Hallo,

Morgen heb ik een wiskunde proefwerk, en ik kom hier niet uit:

Ik moet dus weten hoe groot dat kleedje op die tafel is, en de berekening.

En nee, in het boek staat het niet en op Google kon ik het ook niet vinden, ik weet de naam er immers niet van.

Mvg,
Jonathan
Jacco schreef op 11.10.2007 14:34
[quote='Harmen schreef op 11.10.2007 14:27']Een oma en een sportieveling zitten beide te fietsen :), de sportieveling fietst twee keer zo snel dan de oma... Beide gaan ze naar hetzelfde punt, 20km vanaf het startpunt. Als de jongen op dat punt is aangekomen fietst hij dezelfde route weer terug, totdat hij de oma tegenkomt. Dan draait hij zich weer om, en fietst hij weer naar het punt waar de oma ook heengaat... als hij daar is draait hij zich weer om, totdat hij weer bij de oma is en gaat dan weer naar het punt waar de oma heengaat, enz enz enz, dit gaat door totdat de oma is aangekomen...

Hoeveel kilometer fietst de sportieveling meer dan de oma?

De oma en de sportieveling kunnen allebei in een keer doorfietsen, zonder te stoppen

Theoretisch oneindig omdat een deling door 2 nooit op 0 uit komt[/quote]
Waarom een deling door 2 eigenlijk? Er is een tijd waarop de oma bij het einde komt.
Hij fiets 2 keer zo snel, dus in de tijd dat de oma bij het einde is, heeft hij 2x zoveel afgelegd. Dus heeft hij 2x20 = 40km afgefietst. Dat is 20km meer dan de oma.
wes schreef op 11.10.2007 14:37
@robert , welke
@jacco, wat lul je? mn laatste riddle is een hele andere

Die met die broers, ben er bijna volgens mij.

Guus, Bernard, Roel en Bas speelden samen jokeren.
1. Guus, de expert van de familie, won van elk van zijn broers met een aantal punten, gelijk aan de leeftijd in jaren van die broer.
2. De jongste broer versloeg elke broer, behalve Guus, met een aantal punten gelijk aan de leeftijd van Guus in jaren.
3. Guus won 170 punten.
4. Bernard versloeg Bas met 6 punten en eindigde met 6 punten minder verlies dan Bas.
5. Roel won 86 punten.
6. Toen de jongste broer geboren werd, was de leeftijd van Guus tweemaal die van alle andere samen.

Hoe oud is elk?

De nummer 3 en vier eindigen op evenveel punten, en zijn 6 jaar jonger dan de jongste broer.
Omdat Bernard Bas versloeg, moet Bernard de jongte broer zijn. Bas en Roel zijn dus de nummer 3 en 4 en zijn dus beide 6 jaar ouder dan Bernard.
Roel is "punten Guus - eigen punten" = 170 - 86 = 84 jaren oud. Bas is evenoud als Roel, dus ook 84 jaren oud.
Bernard is 6 jaar jonger, dus die is 78 jaar oud.
Toen Bernard geboren werd, waren Bas en Roel 6 jaar oud. Samen 12 jaar en dat keer 2 is 24 jaar was Guus toen. (paar laatkomertjes dus :P)
Guus is dus 24 jaar ouder dan Bernard, dus die zou 102 moeten zijn.

Antwoord:
Guus: 102
Roel en Bas: 84
Bernard: 78
Volgens mij klopt die niet want ik kom uit dan Roel de jongste is, maar heb hem nog niet helemaal klaar.
Robert schreef op 11.10.2007 15:00
Volgens mij klopt die niet want ik kom uit dan Roel de jongste is, maar heb hem nog niet helemaal klaar.

Ben benieuwd :)

Guus is winnaar.. De jongste wordt 2e, omdat die van beide andere broers wint met 6 punten verschil. Bernard wint van Bas met 6 punten. Bernard moet dan wel de jongste broer zijn, en is dus 6 jaar jonger dan Bas en Roel. (hij verslaat beide met 6 punten, dus heeft 6 punten minder verschil met Guus, dus is hij die 6 jaar jonger)
[color=red]de gene die deze weet is echt goed !!!!!!!!![/color]

Een boer komt te overlijden en laat zijn drie zonen 17 koeien na. In zijn testament staat dat de oudste zoon de helft moet krijgen, de middelste één-derde en de jongste één-negende deel.
Omdat de broers alleen hele koeien willen overhouden, vragen ze de notaris, een wijze man, om advies.
Na lang denken komt deze met een oplossing waarbij iedereen zijn deel krijgt en zonder dat dit de koeien ledematen kost

is idd fout

edit: roel is wel de jongste, de rest klopt niet :)
Na lang prakiseren besluit de notaris om er van de buurman 1 koe bij te lenen. Dit
brengt het totaal op 18 koeien. De oudste zoon krijgt nu de helft is 9 koeien, de
middelste krijgt een-derde dus 6 koeien en de jongste een-negende is 2 koeien.
Opgeteld is dit 9+6+2= 17 koeien. Er is dus nog 1 koe over en die kan weer aan de
buurman teruggegeven worden!

god wat ben ik goed :D
fu wes ik heb jouw es ook geveonden :P

niet te letterlijk hoor :P
@wes

Nu ben ik toch wel benieuwd hoe Roel de jongste kan zijn.

Volgens deze 2 regels is het middelste stel een 2-ling:

1. Guus, de expert van de familie, won van elk van zijn broers met een aantal punten, gelijk aan de leeftijd in jaren van die broer.
2. De jongste broer versloeg elke broer, behalve Guus, met een aantal punten gelijk aan de leeftijd van Guus in jaren.

-> Dus je hebt "de jongste" en je hebt "de oudste" en de 2 die daartussenin zitten moeten gelijk zijn. Correct?

Bernard wint met 6 punten van Bas, dus is 6 jaar ouder dan Bas -> Ook correct?

Dan zou Bernard, gezien de jongste broer van elke andere broer (behalve Guus) met hetzelfde verschil wint, de jongste broer moeten zijn. Of lees ik het allemaal verkeerd?

Reageren