Hallo,

Ik was zonet een beetje aan het nadenken over kunstmatige intelligentie (een computer die kan 'denken'), en ik vroeg me af of jullie denken dat het (in de toekomst) mogelijk is.
Ik denk dat het wel zou kunnen maar zeker weten die ik niet. Trouwens, een leuk boek: Brainstorm (gaat over een ontsnapt kunstmatig intelligent programma).

Mvg,
Jonathan
Robert, je maakt de fout dat je er vanuit gaat dat alleen de hersenen iets kunnen waarnemen. Zintuigen zijn ook waarnemers. Misschien is de persoon met die zintuigen niet bewust van de waarneming als de reactie al is gevolgd, maar dat is ook niet nodig, dat is irrelevant. De hersenen hebben er niets mee te maken. Het is niet cognitief. Maar dan kan een computer nog wel een reflex hebben.

AI is niet alleen cognitief. Het heeft dus niet alleen met hersenen te maken.
Sterker nog, de hersenen kunnen alleen "waarnemen" (interpreteren) doordat ze informatie krijgen van de zintuigen. De hersenen nemen dus zelf niets waar.
Ik heb het erover met de reflex dat je het niet "bewust" waarneemd, dus dat je het nog niet door hebt. Een computer heeft altijd door wat hij waarneemt, en reageert daar vanuit het bewustzijn op.
Dan kan je ook zeggen dat een computer misschien béter is dan een mens, aangezien een computer altijd bewust waarneemt en een mens niet?
Ik zou eerder zeggen dat alles wat een computer doet reflexen zijn, aangezien een computer eigenlijk helemaal niet begrijpt wat hij doet. Ik denk niet dat mijn computer nu door heeft dat ik het over hem heb, laat staan dat hij er enig standpunt over heeft.

Een computer is volledig voorgeprogrammeerd, dus in die zin is alles wat hij doet een reflex, net als dat je hand wegtrekken bij plotselinge verandering van temperatuur ook een reflex en voorgeprogrammeerd is.
wat dachten jullie van een cyborg (cybernetic organism) dit zal zeker een van de eerste versie robots zijn want is er NU !!! al dus de mens zal op deze manier controle houde over het robot lichaam
Kasper schreef op 06.09.2007 01:14
Sterker nog, de hersenen kunnen alleen "waarnemen" (interpreteren) doordat ze informatie krijgen van de zintuigen. De hersenen nemen dus zelf niets waar.
Ik heb het erover met de reflex dat je het niet "bewust" waarneemd, dus dat je het nog niet door hebt. Een computer heeft altijd door wat hij waarneemt, en reageert daar vanuit het bewustzijn op.
Dan kan je ook zeggen dat een computer misschien béter is dan een mens, aangezien een computer altijd bewust waarneemt en een mens niet?

Kijk, en dat was dus wat ik probeerde te zeggen, een computer heeft eigenlijk geen besef van wat er gebeurt, maar dat gaat wel komen, als hij bijvoorbeeld via de camera iets voorbij ziet komen lopen (bijv. een kat) kan die het als kat "herkennen".
Of als er iets eel snel op hem afkom of als er eent, dan kan die dat ook herkennen. Hij zou dan reageren uit het feit dat snel iets op hem afkomt, of in het geval van de knal: Hij hoort de knal, zoekt op en is een knal, hij is zich op dat moment al bewust, omdat hij weet dat er een knal is en zoekt de reactie op: Schrikken of rustig omdraaien.

Wij doen in ons onderbewustzijn feitelijk hetzelfde, alleen hebben wij het besef niet dat we reageren, of wat er gebeurt. Wij beseffen pas dat er ietswas na de reflex.
Je reageert eigenlijk eerder dan dat je je bewust bent van wat er gebeurt. Dat ->kan een computer niet, omdat die de reactie afstemt op ervaringen/ wat hij ziet. Op het moment dat de computer dus weet dat er een knal was zou een mens zich bewust zijn geworden van die knal.
maar geloof jij in de toekomst dat er robots en mensen naast elkaar zullen leven IMO zou ik zeggen dat het verschil te groot is en dat wij voorlopig nog in die techonologie basis zullen zijn om een menselijk robot bestaan op te zetten

het enige wat we nu hebben berijkt is dat er speelgoed robots rond lopen.

en dan nog wat de eerste robot met eigen wil en gevoel + emoties zal beinvloed worden vanaf het begin dat ie bestaat om te SCHIETEN !!! ze zullen zeker in het begin weinig als hulp middel gebruikt worden maar als moord wapen.
en dan nog wat de eerste robot met eigen wil en gevoel + emoties zal beinvloed worden vanaf het begin dat ie bestaat om te SCHIETEN !!! ze zullen zeker in het begin weinig als hulp middel gebruikt worden maar als moord wapen.
Ga anders een naar Irak op vakantie. Daar rijden al redelijk autonome Amerikaanse legerrobotjes rond die huiszoekingen doen, mijnen opruimen en eventueel arrestaties verrichten. Ok, ze hebben nog steeds geen eigen wil en emoties, maar ze zijn tot de tanden toe bewapend (spreekwoordelijk dan, een robot heeft geen tanden). Dus die fase hebben we gehad. Op naar het volgende niveau!

In de industrie werken ook veel robots, dus stellen dat speelgoedrobots het enige is wat we bereikt hebben klopt niet. Ligt natuurlijk ook aan de interpretatie van "speelgoedrobot", maar in Aziatische landen (met name Japan) zijn de robots imho toch wat meer dan louter speelgoed.
das wel waar ik denk toch dat cyborg als eerst te wereld gezet zal worden die normaal tussen het volk zal lopen

hier zijn men nu al mee bezig

bij mensen in japan

http://www.blog.thesietch.org/2007/02/15/i-for-one-welcome-our-new-biofuel-cyborg-overlords/

dit word gewoon nu al toegepast mensen die al geen armen meer hebben of geen benen mensen hebben zulke krachten als ze zoiets hebben maar ja een volledig automatisch gestuurde robot met eigen HD zal nog wel een tijd op zich laten wachten.
al zijn ze er nu in het leger maar toch zullen ze nog lang niet zelf kunnen gaan lopen dit zal voorlopig (lijkt mij) op wieltjes gaan kijk naar number5 zijn eigen gedachten maar lopen kan ie niet

[edit]
http://www.gadgetgarden.nl/robot360.bmp

haha is dit je robot met een x-box360 controler HAHA

edit 2

http://groephero.web-log.nl/groephero/2007/01/amerikaanse_leg.html

of bedoel je deze HAH die zal pijn doen maar dit is defensief en kan me ook niet voorstellen dat dit ding je in de handboeien gaat leggen
[/edit]
eigenlijk ben ik ook een robot

bliep

niet verder vertellen he

Reageren