Ik heb een simpele site waar ik mijn portfolio op laat zien. Nu wil ik eigenlijk een klein bedrijfje beginnen waar mensen terecht kunnen met hun freelance opdrachten. Ik ben 15, bijna 16, dus wat is daar voor nodig/handig? Ik dacht een KvK nummer. En wat moet ik daar allemaal voor weten? Moeten mijn ouders daarvoor tekenen, ect..
Het gaat dus om wat design werk, Photoshop, (x)HTML, CSS, JS. Misschien is dat ook handige informatie.
[quote='Tommy schreef op 20.11.2008 10:30']Dat wist ik al dat ze verantwoordelijk zijn voor mij ^^
Op zich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn natuurlijk. Als jij je niet in de schulden stopt en netjes je werk doet zal er geen probleem zijn. Dat wordt natuurlijk anders als je een brommer van de zaak gaat kopen, een aantal computers gaat kopen en mensen gaat inhuren. Mocht je op zo'n moment failliet gaan (staat trouwens niet goed op je c.v.), dan kan het zijn dat je ouders jouw schulden moeten gaan aflossen. Daar zullen ze minder blij mee zijn, vermoed ik.
Aan de andere kant, ondernemen is wel een leuk en belangrijk leerproces. Je leert wat meer op eigen benen staan, op te komen voor je eigen rechten enzo. Bovendien kan je ook een Makro-pas aanvragen (FTW)! Lekker met (een van) je ouders boodschappen doen en je haalt je KvK-inschrijving er zo weer uit! :P
p.s. Zullen we afspreken dat we dan vanaf nu ook wat volwassener gaan reageren op het forum? Dat hoort immers ook bij het hebben van een eigen bedrijfje. >:)[/quote]
Ik ben niet van plan om schulden te maken, mensen in dienst te nemen, maar een brommer op kosten van de zaak, heeft dat voordelen tov gewoon privé kopen?
Mijn moeder heeft al een KvK inschrijving dus die Makro pas kan ze zo krijgen :P
Barman schreef op 20.11.2008 15:26
Toch rare mensen die belgen haha. Ik woon zelf in Goirle en kom vaak in Turnhout, dus er passeren mij nogal wat grappige uitspraken. Zoals wentelwiek, schuifaf, pintje, curryworst, en iets van pompeie (brandweer ofzo).
En als voormalig randstadter kan ik maar niet wennen aan het gehoudoe in Brabant :)
maar wat ik me nu net bedacht...indien je nu gewoon (zonder mensen aan te nemen natuurlijk) een soort bedrijfachtig iets opstart maar dan gewoon zonder btw-nummer etc. zodat je jezelf eigenlijk een freelancer kan noemen, dan moet je toch geen belastingen etc betalen...of wel?
Tot een x bedrag zijn het bijverdiensten, bedenk je alleen wel dat je je goed laat informeren door iemand die weet wat hij zegt. Als 70% van je omzet hebt uitgegeven aan materiaal om mee te werken, en de belastingdienst bepaald na afloop dat je toch +- 40% belasting af moet dragen... Dan eindig je onder 0...
En opdrachtgevers zullen de genoemde VAR verklaring willen zien, om zeker te weten dat zij jouw inkomstenbelasting niet hoeven te betalen...
zoals ik eigenlijk al gezegd heb: het valt of staat bij een boekhouder waarmee je een persoonlijk gesprek heb. Deze kan dan precies de beste oplossing voor jou verzinnen.
Bij mij was dat door mijn inkomsten gewoon als bijverdiensten op te geven. De inkomsten waren in stijgende lijn en gelukkig kon ik precies op mijn 18e overstappen naar een KvK +BTW
Tevens vind ik dat het mee tekenen van ouders niet onder echte zelfstandigheid valt. Maar ja dat is mijn mening.
@nico
Ik heb die procedure van dichtbij meegemaakt bij een familie lid, vandaar dat ik al wist hoe het zou gaan. (mijn verhaal klopt niet helemaal, maar die heb ik verbeterd door de link te geven naar de KvK)
Ik ben niet van plan om schulden te maken, mensen in dienst te nemen, maar een brommer op kosten van de zaak, heeft dat voordelen tov gewoon privé kopen?
Dat je een brommer nodig hebt om websites te maken, zal je waarschijnlijk moeilijk hard kunnen maken bij de belastingdienst. Maar je kan bijvoorbeeld wel (beperkt) een computer of fotocamera kopen en daarover hoef je dan geen belasting te betalen. Dat zijn immers zaken die je nodig hebt om je werk af te kunnen leveren.
@Marien
Mijn broer heeft zelf een paar jaar geleden ook zijn KVK gehad, en toen was dit allemaal niet nodig, en toen mijn paps dit jaar het bedrijf waar hij werkte nodig had, moest hij dat wel.
Maar misschien is het al wel weer veranderd hoor, k heb echt geen idee.
Ik had een KvK voor mijn 18e, maar dat was geen probleem. Ik heb één ouder meegenomen naar de "lokale" afdeling van de KvK, een bedrijfsnaam "verzonnen" en een beschrijving van mijn activiteiten uit de mouw geschud. Daarna mag je jaarlijks 60 euro contributie betalen, en is het aanvragen van een BTW-nummer een eitje. En binnen een maand kreeg ik al een uitnodiging van de Makro of ik ook een klantenkaart wou.
Ik vraag me op het moment meer af hoe het zit met verzekeringen, en aansprakelijkheid. Stel dat ik als freelancer een bestaande, goed lopende en drukke webshop uitbreidt, en mijn uitbreiding helpt de database om zeep en 500 orders gaan verloren. Wie, en hoe gaat dan de schade compenseren? En hoe kan je je daar voor verzekeren?
Ik vraag me op het moment meer af hoe het zit met verzekeringen, en aansprakelijkheid. Stel dat ik als freelancer een bestaande, goed lopende en drukke webshop uitbreidt, en mijn uitbreiding helpt de database om zeep en 500 orders gaan verloren. Wie, en hoe gaat dan de schade compenseren? En hoe kan je je daar voor verzekeren?
Huh? Kan jij dergelijke fouten maken? >:)
Ik neem aan dat daarvoor wel een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bestaat die ofwel het bedrijf die jouw diensten huurt heeft afgesloten, ofwel jij afgesloten zou moeten hebben. Freelancers hebben wat dat betreft ook een enigszins aparte positie. Mocht je geen aansprakelijkheidsverzekering hebben, dan wordt het wat lastiger. Zal ik nog even voor je uitzoeken, maar ik vermoed dat jij als freelancer dan voor de schade opdraait en mag dokken. Moet natuurlijk wel bewezen worden dat de database is geholpen door jouw toedoen en dat het bedrijf daardoor 500 orders kwijt is geraakt.
Dat ligt aan de bedrijfsvorm die je hanteert Jelmer, Als "zelfstandig ondernemer" is de kans zeer groot dat jij zelf (als persoon) de schade moet gaan ophoesten.
In de BV vorm (die is niet voor niets zo populair bij oplichters) kan de schade alleen op het bedrijf worden verhaald.
Tevens is er inderdaad de mogelijkheid om een verzekering af te sluiten, maar als je het slim doet, dan worden daarover afspraken al gemaakt (en vastgelegd) met de opdrachtgever. Wanneer het zwart op wit staat kan je niets gebeuren. (En -> Bouw een systeem nooit op een actieve website, maar bouw het ergens anders, test het uitvoerig en zorg er altijd voor dat er een back-up beschikbaar is. Het kan zelfs lonen om (voor een korte (test)periode) beide systemen even naast elkaar te gebruiken.
Dwz, in beide systemen de database gegevens opslaan en in 1 van beiden dan de mailtjes (echt 1-malige acties dus) uit te voeren.
Zo minimaliseer je het verlies van gegevens voor zover het in je mogelijkheden ligt. Wanneer na een paar dagen of weken (afhankelijk van hoevaak het systeem wordt gebruikt) het nieuwe systeem goed blijkt te werken, kan je de oude eruit halen.
(Wederom -> Behoudt de back-up...) Zorg daarnaast voor een goede "eigen" controle in het nieuwe systeem, als bepaalde acties niet lukken, koppel dat terug naar je bezoeker en zorg ervoor dat je zelf ook een melding krijgt. Zo kan je fouten snel herstellen.