Beste,

Ik wil een (tweede hands) (Linux) webserver gaan kopen maar ik heb hier geen verstand van, zou iemand mij kunnen vertellen waar ik op moet letten en of iemand een adresje weet waar ze dat soort dingen gewoon tweedehands kopen en verder verkopen (handelaar).

Ik wil er een kopen die ik gewoon thuis neerzet en dus van mij is (niet huren dus).
De bedoeling is dat hier een paar websites opkomen (uiterst 15).

mvg Joost.
Maar je kunt je websites toch gewoon bij een hoster onderbrengen en alsnog met een server experimenteren? Het is toch geen of/of situatie ;-)
Nee, dat is waar, kan natuurlijk gewoon iets van no-ip.com(dacht ik) nemen...

mvg Joost.
wat ook belangrijk is bij een server is dat je rekening houdt met een raid config, PSU redudancy, een APC UPS. misschien ook nog een cluster, want mocht een server van je ophouden, dan zal die andere het overnemen. dit is erg belangrijk in een productie omgeving.
het is dus niet zo dat je even een server in gebruik gaat nemen. hoe is de temperatuur geregeld en etc etc..daarom is het belangrijk om een plan te maken met backup/redudancy/cluster.
Mohamed heeft een punt, maar met name redunancy en clusters zijn wel heel erg afhankelijk van het gewenste service niveau. Er hangt nogal een flink prijskaartje aan... Zelfs RAID is voor vele hostingproviders al teveel gevraagd.

Zorg uiteraard wel voor backups, die zijn echt onmisbaar (ongeacht de overige maatregelen) en kosten voor een enkel servertje vrij weinig.
het maakt mij niet uit of een hostingbedrijf wel gebruik maakt van raid config of niet, zolang ze maar een goede backup hebben.

trouwens tegenwoordig wordt elke server geleverd met een raid controller, maar of die hostingbedrijf gebruik van maken dat is natuurlijk iets anders. zelf met mijn dell pc kan ik raid 0 of 1 draaien op sata :D