Hallo, na jaren gebruik te hebben gemaakt van Windows wil ik toch overstappen op Linux. De redenen waarom ga ik hier niet noemen, aangezien er dan een discussie ontstaat, en dat is nu onnodig.

Ik wil graag overstappen op Linux, maar, de vraag is, welke past het mooiste op mijn systeem

1ghz
512mb
20gb
32mb video

ik wil de pc gebruiken voor MSN, internet, muziek af te spelen en te scripten.

MSN, geen probleem, aMSN is gratis te downloaden
Internet, standaart
Muziek afspelen, moet geen probleem zijn ( maar ik zou het liefste winamp gebruiken)
Scripten, ook geen probleem, Lamp etc,

maar, ik heb een paar programma's die ik moet gebruiken voor school, en om te draaien, en daar zijn echt geen linuxversies van, en het is een .exe programma.

Dus, is het mogenlijk, om toch .exe te kunnen runnen in linux?

Mijn dank is groot
Ik zou kubuntu of ubuntu server nemen, hier een LAMP server van maken en knallen met die bak :)
Er zit een remake van Winamp in de add/remove programs-app dus die ken je zo erin proppen, evenals PHP-editors, etc
Bij de server editie van dit prachtige OS moet je wel even los KDE of Gnome installeren anders gaat het niet lopen :)

edit:
.exe files kun je runnen met windows-emulator 'Wine' Dus knallen maar :)
Wine, oke, dat houd in dat ik .exe files run in Linux, of dat ik windows run(dus ook geinstaleerd moet hebben) terwijl ik linux run..

[edit] ik kijk net naar Kubuntu, dit ziet er wel èrg mooi uit. Ik heb ooit ubuntu gehad, dit draaide op m`n systeem, maar is kubuntu niet nog veel zwaarder?[/edit]
Met Wine kun je sommige onder Windows uitvoerbare bestanden ook onder Linux uitvoeren. Om Windows onder Linux te draaien zul je een emulator moeten gebruiken, zoals VMplayer.

Kubuntu is Ubuntu maar dan met KDE. Maakt niet veel verschil in resources denk ik. Ikzelf draai SuSE 10.1 en Debian Etch. Met Debian (Ubuntu is daarop gebaseerd) heb je minder problemen, maar staat wel bekend als een distributie voor de gevorderde linux-gebruiker. Vind dat zelf nog wel meevallen.

Als ik op dit moment zou moeten kiezen, zou ik voor een Debian-installatie gaan (of een afgeleide daarvan, zoals (K)Ubuntu).

[edit]Welke programma's moet je onder Linux kunnen runnen die alleen voor Windows beschikbaar is? Bij open-source programma's kan je ook proberen zelf te compilen, evt. na aanpassingen.[/edit]
Xubuntu voor lekker werken.
PC Linux OS is ook erg lekker wel heel anders als Xubuntu.
Thomas schreef op 17.09.2007 21:16
Wine, oke, dat houd in dat ik .exe files run in Linux, of dat ik windows run(dus ook geinstaleerd moet hebben) terwijl ik linux run..

[edit] ik kijk net naar Kubuntu, dit ziet er wel èrg mooi uit. Ik heb ooit ubuntu gehad, dit draaide op m`n systeem, maar is kubuntu niet nog veel zwaarder?[/edit]

Nee het is puur een emulator, zoals je ook een PS2- of nintendoemulator hebt voor op je PC.. :) Het werkt ongeveer als: Hij stelt je comp voor als windows-ketser maar is in werkelijkheid een linuxbak... werkt idd niet met alle programma's.. anders kun je altijd nog dualbooten zodat je in de tussentijd kan testen met programma's etc.
Als ik jou was zou ik de distro Xubuntu oid nemen iets voor lichte systemen. Je hebt nl. een redelijk langzaam systeem voor tegenwoordig. Voor windows apps evt wine(gebruik het zelf ook prachtig programma). En voor NTFS schijven(externe HD's bijvoorbeeld) zou ik voor NTFS-3g gaan. Probeer het zo veel mogelijk te vermijden dat windows apps. Sommige software draait nl. niet goed in wine. Er zijn genoeg opensource alternatieven voor de meeste software.

En wine maakt trouwens een virtuele windows aan. Deze is te vinden in: /home/gebruiker/.wine/ bij mij iig op ubuntu.
- Kubuntu is gewoon Ubuntu met KDE

- Zelf vind ik KDE fijner werken dan Gnome

- Hier staat nog een leuke test voor je.

- Je kunt natuurlijk altijd OpenSuse draaien. Ik heb hier dual boot, en het werkt geweldig
hihi ik kreeg met de test als uitslag dat Mandriva het beste voor mij was.. :) daarna OpenSUSE, en toen pas kubuntu.. naja ik heb nu kubuntu en knalt best :)
Wout schreef op 18.09.2007 08:56
hihi ik kreeg met de test als uitslag dat Mandriva het beste voor mij was.. :) daarna OpenSUSE, en toen pas kubuntu.. naja ik heb nu kubuntu en knalt best :)

Ik heb als advies Opensuse en Fedora gekregen. Ik moet toegeven dat opensuse erg lekker werkt. Thuis werk ik hier met WinXP/Linux mint(Kubuntu met audio/video codecs). Op mijn laptop heb ik winXP/Ubuntu 7.04.

Reageren