Hallo, na jaren gebruik te hebben gemaakt van Windows wil ik toch overstappen op Linux. De redenen waarom ga ik hier niet noemen, aangezien er dan een discussie ontstaat, en dat is nu onnodig.
Ik wil graag overstappen op Linux, maar, de vraag is, welke past het mooiste op mijn systeem
1ghz
512mb
20gb
32mb video
ik wil de pc gebruiken voor MSN, internet, muziek af te spelen en te scripten.
MSN, geen probleem, aMSN is gratis te downloaden
Internet, standaart
Muziek afspelen, moet geen probleem zijn ( maar ik zou het liefste winamp gebruiken)
Scripten, ook geen probleem, Lamp etc,
maar, ik heb een paar programma's die ik moet gebruiken voor school, en om te draaien, en daar zijn echt geen linuxversies van, en het is een .exe programma.
Dus, is het mogenlijk, om toch .exe te kunnen runnen in linux?
Die test komt bij mij uit op Kubunu. dus dat is mooi. Umm, ik ga even kijken of er een live cd voor te vinden is, zodat ik kan gaan testen.
De programma's die ik heb en wil gebruiken onder linux zijn Cool Edit Pro 2.0, MixVibes Pro 5.4, MediaMokey, AnaPod (drag & drop systeempje voor iPod) een zipprogramma. En het liefst Winamp, de officiele. Ik heb ooit xmms gehad op xubuntu, maar dit zag er erg oud uit, en ik vind de officiele winamp mooier/makkelijker
Die test komt bij mij uit op Kubunu. dus dat is mooi. Umm, ik ga even kijken of er een live cd voor te vinden is, zodat ik kan gaan testen.
De programma's die ik heb en wil gebruiken onder linux zijn Cool Edit Pro 2.0, MixVibes Pro 5.4, MediaMokey, AnaPod (drag & drop systeempje voor iPod) een zipprogramma. En het liefst Winamp, de officiele. Ik heb ooit xmms gehad op xubuntu, maar dit zag er erg oud uit, en ik vind de officiele winamp mooier/makkelijker
@ Jimmy, linux is een begrip, linux zelf is niks. Er zijn heel veel soorten linux, distrobusties genaamd. doe de test die phpnewbe mij gaf, en je komt erachter welke linux distrobutie bij jou past.
Waar kan ik linux downloaden is eigenlijk een hele brede vraag? Elke distro heeft nl. zijn eigen site, en daarbij heb je ook nog allerlei versies(64-bit, powerPC, light systemen).
Dus gewoon even googlen naar de distro van je keuze en dan kom je vanzelf op die site.
Nee het is puur een emulator, zoals je ook een PS2- of nintendoemulator hebt voor op je PC.. :) Het werkt ongeveer als: Hij stelt je comp voor als windows-ketser maar is in werkelijkheid een linuxbak... werkt idd niet met alle programma's.. anders kun je altijd nog dualbooten zodat je in de tussentijd kan testen met programma's etc.
Wine is geen emulator. Dit had je kunnen ontdekken door te kijken waarvoor de naam wine staat (Wine Is Not an Emulator. Een emulator doet de omgeving van een andere pc na (zoals vmware dat doet). Wine doet dat niet, wine bied windows libaries aan zodat de .exe's onder linux kunnen draaien.
Ik heb de kubuntu livecd 6x gebrand, en allemaal mislukt, ik heb hem 4 keer gedownload, dus daar licht het niet aan. Gelukkig heb ik nog de nieuwste versie van ubuntu op cd liggen, dus ga ik het daarme wel testen