Ik ben nu aan het sparen voor een nieuwe computer (waar ik dan Linux op wil zetten) maar ik dacht toen bij me zelf: "Ik ben nu tog aan het sparen, kan ik net zo goed door sparen voor een iMac!".
Het is niet zo heel veel duurder als een normale PC.
Het enige wat ik er mee wil doen zijn tog maar scripts bouwen.. textverwerken, af en toe school opdrachten. Hij moet in ieder geval wel heeeel stabiel zijn :-)
Ik draai nu Linux, maar voor dat ik ga sparen voor nog iets duurders, vroeg ik me af wat jullie vinden wat ik het beste kan doen.
Wat de voordelen zijn van een Mac, maar ook de nadelen.
De opkomst van Adobe CS3? Nou en? Dat draait toch ook gewoon op XP/Vista?
En over de hardwareeisen; je kunt dat moeilijk met elkaar vergelijken omdat de systemen nou eenmaal heel anders met het geheugen omgaan.
Het grote voordeel is als je nu een pc hebt waar vista op kan draaien, je de komende 5 jaar geen nieuwe/aangepaste meer hoeft te kopen.
Ikzelf heb trouwens ook geen problemen met de stabiliteit van windows, simpelweg omdat het een stabiel systeem is!
en elke keer als ik een mac gebruik crasht ie na 5 minuten al :)
Ik heb sinds ik Windows 2000 gebruik geen vastlopers meer gehad, ook met XP niet. Dus dat vastlopen is zoiezo al een wazig argument. Wat wel leuk is om te bekijken is deze video en deze website :).
@Jip: OOo is gratis, MS Office of iWork is dus niet nodig. Extra kabels voor monitors zul je altijd moeten betalen, het maakt niet uit of je een iMac of PC koopt.
@Peter: Geef eens een link naar die 'officiele statistieken', dan hebben we het ergens over. Zoek verder eens uit wie deze heeft betaald en welke lobby er het hardst aan trekt.
Verder zijn een hoop van jouw argumenten niet correct en/of onvolledig. PHP-files, Photoshop-files, word-documenten, pdf's, etc. etc., je kunt het zonder problemen met Windows, Linux etc. uitwisselen. Echt onzin dat dit niet of slecht zou werken.
Een iMac is geen besturingssysteem (jouw vergelijking met Vista), maar hardware. Dat 'vergeet' jij even in jouw vergelijking. OSX wordt meegeleverd. OSX is bewezen techniek, van Vista is nog maar weinig bekend (is tenslotte nieuw).
Ik raad je aan om eens een weekje met een iMac o.i.d. te gaan werken. Dan kun je ervaring opdoen met een ander besturingssysteem en écht een mening vormen. En ga voor de verandering ook eens Linux gebruiken, is altijd goed voor de algemene computer-ontwikkeling.
?
Onbekende gebruiker
04-01-2007 14:27
Leopard zal niet en nooit legaal draaien op welke windows pc dan ook :P.
Opschool (Opleiding Multimedia Vormgever) hebben wij ook regelmatig dit gesprek! Windows vs Mac. Inmiddles zijn erg veel studenten bij mij op de opleinding nu overgestapt op Mac, maar er zijn ook nog steeds mensen bij die zweren bij Windows! Dit zal je altijd blijven houden.
Mac heeft gewoon zijn voordeel dat het de professionele applicaties bevat, en dan voornamelijk voor de Film & Audio & Grafische industrie! Dit is ook waarom ik binnenkort een Mac Pro aanschaf! Ook was ik meteen verkocht nadat ik vanaf Windows XP achter een Imac stapte, de wereld ging open ;).
Windows zal gewoon een van de grootste groep blijven! En dan moet ook niet anders, zal alleen in het nadeel zijn van Mac gebruikes als Mac de grootste groep zou worden!
Wat betreft applicaties: Men zegt wel eens: Voor Windows zijn er veel meer applicaties beschikbaar! Miss waar, maar wat heb je aan al die applicaties terwijl mac Minder maar veel efficentere apps heeft, zodat je met 1a 2 programma's alles kunt doen, zonder dat je 24 verschillende (win)applicaties moet hebben ;)..
Ik heb sinds ik Windows 2000 gebruik geen vastlopers meer gehad, ook met XP niet. Dus dat vastlopen is zoiezo al een wazig argument. Wat wel leuk is om te bekijken is deze video en deze website :).
Ja die zijn inderdaad leuk ja.
Maar wat ik inderdaad nog wel een beetje vergeten te melden ben, is dat ik er ook een (beetje) Photoshop enz.
Maar ik ga voor de Mac!
Zowisow haat ik Microsoft. en ga ik geen vista nemen
Weet iemand of ik mijn 5.1 speaker set kan aansluiten op de Mac?
Mac heeft gewoon zijn voordeel dat het de professionele applicaties bevat, en dan voornamelijk voor de Film & Audio & Grafische industrie! Dit is ook waarom ik binnenkort een Mac Pro aanschaf!
Zoals wat dan? Dat immens geweldige Final Cut Pro? Dat kun je ook met Premiere, en dat is ook voor Windows verkrijgbaar.
Anyways; het statement 'de software is beter' is dus niet waar/niet relevant.
En ook; software is persoonlijk, het is maar net wat je fijner vindt :)
?
Onbekende gebruiker
04-01-2007 14:34
Zover als ik weet is het gewoon mogelijk 5.1 met een Imac. Miss ff wat googlen, dan moet je het antwoord wel vinden.
Als je een digitale dolby versterker hebt is het helemaal makkelijk, gewoon digitaal vanuit je mac naar je versterker!
Ook werken de externe 5.1 of 7.1 kaartjes van creative ook heerlijk op de Imac!
Helaas zijn de statistieken van 2007 nog niet beschikbaar, maar op het moment dat ik dit bericht post, zijn er al 2 lekken voor de mac gevonden. (en er zouden nog 2 onbekend moeten zijn),
Nu zie je misschien dat de mac sinds november dus ook erg veel problemen heeft.. Alleen het probleem bij de mac is, dat ze spreken van "Kernel bugs", en niet van beveiligingsupdates... Nou wel woord klinkt ernstiger?
Momenteel zijn er nog geen nieuwe lekken bekend van Windows,XP, waardoor de mac dus in 2007 al onveiliger begint.
En ik zeg niet dat een mac flut is, het heeft het voordeel van vaste hardware, waardoor Apple geen last heeft van drivers. Windows is voor alles werkend, en je kan hem nog altijd uitbreiden en verbeteren. Dat er dan wel eens een driver tussen zat die minder werkte, ja..... Al is dit probleem al weer opgelost in de 64-bit versie van Windows Vista!
Oja. Of Windows Vista nog niet technisch bekend is??? Hij is flink technisch bekend, en heeft al enorm veel bewezen! De nieuwe technieken met WDDM beloven erg veel voor in de toekomst. Zowel voor programma's, als website's, en ook met een service pack die zal volgen wordt Windows gratis flink verbeterd!