Ik heb een simpele site waar ik mijn portfolio op laat zien. Nu wil ik eigenlijk een klein bedrijfje beginnen waar mensen terecht kunnen met hun freelance opdrachten. Ik ben 15, bijna 16, dus wat is daar voor nodig/handig? Ik dacht een KvK nummer. En wat moet ik daar allemaal voor weten? Moeten mijn ouders daarvoor tekenen, ect..

Het gaat dus om wat design werk, Photoshop, (x)HTML, CSS, JS. Misschien is dat ook handige informatie.

Thx. Thomas
rvw schreef op 21.11.2008 16:18
Email == zwart op wit
alleen niet
Email === zwart op wit
der staat namelijk geen handtekening onder.(mestaal)
email is alleen wel rechtmatig martiaal als het er op aankomt met of zonder handtekening.

en deurwaarder is volgens mij weer iets anders moet je bij en incassobureau aangesloten zijn

Je kunt ook een digitale handtekening hebben die rechtsgeldig is, maar daar zitten wel allerlei regels aan waar die aan moet voldoen. (leesvoer over digitale handtekening)

Een deurwaarde sturen kan prijzig zijn en is normaal gesproken niet gedekt door je rechtsbijstand verzekering.
TJVB schreef op 21.11.2008 19:36
[quote='rvw schreef op 21.11.2008 16:18']Email == zwart op wit
alleen niet
Email === zwart op wit
der staat namelijk geen handtekening onder.(mestaal)
email is alleen wel rechtmatig martiaal als het er op aankomt met of zonder handtekening.

en deurwaarder is volgens mij weer iets anders moet je bij en incassobureau aangesloten zijn

Je kunt ook een digitale handtekening hebben die rechtsgeldig is, maar daar zitten wel allerlei regels aan waar die aan moet voldoen. (leesvoer over digitale handtekening)

Een deurwaarde sturen kan prijzig zijn en is normaal gesproken niet gedekt door je rechtsbijstand verzekering.[/quote]

Dat is nou allemaal net iets te veel werk, en ik verwacht niet dat dat allemaal nodig is, met een deurwaarder enzo.
Met een BV loop je minder risico inderdaad (het is immers een "Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid"). Om even een misverstand de wereld uit te helpen: het is niet zo dat oplichters alles wat zij verdienen met een BV in eigen zak kunnen steken en dat die inkomsten dan niet meer terug te halen zijn. Dan zit je namelijk in een strafrechtelijk traject en kan het zgn. "wederrechtelijk verkregen voordeel" weer ontnomen worden. Slachtoffers kunnen zich voegen in het strafproces of via de burgerlijke rechter geld terugkrijgen. Een BV is dus alleen veiliger indien je te goeder trouw handelt.

Mail is trouwens rechtsgeldig, maar verstandiger is toch om het op papier te hebben. Al was het maar voor de administratie, voor de zekerheid (papier crasht minder snel), etc.

Dat is nou allemaal net iets te veel werk, en ik verwacht niet dat dat allemaal nodig is, met een deurwaarder enzo.
Ga nooit van zoiets uit. Je weet nooit wie je tegenkomt of wat er gaat gebeuren. Op dat soort situaties kun je beter voorbereid zijn. Je sluit toch ook een ziektekostenverzekering af, ondanks dat je dagelijks braaf je vitaminepilletjes slikt en nooit ziek wordt?
Kasper schreef op 23.11.2008 00:54
Met een BV loop je minder risico inderdaad (het is immers een "Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid"). Om even een misverstand de wereld uit te helpen: het is niet zo dat oplichters alles wat zij verdienen met een BV in eigen zak kunnen steken en dat die inkomsten dan niet meer terug te halen zijn. Dan zit je namelijk in een strafrechtelijk traject en kan het zgn. "wederrechtelijk verkregen voordeel" weer ontnomen worden. Slachtoffers kunnen zich voegen in het strafproces of via de burgerlijke rechter geld terugkrijgen. Een BV is dus alleen veiliger indien je te goeder trouw handelt.

Mail is trouwens rechtsgeldig, maar verstandiger is toch om het op papier te hebben. Al was het maar voor de administratie, voor de zekerheid (papier crasht minder snel), etc.

Ga nooit van zoiets uit. Je weet nooit wie je tegenkomt of wat er gaat gebeuren. Op dat soort situaties kun je beter voorbereid zijn. Je sluit toch ook een ziektekostenverzekering af, ondanks dat je dagelijks braaf je vitaminepilletjes slikt en nooit ziek wordt?

Klopt, je kunt het beter van te voren regelen dan achteraf met de problemen blijven zitten.

Maar de rechtsbijstandverzekering die mijn ouders hebben is dus ook van toepassing op mij en ik kan er gebruik van maken. Of gaat het helemaal buiten mij om als ik de KvK inschrijving op één van mijn ouders' naam zet? Want dan neem ik aan dat het sowieso geen probleem is.
Ik heb het hier met mijn moeder over gehad en ze zegt dat als ik wat klantjes krijg ik sowieso een BTW nummer moet hebben als ik voordeel wil hebben, bijv. BTW kunnen aftrekken. Volgens een nieuwe regeling moeten eenmanszaken of wat dan ook met een BTW nummer zich inschrijven bij de KvK dus dat ga ik doen. Ook een VAR wordt geregeld. Ik weet nu ook waar alles voor is.

Nog een hoop geregeld maar ik heb mijn moeder :)

Nu zou het aardig zijn als jullie een opdrachtje hebben voor een mooi design, jullie naar mij doorverwijzen, maar dat zal toch niet veel gebeuren. Groet. Thomas.
Maar de rechtsbijstandverzekering die mijn ouders hebben is dus ook van toepassing op mij en ik kan er gebruik van maken.
Als privé persoon, niet als ondernemer. In dit geval heb je er dus niets aan en zul je een aparte verzekering moeten afsluiten. Zie de polisvoorwaarden.
Mijn vader zegt van niet en die is jurist of zo iets. Omdat ik onder hun verantwoordelijkheid val of zo iets.
Zie de polisvoorwaarden, daar staat dit precies in beschreven. Zakelijk loop je veel meer risico's dan privé, daarvoor zul je normaal gesproken dan ook een aparte (duurdere...) verzekering voor moeten afsluiten.

Maar pak die voorwaarden er maar eens bij, daar staat het in beschreven wat nu wel en niet is verzekerd.
Volgens is de verantwoordelijkheid van een ouder over zijn/haar kind niet een zakelijk iets, en ik vermoed dus eigenlijk dat Frank hierin gelijk heeft... Dat je onder de rechtsbijstandverzekering van je ouders valt wat betreft privezaken: ja, absoluut. Maar zakelijk is echt een ander verhaal denk ik.

Is op zijn minst een telefoontje naar de verzekeraar waard...

Reageren