Ik vraag me af, waar geloven jullie in?

Ikzelf ben nl. christelijk, maar ik vraag me dus af wat hier nog mee "rondloopt"....
Arjan Kapteijn schreef op 28.07.2006 17:39
Ook ik geloof in mijzelf en ga zomenteen zelfs 3 maanden op mijn eigen kosten naar Kenia om mijn steentje bij te dragen. Dat is wel iets anders dan 5 euro doneren en vervolgens weglopen.

Ik weet niet of je het zo bedoelt hebt, maar nu lijkt het alsof jij vind dat alle gelovigen alleen geld doneren, en daarna weglopen. Maar dat is net zo min waar als dat alle niet gelovigen naar Kenia gaan. Niet iedereen heeft die gave, jij gelukkig wel, en daar mag je zeker blij mee zijn (Nee, ik ga niet in discussie of je dat zelf hebt gedaan/verdient of niet). Maar dat is in de kerk net zo, niet iedereen kan dat, gelukkig zijn er ook gelovigen die dat wel kunnen en doen.

Maar zoals gezegd, als jij het zo niet bedoelde, mag je deze post wel vergeten...

Edit
Arjan Kapteijn schreef op 28.07.2006 19:13

(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft.
(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

(Jesaja 13:18) Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.

(2 Koningen 15:16) Toen sloeg Menahem Tifsah, met allen, die daarin waren, ook haar landpalen van Thirza af; omdat men niet voor hem had opengedaan, zo sloeg hij hen; al haar bevruchte vrouwen hieuw hij in stukken.

(2 Koningen 8:12) Toen zeide Hazael: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israels doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden.

(Jesaja 13:16) Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.

(Jeremia 13:15) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

(Ezechiel 9:6) Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe;

Wil je dat ik door ga of zal ik stoppen :P. Ik nodig je trouwens uit om hetzelfde te doen voor de Koran. Kan je nog lachen :P. De Islam moedigt geen geweld aan. De Islam is integendeel een model waarin vrede centraal staat, innerlijke vrede en vrede in de samenlevening. Het is de interpretatie van een stel mafketels waar jij naar refereerd. Overigens zijn er wel stukjes in de Koran waar ik mijn twijfels bij heb dus ik zal hier even bijzetten dat het niet een volledig geweldloos boek is.

Dat is allemaal het oude testament, niet dat niks uit het oude testament als regels voor nu gelden, maar die stukken worden niet bedoelt om ons elkaar te laten afslachten als ons iets tegenstaat.
Jezus kwam vrede brengen, laten de mensen nu gedacht hebben dat het ging om de verlossing van de Romeinen, maar nee, Jezus kwam verlossing van de zonde brengen. En hij liet de vrede verkondigen:

Luc 2,14 Eer aan God in de hoogste hemel en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.

Hand 16,36
De gevangenbewaarder stelde Paulus daarvan op de hoogte: 'Het stadsbestuur heeft mensen gestuurd om u vrij te laten. U mag dus vertrekken. Ga in vrede!'

Rom 14,19
Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar.

1 Tess 5,13
U moet hun om hun werk veel liefde en respect betonen. Leef in vrede met elkaar.

Ook hier is een aardig lijstje van te maken.
Zitten we weer in de kommaneukperiode WJ'tje Ochoch en dan met een lap tekst er tegen aan dat het dan ondoorzichtig is. De groeten.
Het leuke van gelovigen vind ik altijd de overtuiging waarmee ze het doen terwijl ze er niet verder naast hadden kunnen zitten.

En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.

5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

Waar is de zon?
God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.

Ah, daar dus :)
Gelukkig dat de maan ook veel licht geeft :+

En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

Aardige kerel die God, maar had hij wat tegen dinosauriërs?
Of waren die binnen die 5 dagen al dood?

Ach, trek je eigen conclusies.
Maar dit slaat dus nergens op.
En dan ben ik nog niet eens begonnen over "oermensen" enzo.
Jeweetwel, dat we afstammen van apen die afstammen van landdieren die afstammen van zeedieren die ooit eencellig begonnen?
Enfin, you get my point.

Edit: Mij overtuigen is overigens wel haalbaar voor jullie denken dat ik een plaat voor me kop heb ;)
Maar dan moet er wel iets geloofwaardigs gebeuren.

En ik bedenk met opeens al die oorlogen ingezet door de kerk en aflaathandel enzo.
Leuke kerels, die gelovigen ;)
Een mooi citaat uit de bijbel

Romeinen 2:17-29, met name het einde doet mij als niet gelovige toch veel goed :)

27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt.

28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis.

29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Bron: Romeinen 2
Mitch schreef op 28.07.2006 21:18
Het leuke van gelovigen vind ik altijd de overtuiging waarmee ze het doen terwijl ze er niet verder naast hadden kunnen zitten.

En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.

5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.

Waar is de zon?
God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.

Ah, daar dus :)
Gelukkig dat de maan ook veel licht geeft :+

En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

Aardige kerel die God, maar had hij wat tegen dinosauriërs?
Of waren die binnen die 5 dagen al dood?

Ach, trek je eigen conclusies.
Maar dit slaat dus nergens op.
En dan ben ik nog niet eens begonnen over "oermensen" enzo.
Jeweetwel, dat we afstammen van apen die afstammen van landdieren die afstammen van zeedieren die ooit eencellig begonnen?
Enfin, you get my point.

Edit: Mij overtuigen is overigens wel haalbaar voor jullie denken dat ik een plaat voor me kop heb ;)
Maar dan moet er wel iets geloofwaardigs gebeuren.

En ik bedenk met opeens al die oorlogen ingezet door de kerk en aflaathandel enzo.
Leuke kerels, die gelovigen ;)

De bijbel is niet door God zelf opgeschreven, de eerst 5 bijbelboeken zijn door Mozes geschreven, aangezien Mozes niet op de maan is geweest kon hij niet weten dat de maan zelf geen licht gaf. Dan kan je denken, waarom zou God hem dat dan niet vertellen, tsja, waarom wel?

En dinosauriers, ze zullen heus bestaan hebben, ik ontken het niet. Nee, de bijbel is er niet duidelijk over, maar ik vermoed (oke, ik geloof) dat die met de zondvloed uitgestorven zijn.

En oorlogen zijn niet alleen door kerken begonnen, oorlogen waren er al veel eerder. Ik geloof dat de zondeval daarvan de oorzaak is. Jij gelooft(?) dat de mens zelf het kwade boven het goede verkiest. Ergens geloof ik dat ook, maar met een andere achtergrond. Namelijk dat mensen een zondige aard hebben, niet zoals God ons geschapen heeft, maar door de invloed van de duivel, een gevallen engel.
Natuurlijk kan je dan met vragen komen, waarom kon die engel dat doen, of waarom bestond de boom van goed en kwaad. Daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven. Dat zijn de stukjes die geloof vragen.
Willem-Jan, met alle respect, maar hoe kun je in iets geloven waarbij er allerlei dingen achtergehouden worden?
Waarom worden sommige dingen weggelaten?
Mag je bepaalde dingen niet weten?
Of hebben ze geen aannemelijk antwoord?

In het eerste boek van de (Hebreeuwse) Bijbel, Genesis, staat het verhaal van de zondvloed. Er wordt verteld hoe God aan Noach de opdracht geeft een ark te bouwen. Er zal een grote vloed komen die alle leven, mens en dier zal vernietigen omdat er groot onrecht en ongeloof onder de mensen is ontstaan. Van alle dieren neemt Noach een paar aan boord.

Om niet te beginnen over de grootte van de ark ( misschien iets voor de Mythbusters :+ ), waarom mochten de dino's niet mee?
En volgens onze archeologische vindingen ( die imo toch vrij overtuigend zijn ) bestonden er toen nog geen mensen.

De bijbel/het geloof zal vast enige waarheden bevatten, maar een groot deel lijkt me wat ver gezocht zoniet onmogelijk.
Het verschil is dat jij volledig vertrouwd (gelooft in) de wetenschap, terwijl er ook wetenschappers zijn die theorieën uit de bijbel kunnen onderbouwen.

Alhier ook een voorbeeld:
Het is een lange tekst, en met de conclusie ben ik het niet eens (tenminste, niet dat je dat uit het verhaal kan concluderen). Maar het toont wel aan dat ook de wetenschap gaten bevat, je kan een geloof niet onderuit halen door iets wat mensen denken te weten. Er zijn geen videobeelden of ander spreken bewijs van de evolutie van de mens, evenmin van de komst en hemelvaart van Jezus, toch zijn er mensen die erin geloven.

Ik probeer je ook echt niet te overtuigen, sowieso denk ik dat het via een forum niet echt mogelijk is. Maar ik wil wel duidelijk maken, dat wat jij zegt, bij mensen gewoon hard kan aankomen. Het is zo respectloos, je zegt gewoon keihard dat 'wij' achterlijk zijn dat we daarin geloven.
Ikzelf geloof niet echt in iets ofzo ik ben wel R.K. opgevoed maar ik geef meer de voorkeur aan de wetenschap.
Dat wil niet zeggen dat geloof nu bepaald slecht of goed is. Ik denk dat een geloof/religie respect voor al wat leeft wilt brengen.
En of er dan al dino's waren, en die omgekomen zijn met de zondevloed, daar moet je dan niet zo nouw naar kijken. Het gaat meer om de boodschap en de manier van handelen. Hier kan een geloof je denk ik mee helpen.
Maar ik denk niet dat er één God of allah is ofzo.
Willem-Jan schreef op 28.07.2006 22:26
Er zijn geen videobeelden of ander spreken bewijs van de evolutie van de mens

Ik denk niet dat al die schedels/botten door iemand geboetseerd zijn ;)
Denk dat dat genoeg sprekend bewijs is, niet?
De ouderdom van voorwerpen is door de chemische samenstelling ook vrij nauwkeurig te bepalen, dus ook daar weinig "vreemds".

Ik probeer je ook echt niet te overtuigen, sowieso denk ik dat het via een forum niet echt mogelijk is. Maar ik wil wel duidelijk maken, dat wat jij zegt, bij mensen gewoon hard kan aankomen. Het is zo respectloos, je zegt gewoon keihard dat 'wij' achterlijk zijn dat we daarin geloven.

Niet achterlijk, naief.
En ja, je moet het zelf weten.
En nee, het maakt mij niet uit wat een andere gelooft, daar is hij/zij helemaal vrij in.
Maar je kunt mij niet vertellen dat er geen bewijs is van een oermens of een dino.
De genetische overeenkomsten met hogere apensoorten is zeker ook een fabeltje.

Sommige dingen kun je niet ontkennen.
En ik vind het jammer dat gelovigen dat vaak wel doen, vanuit hunzelf of de priester/imam/geestelijke persoon.

Edit:
En niet te vergeten: na landjepik is religie ( dacht ik (a) ) de grootste oorzaak van oorlogen.
En dan heb ik het ook al over de tijd van bijv. Romeinen die én land wilden én de barbaren wilden inlijven/ombrengen.
Het is absoluut niet zo dat de evolutie theorie en de bijbel niet naast elkaar kunnen bestaan.

Om te beginnen leefde moses lang voor mensen konden schrijven euhm, adam en eva leefde lang voor de mensen konden schrijven, in de tijd van moses wel denk aan de 10 geboden :S (vergissing), dat betekend dat de verhalen jaren, eeuwen, zelfs milenia doorverteld zijn.
Iedereen kent het effect van iets vaak door vertellen, er worden dingen veranderd.
Dit veranderd echter niks aan de waarde van de bijbel, maar wel aan wat er staat, je kan dus niks direct over nemen zoals het er staat. Ook mede door de vertaling uit een taal waar geen klinkers bestaan en deze dus bij het vertalen gegokt moeten worden is het lastig om precies te zeggen wat er staat.

Reageren