Tuurlijk alle beetjes helpen, daarom is het ook een goede actie. Maar als ze nou eens vaker dan alleen bij kerst aan zulke dingen denken. En ok het is ook wel belangrijk om in de ruimte die dingen te doen, maar weet je wel hoeveel daar word ingestoken? Al doen ze het maar minder snel, 3e wereld landen hebben meer profijt van dat geld.
Dat zal tog wel.
[edit] vaaag..? [/edit]
Ben ik nou scheel of zag ik hier net een reactie van Arjan staan die nu weg is?
jah idd.. anders hatk dat zal tog wel niet geschreven xd?
Alsof de mensen waar die landmijnen liggen ook maar enig idee hebben van het feit dat hier een actie wordt gehouden. Dat een paar dj's in een glazen huis in een stad een hongerstaking houden en geld inzamelen. Ze zullen wat geld krijgen, maar van overheden en internationale organisaties krijgen ze al hartstikke veel.
Dat zo'n actie gehouden wordt, is meer voor onze eigen gemoedsrust. Als je 100 euro gedoneerd heb, kan je met de Kerst weer lekker genieten van je stukje vis of vlees, waarschijnlijk wat sauzjes erbij en wat andere duren dingen en daarna de hele avond natafelen met gebak en dergelijke. Misschien nog wat pakjes uitpakken? Bedenk wel dat ze in arme landen Kerst niet zo vieren, en iedere dag weer een uitdaging is, waar wij klagen als de benzine wat duurder geworden is, ons land vol is of het openbaar vervoer een keertje platligt.

Nee hoor, als je echt je medeleven wilt betuigen, dan is het minste wat je kan doen zelf in zo'n huis zitten en een week of wat niet eten. Ook dan doe je het uiteindelijk voor jezelf en is het een mooie illusie dat je zelf iets doet, maar het is beter dan simpel geld doneren waarvan we toch al teveel hebben. Wil je echt iets meer betekenen, doe dan als Arjan en ga zélf iets doen. Dan weet je tenminste zeker dat je mankracht niet verspild wordt.

Tot zover mijn Hobbesiaanse visie op het geheel. Mocht je willen doneren, ga gerust je gang! Ik doneer in ieder geval uit principe niet meer bij mensenrechtenorganisaties. ;)
@Niek: Arme landen (lees: arme mensen) hebben nauwelijks profijt van dat geld. Veel geld dat door rijke landen wordt geschonken aan arme landen, vloeit net zo snel weer terug naar diezelfde landen: aankoop medicijnen, dure auto's, personeel, etc. etc. En dan heb ik het nog niet eens over het geld dat verdwijnt in de zakken van de corrupte overheid.

Armoede is een keuze en de rijkere landen kiezen er samen met de lokale overheden voor om de arme landen arm te laten zijn. En dat zal echt niet 1-2-3 veranderen. Laat ze eerst maar eens de markten opengooien voor de arme landen, dan kan het kapitalisme zijn werk doen. Maar of de rijke kapitalistische landen dáár nu op zitten te wachten...

Zomaar geld overmaken werkt in elk geval niet, dat bewijst de geschiedenis wel.

Edit: Mijn Nederlands wordt er niet beter op...
@niek helaas is de mentaliteit in nederland dat als iets tevaak komt het niet meer speciaal genoeg is om te doneren.
Ik doe nooit mee aan zo een actie, geen cent krijgen ze van me. Ook al kan ik het aftrekken van de belastingen.
Als je ziet hoe corrupt somige, nee vele landen zijn, en dan vooral de 3e wereld landen...
Bloeddiamanten... Landmijnen... pfff Dat ze het zelf maar opruimen daar. Ik moet hier ook niet rondgaan om wat centen zodat ik vuilzakken kan gaan kopen omm'n rommel kwijt te geraken. :)
Dan hebben we het nog niet gehad over de Nederlandse overheid... Overheidssubsidie voor de boeren hier, overschotten worden gedumpt in Afrika en weg is de lokale markt. Zelfde geld voor voedselhulp. Het is heel simpel om van een emmer en een tuinslang een goedwerkend irrigatie systeem te maken, maar we dumpen liever een zak graan waardoor de lokale markt weer instort.

Het probleem is nu ook dat er een groeiend aantal boeren is dat nu zoiets heeft van 'als we het niet redden krijgen we toch wel voedselhulp, waarom zou ik mijn best doen'. Drie keer raden hoe die mentaliteit daar gekomen is...

Mijn bovenstaande reactie heb ik verwijderd, ik moet eerst nog even nadenken of het wel een slim idee is om mijn visie op een openbaar forum te delen.
Ik vind het erg jammer dat het gros hier niet de insteek heeft van 'ja goede actie ik wil helpen als is het maar een beetje' , maar meer zoiets hebben van 'zinloos' of 'ik heb het er niet voor over want er gebeurt niets mee'

Reageren