Graag zou ik jullie (designers, ontwerpers en developers) deskundige ervaringen meenemen in mijn afweging bij het kopen van een nieuwe laptop. Zelf heb ik geen enkele ervaring met een Mac. Je hoort altijd dat ‘echte’ ontwerpers ’t liefst een Mac willen. Maar waarom precies? Wat zijn jouw ervaringen?

Het moet persé een laptop zijn en geen desktop. Mijn nieuwe laptop ga ik gebruiken om websites te ontwerpen (php, css, fotobewerking, etc.), films af te spelen en verder het normale werk. Niet om te gamen.
Ik twijfel tussen:

- 17 inch Mac Book Pro (http://www.apple.com/nl/macbookpro met resolutie 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7500(2,4 GHz, 800 MHz), intern geheugen 2 GB, natuurlijk ’t fraaie MAC OS 10.5 Leopard, nVidia GeForce Go 8600 GT met 256 MB, geen tv-tuner, 3 kg
- 17 inch laptop met Windows als besturingsysteem, zoals bijvoorbeeld een XXODD (http://www.xxodd.nl/index.php?p=bestel&ID=185&a=1 met ook 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7800 (2,6GHz, 800MHz, 4Mb), intern geheugen 4GB DDR2 667MHz, Vista Ultimate (32 of 62 bits?), nVIDIA GeForce Go 8700GT met 512MB GDDR3, Hybride TV-Tuner, DVI uitgang, 2 goede speakers + subwoofer), 4 kg.
maar je mag ook een ander goed systeem voordragen.

Beide systemen zijn flink aan de prijs, maar daar letten we nu ff niet op.

Waarom adviseer jij welk systeem (Mac/Windows)? De Mac is zeer aantrekkelijk vanwege ’t fraaie OS, terwijl de XXODD erg compleet is qua hardware. Wat is voor jou van doorslaggevende aard? Wat adviseer jij?

groet en alvast bedankt voor 't meedenken, Pim
PHPerik schreef op 10.10.2007 15:27
en verneuk je tijd niet aan het leren van de Mac en aan de psycholoog die je nodig gaat hebben na gebruik.

Dit zegt misschien meer over jou dan over OSX...

:-p

(sorry, kon het niet laten!)

Ps. Ik was in 5 minuten vertrouwd met OSX en heb die tijd al dubbel en dwars terugverdiend. Al zegt dat misschien wel weer iets over mij.
PHPerik schreef op 10.10.2007 19:19
Dus jij hebt XP of een andere windows op een G4/G5 gehad? Dat bewijst zeer zeker dat je uit je nek lukt
Ik heb het niet zelf gedaan, ik hou me niet bezig met hardwaredingen, dat is mijn werk niet, maar ik heb toch echt windows zien draaien op zo'n zwarte mac-kast met 4 2,5 ghz's. Daar kan ik weinig aan veranderen.

Dat kan simpelweg geen Windows zonder emulator geweest zijn, of het was een nieuwe Mac Pro, welke gewoon over Intel-processors beschikt.

Het kan niet omdat de G4 & G5 een compleet andere architectuur hebben dan de x86 processoren, welke de enige zijn die Windows ondersteund. Naja, en nu hebben ze een speciale versie voor de x64 architectuur.

Die Mac Pro schijnt heel erg snel te zijn overigens.

Maar wat heb je tegenwoordig nog aan brute kracht, als je bij Windows moet wachten in het context-menu op de harde schijf (het 'verstuur naar' menuutje) Die kleine dingetjes zijn nu net wat je ervaring van snelheid wegnemen.
Dit zegt misschien meer over jou dan over OSX...
Van jou kan ik het hebben, jij kent me een beetje en mag dat dus wel concluderen ;-)
Het advies om naar de Mac-winkel te gaan en daar eens met zo'n ding te stoeien, neem ik ter harte. Dat ga ik zeker doen. Al is dat voor mij - met een verdomd onwillig lijf en slecht werkende benen - een hele onderneming en was precies de reden mijn vraag hier te posten.

Ik wacht ik zeker op Leopard OS 10.5 Eigenlijk hoop ik dat ze de MacBook Pro tegelijkertijd nog een beetje upgraden qua hardware, al heb ik ergens gehoord dat dat pas weer voorjaar 2008 wordt.

Qua hardware zijn er naar mijn mening toch redelijke grote verschillen tussen de XXODD en de MacBookPro, die vallen uit in het voordeel van eerstgenoemde. Neem nou bijv. het intern geheugen. In de XXODD zit al 4 GB intern, de MAc bevat er 2. Beetje geheugen bijplaatsen 2 GB extra kost 660 euro (waanzinnig).

Wat ik me afvraag is de aanwezigheid van een subwoofer in de XXODD. Iemand ervaring met een subwoofer in een laptop. Zo'n subwoofer trilt toch per definitie, anders hoor je de bassen niet goed. Maar gaat dan zo'n laptop toch in zijn geheel meetrillen. Anderzijds: een ander 'supernootbook', de Toshiba Qosmio G40-10Z, http://nl.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/jsp/productPage.do?service=NL&PRODUCT_ID=131010&toshibaShop=false
heeft zelfs "ingebouwde Harman Kardon® stereo speakers met 2 x bass reflex speakers, 2 x tweeter speakers en 1 x subwoofer technologie" . Ik vraag me af hoe dat mag klinken?! Staat die laptop dan helemaal mee te swingen of zo?

Dat de keuze van een OS (Mac vs Windows) persoonlijk is geloof ik wel; toch hoor/lees je vaak dat 'echte' designer een MAc willen. Op veel video instructiesfilmpjes en videotutorials zie je afbeeldingen van Mac's. Why? Gaat photoshoppen op een Mac nou lekkerder dan op een (qua hardware) vergelijkbare pc. Welke designer kan hier iets over zeggen?

Binnenkort hoop ik Leopard te zien draaien, die zal nu wel gauw in de winkel liggen. Daarna hak ik een knoop door, maar ik ben er nu nog niet uit.

Het is waar inderdaad. Op bijv. ZendCon & Ruby On Rails conferenties zie je meer en meer Mac-gebruikers. De core-developers van Ruby On Rails gebruiken allemaal een Mac & TextMate. Maar programmeren op een Mac gaat ook gewoon lekker. Zeker script-talen. De hele reeks meest-gebruikte talen wordt ondersteund (Python, Ruby, PHP, Javascript zelfs, AppleScript, allemaal standaard ingebouwd) en Python wordt zelfs ondersteund door Apple's gratis Xcode. SDK's zijn gratis. Je hebt standaard een Terminal (geen gedoe met cygwin) en Spotlight doorzoekt de hele documentatie van alle frameworks die Apple beschikbaar heeft.

Photoshoppen schijnt sneller te gaan op de Mac, maar ik kan het niet bevestigen. Ik denk dat het echt puur werkgeheugen en het om kunnen gaan met Exposé is wat de snelheid verbeterd, niet OS X zelf.

Steve had trouwens 10.5 in Oktober beloofd, waarschijnlijk de 26ste komt hij uit.
@PHPerik, ik zou een lollie kopen.
PHPerik, jij hebt het wel erg goed met jezelf getroffen hè?
Zooo! Die is goed, met posten op PHPhulp.nl ..........

Maar wij zijn ook heel goed met kip...!!! Kentucky Fried Chicken
Hahaha. Ontopic aub mensen. Ik zeg misschien dingen die niet kunnen (dat doe ik wel vaker, i know), maar ik blijf wel ontopic en ik blijf vriendelijk. Kan mijn Belgische collega-moderator nog iets van leren.
Kan mijn Belgische collega-moderator nog iets van leren.

Vriendelijk??? Moet DAT er dan bij?
[Sorry, moest toch nog even offtopic]

Edit PHPerik: je moet elkaar op elkaars fouten wijzen, toch? Doet ie bij mij, respecteer ik, dus doe ik ook bij hem. Maar deze discussie voer ik verder niet hier. Niet meer offtopic gaan plz.

Reageren