Ik had dus net een leuk probleempje met een oude pc die ik voor de grap helemaal uit elkaar had gehaald en weer in elkaar gezet heb. Toen ik na het in elkaar zetten de stroom kabel in de voeding plugde schoten de vonken uit de voeding =P ik trok snel de stekker eruit maargoed het stok wel =P even later de pc weer uit elkaar geschroefd en raad eens... niets te zien... geen geblakerde onderdelen... ik vermoed dus dat de voeding aan z'n einde is, maar ik wil graag weten wat ik fout kan hebben gedaan, zodat het niet weer gebeurd. Het enige wat ik kan bedenke (is niet echt logisch) is dat de stroomkabel van de HD los zat...
Ik zou inderdaad aan een nieuwe voeding beginnen: en voor de zekerheid het systeem onderdeel voor onderdeel opbouwen om te kijken of het nogmaals optreed.
Het kan ook kortsluiting elders in je systeem zijn (of gewoon de 230/110v switch verkeerd ingesteld?).
Het punt is dus dat alles perfect werkte, ik haalde het uit elkaar (voor de 2e keer) en zette het weer in elkaar, dus die switch kan het niet zijn... en een nieuwe voeding is dat ding nauwelijks waard... en ik heb nog nooit een rood ding om voeding heen gezien... het is een door me oom gebouwd ding uit ergens 1997 ofzo...
Zo'n rood ding is wat Arend zegt de switch om tussen 230 en 110 V te schakelen. En die zijn in voedingen gemaakt omdat bepaalde landen/werelddelen (oa. Amerika) niet 230V hebben zoals wij, maar 110V.
Meestal komt een klappende voeding door dit knopje en is het met mazzel te verhelpen met alleen een nieuwe voeding. Maar ik heb ook wel eens gezien dat de voeding, MoBo, CPU en RAM verrot waren gegaan.