Hallo, na jaren gebruik te hebben gemaakt van Windows wil ik toch overstappen op Linux. De redenen waarom ga ik hier niet noemen, aangezien er dan een discussie ontstaat, en dat is nu onnodig.
Ik wil graag overstappen op Linux, maar, de vraag is, welke past het mooiste op mijn systeem
1ghz
512mb
20gb
32mb video
ik wil de pc gebruiken voor MSN, internet, muziek af te spelen en te scripten.
MSN, geen probleem, aMSN is gratis te downloaden
Internet, standaart
Muziek afspelen, moet geen probleem zijn ( maar ik zou het liefste winamp gebruiken)
Scripten, ook geen probleem, Lamp etc,
maar, ik heb een paar programma's die ik moet gebruiken voor school, en om te draaien, en daar zijn echt geen linuxversies van, en het is een .exe programma.
Dus, is het mogenlijk, om toch .exe te kunnen runnen in linux?
Hou je mond, zoals je ziet zijn de posts beide in dezelfde minuut geplaatst, oftewel, kan niet anders zijn dan een technische fout, en dat klopt, want altijd als ik met firefox op PHPHulp post, wordt het dubbel of 3 dubbel gepost, kan er niks aan doen, en ben het editten een beetje zat
?
Onbekende gebruiker
18-09-2007 22:54
Wat heb je inhemelsnaam gedaan dat je 6 CD's zonder een enkele goede te krijgen.
En daarnaast zijn er moderators om dat te vertellen. Vergeet niet dat je met jouw reactie het topic zelf ook bumpt.
Edit:
@Thomas: heb je het gedownloade bestand gecontroleerd op juistheid met md5sum of sha1sum? Die moet gelijk zijn aan de code die ook op de server staat (bestand heet iets van CHECKSUMS bv.).
Verder moet je het als image branden. Dus niet direct een .iso naar cd branden. Welk brandprogramma gebruik je?
Nee het is puur een emulator, zoals je ook een PS2- of nintendoemulator hebt voor op je PC.. :) Het werkt ongeveer als: Hij stelt je comp voor als windows-ketser maar is in werkelijkheid een linuxbak... werkt idd niet met alle programma's.. anders kun je altijd nog dualbooten zodat je in de tussentijd kan testen met programma's etc.
Wine is geen emulator. Dit had je kunnen ontdekken door te kijken waarvoor de naam wine staat (Wine Is Not an Emulator. Een emulator doet de omgeving van een andere pc na (zoals vmware dat doet). Wine doet dat niet, wine bied windows libaries aan zodat de .exe's onder linux kunnen draaien.
Oke, Kubuntu is gebrand. Ik m`n harddisk probleem (20 gig, helemaal vol) opgelost, nog eens 40 gig erbij. Al m`n setups, scripts en muziek op een 200 gig externe schijf weggeschreven, en morgen format ik alles. Ik wil kiezen voor een dualboot van windows 2000 en kubuntu. Windows 2000 omdat dit lekker snel draait, en ook makkelijk in gebruik is voor de programmas die ik wil gebruiken. Verder wil ik zo vaak mogenlijk Kubunu draaien, omdat dit mij erg mooi lijkt..
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het instaleren?
kubuntu heeft waarschijnlijk ook een network install. Deze is vaak fijner dan all packages downloaden, dan download je alleen wat je nodig hebt. (dan begin je met de 4g essentials, de rest installeer je wanneer je dat wil).
Nadeel van network install vind ik dat het wat trager is met later installeren van software. Vooral op SuSE merk je dat goed. Aan de andere kant heb je wel altijd de meest recente (stabiele) versie :)
Mijn ervaring met dual boot was dat ik stiekem toch nog vaak in Windows 2000 op ging starten als iets niet lukte. Als je geen dual boot hebt, dwing je jezelf te zoeken naar een oplossing en daar leer je beter en sneller van. Mocht je toch dual boot nemen, zet Kubuntu dan als standaard zodat Windows alleen opstart als je je pijltjestoetsen intikt (en zet de keuzetijd lekker kort (3 sec.), zodat je niet kan twijfelen en je computer snel opstart ;) ).