekent dat het bij haar weggenomen zal worden. Zo herkent Salomon de ware moeder en hij besluit haar het jongetje terug te geven.
)
Het gaat om de wijze beslissing, dit beschouw ik als een 'wijze levens les'.
Ik heb behalve een christelijke opvoeding (op school) ook een bijbelse naam: Boaz (ja dit is ook mijn echte naam).
Maar persoonlijk hecht ik meer waarde aan de wetenschap, wat niet betekend dat ik per defenitie niet in een god geloof.
pfffffffff een eeuwige flamewar zoals wer zovele kennen
geloof vs atheisme
linux vs windows
quake vs unreal tournament
....
Er zijn altijd zaken waarover je jaren kan blijven discussieren zonder een oplossing
Ik kan hier maar 1 regel de volle 100 % gelijk geven
LEVEN EN LATEN LEVEN
Of je gelooft of niet of je christen bent of islamiet geef RESPECT.
?
Onbekende gebruiker
29-07-2006 00:04
Mijn geloof:
Er is meer tussen hemel en aarde, het is echter niet nodig om op aarde handelingen uit te voeren om 'het meer' 'tevreden' te stellen.
Verder geloof ik ook dat wij mensen naast een lichaam een geest hebben, deze geest geeft ons een bepaalt bewust zijn. (VrijeSchool > Antroposofie)
?
Onbekende gebruiker
29-07-2006 00:18
ArendJan schreef op 28.07.2006 18:53
En het verwijt over fundamentalisme : kun jij een voorbeeld noemen van een aanslag, gepleegd door christenen? Nope.
Direct een aanslag is het niet maar mocht je tijd hebben dan raad ik je het boek Vluchten uit het land van vrijheid aan.. Dit waargebeurde verhaal gaat over een vrouw die deel uit maakt van een extreem christelijk (fundamentalistisch) familie. Ze word uit gehuwlijkd aan de zoon van de sekte leider enz. enz.
Het is geen aanslag op het Christelijk geloof. Het gaat jjuist over fundamentelistme en dat dat ook onder Christen voorkomt.
Ik heb totaal geen godsdienstige achtergrond/geloof of wat dan ook. Wat ik wel heb is respect voor de mensen die wel iets in de aard hebben, zolang ze mij er niet mee lastig vallen. Ik verwacht wederzijds respect.
Mijn argumenten probeer ik altijd goed te onderbouwen. Iets gebeurt niet zomaar, daar moet een verklaring voor zijn... Op dat punt botst het met mij en een geloof. Ik neem niet gouw dingen aan... Ik denk dat ik daar te nuchter voor ben
En de mens is een stap vooruit gekomen? na al die eeuwen nog steeds een geloofs discussie?
Nou, eerlijk gezegt vind ik het wel leuk:P (maar elke discussie is leuk)
ik geloof half - half...
maar volgens mijn godsdienstleraar (zit op christelijke school) bestaat dat niet, dus hij beweerd dat alles wat in mijn hoofd omgaat niet bestaat... fijn te weten..
o en er kloppen veel dingen in de bijbel niet... zoals adam en eva, die kregen 2 zoons en 1 van die zoons ging dood en de andere trouwde en kreeg kinderen (met wie? (lijkt me niet met z'n moeder, maarja, dat zou een ranzig verhaal worden))