@wes die kwestie van doneren ligt iets anders dan alleen doneren of niet, ik denk dat de meeste mensen wel willen dat het daar beter word, alleen de machtige "grote" mensen bepalen of het geld daar komt ofniet. En als je gaat denken van de kant van arjan gaat er tog een lichtje branden om even niet alleen aan de zielige kant te kyke die je overal op tv en radio hoort...
Ik vind ook dat je misschien iets anders kan doen dan een paar euro's in een plastic bak gooien. Hebben jullie gehoord wat in Afrike gebeur-t/de? Iemand die het geld wat ingezameld werd moest verdelen, stopte het mooi in z'n eigen zakkie. En ik denk dat die mensen meer behoefte aan normaal eten en drinken hebben dan een mijn minder. Misschien zijn die mensen wel blij als ze dood zijn. Ik vind dat project wat Arjan gedaan heeft dus ook stukken beter.
En als we echt iets willen doen, dan is het niet alleen geld geven. Wij moeten ook het gevoel hebben dat we hebben geholpen. En níet door eens je wisselgeld in een plastic gleufje te gooien. Veel beter zou het zijn dat we óók nog eens een week zoals die mensen leven tgaan leven. Dán kunnen we zeggen dat we weten hoe het is. Iedereen zegt nu ook 'ah, wat zielig', 'och, hier hebben jullie ook drie kwartjes'. Maar we weten niet eens écht hoe het daar aan toe gaat.
Die mensen hebben er meer aan als wij naar ze toe komen en een waterput maken, of ze leren hoe ze groenten en fruit kunnen verbouwen, dan dat wij met z'n allen mijnen opruimen. Dat kunnen ze zelf toch ook wel? Hooguit kunnen we die mijnen dan komen ophalen, en er iets nuttigs mee doen. (Neerliggen rondom het Witte Huis oed.) Want: 'Voorkomen is beter dan genezen'. Dus gewoon niet meer van die kutmijnen maken, en al helemaal niet tussen mensen die geen eten of drinken hebben neerleggen! Dát is nog eens geldverspilling! Als we nou al het geld van die landmijnen (30.000.000 X 1.000 = 30.000.000.000) hadden geschonken, hadden al die mensen nu in hun dorp een waterput, toiletten, stukken grond om voedsel op te verbouwen.
Maar helaas, wij vermoorden die mensen liever, terwijl we zeggen dat het zo zielig voor ze is.
Sorry Jonathan, maar dit mag je echt gaan uitleggen, hier kan ik echt niet bij :S

Hoeveel vuurwerk koop jij zelf?
En hoeveel koop jij in totaal met je familie?

Gr,
Jonathan.

Ikzelf: E30,00

Jij vind het 'onzin' om geld in een plastic bak te gooien, maar je stopt wel 30,- in een pijltje en schiet dat de lucht in...

Edit: Hmm, eurotekens in quotes gaat niet echt lekker...
Jona, het produceren van een landmijn kost tussen de $3 en $27, schokkend...

Ook grappig:

Nine of the 13 mine producers are in Asia (Burma, China, India, Nepal, North Korea, South Korea, Pakistan, Singapore, and Vietnam), one in the Middle East (Iran), two in the Americas (Cuba and United States), and one in Europe (Russia).

Ik doe overigens niet aan vuurwerk :).
Arjan Kapteijn schreef op 22.12.2006 15:22
Jona, het produceren van een landmijn kost tussen de $3 en $27, schokkend...

Volgens mij echt zo rond de $ 1.000
WillemJan Zijderveld schreef op 22.12.2006 15:22
Sorry Jonathan, maar dit mag je echt gaan uitleggen, hier kan ik echt niet bij :S

Gr,
Jonathan.

Ikzelf: € 30,00

Jij vind het 'onzin' om geld in een plastic bak te gooien, maar je stopt wel 30,- in een pijltje en schiet dat de lucht in...

Wie zegt dat ik vuurwerk géén verspilling vind?
Als het produceren van een landmijn $1000,- zou kosten zouden landen ze niet neergelegd hebben...
Ik zou het niet weten, kheb er nog nooit in gemaakt :).. maar het lijkt me wel niet zoveel te kosten..
Jonathan schreef op 22.12.2006 15:28
[quote='Arjan Kapteijn schreef op 22.12.2006 15:22']Jona, het produceren van een landmijn kost tussen de $3 en $27, schokkend...

Gr,
Jonathan.

Wie zegt dat ik vuurwerk géén verspilling vind?[/quote]

Waarom koop je het dan :S Wordt je gedwongen door je ouders? Dan wil ik je ouders wel even spreken dat ze je dwingen de helft van je zakgeld te doneren aan goede doelen..
WillemJan Zijderveld schreef op 22.12.2006 15:34
[quote='Jonathan schreef op 22.12.2006 15:28'][quote='Arjan Kapteijn schreef op 22.12.2006 15:22']Jona, het produceren van een landmijn kost tussen de $3 en $27, schokkend...

Gr,
Jonathan.

Wie zegt dat ik vuurwerk géén verspilling vind?[/quote]

Waarom koop je het dan :S Wordt je gedwongen door je ouders? Dan wil ik je ouders wel even spreken dat ze je dwingen de helft van je zakgeld te doneren aan goede doelen.. [/quote]
nee, maar ik wil het zelf. Ookal ís het verspilling, toch vind ik het leuk.
Aha, en geld geven aan goede doelen is niet leuk? Nee, straks houd je geen geld meer over voor vuurwerk, zou een ramp zijn uiteraard.. Zullen we een deal sluiten? Jij koop 'maar' voor 20,- aan vuurwerk, en die 10,- stort je voor een goed doel. Mag je het doel nog zelf uitkiezen ook...
Of je zet het op een spaarrekening, en gaat als je 18 bent als vrijwilliger naar een hulpbehoevend land, mag ook nog van mij,

Reageren