Oké jongens, om even een gezellige sfeer erin te pompen tijdens deze koude winter en al het gezeik: een vervolgje op mijn wiskunde-topic.

Ik opende dat topic een jaar geleden met een (achteraf gezien domme) vraag over wiskunde, en dat eindigde met 36 pagina's waarin iedereen raadseltjes gaf en anderen het probeerden op te lossen. Dat topic is uiteindelijk gesloten, maar met toestemming van Robert_Deiman hierbij opnieuw dit topic! Hier is trouwens de toestemmings-badge:

Oké, ik heb al genoeg getypt, iemand anders mag beginnen met een raadseltje!
Weet iemand die van mij? (A)
@Mathijs,
301!! *wat win ik?*

Edit: ***

Edit2: Ben niet zo goed in wiskunde, misschien was mijn methode wat te omslachtig.. Ik deed gewoon 7, kijken of dat wilde, zo nee, 7 erbij op, weer kijken. (wist dat ik een veelvoud van zeven moest hebben)
@Gamer13

Heb geen flauw idee :-( Bovendien kan mijn rekenmachine 42^99999 niet aan :-P
Wiskundig gezien is het dacht ik ook maar mogelijk om tot de macht 99 te doen, anders krijg ik iig een math error op mijn GR...

//Ne nieuwe:
Een bankbediende wilde graag de kluis openmaken, maar hij is de 5-cijferige code vergeten. Gelukkig weet hij zich nog het volgende te herinneren:

Het vijfde plus het derde getal is gelijk aan veertien.
Het vierde getal is een meer dan het tweede.
Het eerste getal is een minder dan twee keer het tweede getal.
Het tweede plus het derde getal is gelijk aan tien.
De som van alle getallen is gelijk aan dertig.

Kun jij de bankbediende helpen? Wat is de code van de kluis?
@Gamer13

Even gegoogled: Je moet het 1ste, 3de, 5de, etc cijfer weghalen
Nouja, hier heb je dan 42^99999: Klik...

EDIT: Dus het oneven cijfer iedere keer weghalen? Ah dus dat bedoelen ze met 'alternate' ;)
@Midas

Het moet een getal zijn dat eindigt op een 1 (aangezien er bij vijf uithalen, 1 overblijft), dus het aantal getallen slinkt dan al aanzienlijk :-D

@Gamer

Precies :-D
Ah, :P

Dan eentje van mij:

Een school heeft 1000 leerlingen, elk met een eigen genummerd kluisje. Op de eerste dag van het nieuwe schooljaar heeft de conciërge alle kluisjes schoongemaakt en dichtgedaan. Vervolgens komen alle leerlingen één voor één binnen.
Nummer 1 doet alle kluisjes weer open.
Nummer 2 verandert alle kluisjes met een even nummer (die doet hij dus dicht).
Nummer 3 verandert alle kluisjes met als nummer een drievoud. (de dichte doet hij open, de open weer dicht).
Nummer 4 verandert alle kluisjes met als nummer een viervoud.
enz. enz. enz.
Welke kastjes zijn na afloop open?
@Mathijs

De code is 74658
74658

Reageren