N.a.v. een (uit de hand gelopen) discussie over pesten werden zaken als geloofsovertuigingen aangesloten.. hier een topic om verder over dat onderwerp te klessebessen.
Kan het topic 'pesten' weer over dat gaan waar het over moest gaan (:
Ik ben het absoluut met je eens. Als je je zaad maar rondstrooit (om het maar even op een iets minder genuanceerde wijze te zeggen) gooi je heel veel weg wat misschien wel de basis van je zoon of dochter had kunnen zijn.
Deze discussie gaat downhill. Ook als je je niet aftrekt of allemaal vrouwen neukt worden zaadcellen bij massa aangemaakt, en ja, ook weer afgebroken.
3/4 van wat er in staat is theorie, nooit bewezen, of zelfs ontkracht, maar toch aangehouden. Wetenschappers...
.. Ook blijkt dat 87% van wat mensen zomaar roepen aan getallen blijkt nergens over te gaan.
Hoeveel boeken hebben we het dan over? En hoeveel boeken heb je daarvan gelezen? En hoeveel boeken heb je in het perspectief van het vakgebied weten te plaatsen, zodoende om een afweging te kunnen maken?
En wat bedoel je met 'aangehouden'? Wie houd wat aan? En waarom?
Ik ben er van overtuigd dat het een ellenlange discutie zal blijven: De 1 zal telkens een reden vinden, een argument om zijn stelling te bewijzen. De andere zal deze weer met een ander argument proberen af te breken. Ik ben van de mening dat iedereen, mits geen psychologische gebreken, abortus moet kunnen plegen tot op een vastgestelde dag. Die dag kan je weer gaan bekritiseren maar als je tegen abortus bent, doe je het gewoon niet! punt.
Ik denk wel dat als je vind dat een zaadcel een leven is, je pastoor moet komen of je je niet meer mag afrukken.
De bijbel spreekt van 'moord' bij mensen, sperma en eicellen zijn nog geen mensen. Het voorkomen van nieuw leven staat (in mijn ogen) niet gelijk aan moord.
In mijn ogen begint het 'vorm proces' pas wanneer een zaadje en eitje zijn samen gekomen, en zich hebben genesteld (liefst in de baarmoeder). Tot het 'nestel' moment is er in mijn ogen nog geen sprake van 'moord'.
Een ander punt is in mijn ogen dat 'dood gaan' niet het ergste is wat je kan overkomen. Als je ouders je geen leven kunnen 'bieden' kan ik begrijpen dat ze er voor kiezen de zwangerschap te beeindigen. Het draait hier (in mijn ogen) wel om de motivatie van de ouders waarom ze vinden niet voor het ongeboren kind te kunnen zorgen. Soms is deze motivatie van egoïstische aard (slechte 'planning'?) maar bijv. als een kind van 13 zwanger raakt is abortus voor mij niet uitgesloten.