Hey mensen,

Ik ben nu aan het sparen voor een nieuwe computer (waar ik dan Linux op wil zetten) maar ik dacht toen bij me zelf: "Ik ben nu tog aan het sparen, kan ik net zo goed door sparen voor een iMac!".
Het is niet zo heel veel duurder als een normale PC.
Het enige wat ik er mee wil doen zijn tog maar scripts bouwen.. textverwerken, af en toe school opdrachten. Hij moet in ieder geval wel heeeel stabiel zijn :-)

Ik draai nu Linux, maar voor dat ik ga sparen voor nog iets duurders, vroeg ik me af wat jullie vinden wat ik het beste kan doen.
Wat de voordelen zijn van een Mac, maar ook de nadelen.

MvG,
Niek van der Steen :-)
Sprekend over een zich steeds vaker herhalend topic...

Voordelen:
- voelt snel en optimaal aan
- veel open source, veel software die oorspronkelijk voor lin was.
- heel gebruiksvriendelijk (logisch vanuit logica, niet vanuit Windows-kennis)
- mocht je Internet Explorer missen, Parallels + WinXP erbij op :)
- een echte Unix-core, met terminal & logbestanden :)

Nadelen:
- de 'overstap' is niet geschikt voor conservatieve geesten
- voor sommigen erg wennen in het begin
- minder bekende programma's
- minder spelletjes
- geen getune & geüpgrade van hardware
Volgens mij kan je gewoon linux draaien op een iMac. Dan heb je een mooie stabiele pc met je 'eigen' OS erop.

Bij mij staat binnenkort een macBook op het bureau, maar dat is een ander verhaal.
Met de laatste macs valt er een hoop meer te tunen omdat ze ook op het intel platform draaien.

Nadeel is dat de macs ook relatief duurder zijn dan haar pc tegenhangers. Als je voornamelijk voor linux gaat en het slicke macos je niet zo interesseerd zou ik er niet aan beginnen. Als een slick systeem (bijv. de macbook (vanaf 1100 euro)) is dat erg relaxed.
Ik wil dan ook voor OSX gaan, dan ga ik er ook geen Linux meer opzetten.
@Jelmer: Die overstap zal denk ik wel meevallen.

Maar zijn er nog meer "Software matige" Nadelen in OSX?

Trouwens, Over die overstap:
Unix core: Mijn server draait FreeBSD (net als Mac dacht ik, FreeBSD core)
Grafish lijkt alles wel een beetje op elkaar?
Heb hier nu al weer een tijdje een iMac op mn bureau staan, en moet zeggen dat ik voor geen goud meer terug zou willen naar de pc.

De doorslag om te kiezen voor een mac was voor mij toch wel dat de macs tegenwoordig intel based zijn, met dus als grote voordeel dat er ook windows op te draaien is. Want hoe je het ook went of keert, sommige specifieke programma's die ik bijvoorbeeld nodig heb voor mijn studie draaien gewoon niet op een mac.

Ook nog maar een paar voordelen:
- Zeer stabiele werkomgeving. Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt dat mn imac vastliep.
- Geen last meer van het 'trager worden' van je pc omdat mac os compleet anders opgebouwd is dan windows.
- Dual boot systeem maken met behulp van het door apple geleverde 'bootcamp'. (Mac os - Windows, maar natuurlijk ook Mac OS - Linux)

Toch ook nog wat belangrijke nadelen:
- Je zult op zoek moeten naar alternatieve programma's voor je windows proggies.
- Vaak geen alternatief te vinden voor specifieke programma's.

Maar als je de overstap maakt van Linux naar Mac OS denk ik niet dat er veel software matige nadelen zullen zijn. Ik het het nooit gedaan, maar met een paar omwegen zijn linux programma's ook prima te compilen binnen mac osx.
Overstappen is het: hoe minimaliseert het venster, waar staan mijn open programmavensters, waar vind ik bepaalde instellingen, hoe installeer ik iets, hoe verwijder ik iets, hoe print ik iets, hoe vind ik iets etc. De meest dagelijkse dingen zijn soms net even anders.

Hardware is moeilijk te tunen omdat er simpelweg geen rekening mee wordt gehouden tijdens het maken & indelen van de computerkast at Apple z'n kant. Bij mijn weten is alleen de Mac Pro makkelijk uitbreidbaar met insteek-kaarten. Daarbij heeft OSX heel wat minder drivers bij zich, en worden er ook veel minder drivers voor gemaakt. Je zal meestal je hoop moeten vestigen op Linux-drivers.
Uitbreiden van de hardware is bij een iMac sowieso al geen optie. Alles zit op een laptop achtige manier in het beeldscherm verwerkt, en het enige waar je volgens mij bij zou kunnen zijn de harde schijf en het intern geheugen.

Dat is dus ook de reden waarom ik bij de aanschaf van een iMac zeker zou kiezen voor de beste video-kaart, een voldoende grote harde schijf en voldoende geheugen...
Geheugen is het enige wel kan uitbreiden gelukkig. Videokaart/hdd kan je later laten doen door Apple (of een AppleStore) maar dat is zeker niet goedkoop. Nee, Macs zijn hardwarematig niet het goedkoopst.

Maar voor HDD: gewoon een externe Firewire-schijf erbij voor het gebeuren wat je niet altijd gebruikt. Snelheidsverschil zal je met een Firewire-800 verbinding amper merken.
Begin 2006 ben ik na ruim 20 jaar DOS en Windows overgestapt op OSX. Dat is namelijk de grootste overstap, dat je daarvoor Apple-hardware gebruikt staat daar eigenlijk los van.

Apple-hardware staat bekend om zijn stabiliteit, alle onderdelen van het platform zijn op elkaar afgestemd waardoor het stabilieler wordt. Een fabrikant als Dell doet dit overigens ook, maar die heeft een veel breder aanbod waaronder budget-pc's die bij Apple niet in het assortiment zitten.

Dan mijn ervaring met OSX:
Pluspunten:
- Snel (niet helemaal eerlijk, het werd geleverd met een nieuwe laptop...)
- Zuinig! Met OSX kan ik 5 uur op de accu werken, met XP slechts 2 uur (via Bootcamp). Van Linux heb ik geen cijfers, weet ik dus niet.
- Installeren of verwijderen van software is kinderlijk eenvoudig
- Ruim voldoende software verkrijgbaar, je moet er alleen even naar zoeken. Voor webdevelopers is er een overvloed aan software beschikbaar.
- Synchroniseren van m'n agenda's en contactgegevens met m'n telefoon gaat automatisch (kun je zo instellen).
- Backuppen van de harddisk gaat automatisch
- Video-conference via iChat met meerdere personen gelijktijdig (abo nodig, $ 100,- per jaar, incl. backups, schijfruimte, email, etc.)
- (schijn-)veiligheid, er zijn niet of nauwelijks virussen in omloop voor OSX.
- Ik krijg de indruk dat OSX bij beveiligingsproblemen sneller wordt gepatched.
- Ideaal om presentaties mee te geven, via Front Row verloopt dat uitstekend, zeker met de meegeleverde afstandsbediening.
- Widgets.

Minpunten:
- Games kun je wel vergeten
- Sommige Windows-programma's beschikken over meer/betere functionaliteiten dan hun OSX/OpenSource tegenhangers. MSN op OSX is nogal beperkt. Skype is overigens een uitstekend alternatief voor video-call, chat is beperkt.

Ik was er na een week wel aan gewend. Zo af en toe zoek ik nog op internet naar een sneltoets die ik nog niet ken, maar dat is het wel. Voor mij is OSX hét platform waarmee ik werk, Windows en Linux gebruik ik zo af en toe om wat testwerk te doen.

Succes met het maken van een keuze!
Hm, Ik denk dat ik overtuigd ben! :D
Eerste min punt van Frank: Games wil ik toch niet spelen...
Tweede: MSN doe ik bijna nooit, en nu heb ik Gaim voor Linux, kan ook niet zo veel. Voor de rest zal er dan misschien wel een klein beetje problemen zijn.

Ik heb het met mijn vader afgesproken dat ik voor de iMac 17" ga. ($999,-)
Weet iemand of die toevallig ook nog goedkoper wordt? :p
(17 " is genoeg, daar zit ik al jaren achter, dit moment is ook Linux met 17" monitor.)

Reageren