Beste,

Ik wil een (tweede hands) (Linux) webserver gaan kopen maar ik heb hier geen verstand van, zou iemand mij kunnen vertellen waar ik op moet letten en of iemand een adresje weet waar ze dat soort dingen gewoon tweedehands kopen en verder verkopen (handelaar).

Ik wil er een kopen die ik gewoon thuis neerzet en dus van mij is (niet huren dus).
De bedoeling is dat hier een paar websites opkomen (uiterst 15).

mvg Joost.
Maar je kunt je websites toch gewoon bij een hoster onderbrengen en alsnog met een server experimenteren? Het is toch geen of/of situatie ;-)
Nee, dat is waar, kan natuurlijk gewoon iets van no-ip.com(dacht ik) nemen...

mvg Joost.
wat ook belangrijk is bij een server is dat je rekening houdt met een raid config, PSU redudancy, een APC UPS. misschien ook nog een cluster, want mocht een server van je ophouden, dan zal die andere het overnemen. dit is erg belangrijk in een productie omgeving.
het is dus niet zo dat je even een server in gebruik gaat nemen. hoe is de temperatuur geregeld en etc etc..daarom is het belangrijk om een plan te maken met backup/redudancy/cluster.
Mohamed heeft een punt, maar met name redunancy en clusters zijn wel heel erg afhankelijk van het gewenste service niveau. Er hangt nogal een flink prijskaartje aan... Zelfs RAID is voor vele hostingproviders al teveel gevraagd.

Zorg uiteraard wel voor backups, die zijn echt onmisbaar (ongeacht de overige maatregelen) en kosten voor een enkel servertje vrij weinig.
het maakt mij niet uit of een hostingbedrijf wel gebruik maakt van raid config of niet, zolang ze maar een goede backup hebben.

trouwens tegenwoordig wordt elke server geleverd met een raid controller, maar of die hostingbedrijf gebruik van maken dat is natuurlijk iets anders. zelf met mijn dell pc kan ik raid 0 of 1 draaien op sata :D
Waarbij RAID 0 natuurlijk niets met redundancy te maken heeft. Sterker nog, met RAID 0 loop je zelfs een grotere kans op dataverlies. 1 schijf kapot en je bent alle data van de getroffen raid-array kwijt.

Voor redundancy zul je RAID 1, 5, 6 of een combinatie met deze levels moeten maken. RAID 0 gebruik je uitsluitend voor hoge performance met data die je mag kwijt raken.

Omdat er extra schijven nodig zijn voor RAID zal het niet bij de 1 euro hosters worden aangeboden, de klant betaalt niet voor redundancy en dus krijgt de klant geen redudancy. Dat kan een prima keuze zijn, maar ga niet klagen wanneer je de data kwijt bent. Daar is bewust voor gekozen.
Ik zou een oude computer gebruiken als test, mocht je dit bevallen stap je over op een server (zelf samenstellen natuurlijk, kost niks meer ;) )

Je kunt eventueel voor RAID kiezen (wordt automatisch 5 anders schiet je er niks mee op... kost "helaas" wel 3 HD's...)
Maar je zou ook zelf kunnen kiezen voor een back-up (een externe HD waarop je elke 2 weken een image zet van de harde schijf en elke dag een back-up maakt van de websites ;) )

Voor de paar websites die jij wilt draaien zou ik zeker geen dedicated host gebruiken o.i.d.
Hoe vet is het om te kijken hoe dit allemaal werkt en om dit zelf te hebben thuis (ik heb op een oude PC ook een webserver draaien, maar deze gebruik ik op het moment alleen maar als test en niet in een echte omgeving...

Ik denk er zelf wel aan om een server te kopen en hierop een aantal functies te laten draaien (DC, File, FTP, webserver, eventueel Mail...)

Ik zeg: Suc6!
Als je wilt dat anderen de website kunnen bezoeken dan is het af te raden om thuis te hosten. Je kunt thuis wel eventueel een server hebben draaien waar je de backups naar weg schrijft (alleen lokaal backup is natuurlijk niet genoeg) en als test omgeving.

Voor de websites die je hebt is zeer waarschijnlijk een reseller account genoeg, anders zou je kunnen kijken naar een vps. Er zijn maar weinig websites die eigen server(s) nodig hebben.

Wil je toch een server dan kan dedicated handig zijn om mee te beginnen aangezien je dan niet de volledige kostprijs van een server betaald.
De RAID opstellingen die pgFrank noemt zijn waar je naar moet kijken. Verder moet je nadenken over welke software (welke *nix distributie je wilt of wil je Windows draaien voor .ASP,firewall,mail,dns,database(s),control panel?,ftp,backup software of eigen script?) Hoe ga je alles monitoren? Wat kun/moet je doen als er iets aan de hand is met de server?

Oftewel denk goed na over wat je wilt, stel een eisen pakket samen en vergelijk de verschillende opties.
(en niet ik wil een server en dan bedenken wat je er eigenlijk mee gaat doen)
hmm ik merk dat veel mensen je er van proberen af te houden en zeggen allemaal in koor: "denk eerst na, doe dit doe dat".
ik zal maar niet zo bijdehand doen en maar gewoon antwoord geven op je vraag.

1.Marktplaats.nl tik daar gewoon het woord "server" in en je hebt al een hele lijst.

2.http://www.sprint.nl/producten/webservers.html

gewoon even googelen
phpnoobie schreef op 09.01.2009 16:05
2.http://www.sprint.nl/producten/webservers.html

En dan ga je naar die site en kom je volgende rotzooi tegen:

Webserver; Apache 2.0
Security; mod_SSL
Database; MySQL 4.0
Scripting; mod_PHP 4.3.8 (safe_mode off)
Scripting; Perl 5.8.0

MySQL versie 4.0 stamt uit het jaar 2001 en mag nauwelijks de naam database hebben. Ook MySQL raadt het gebruik van deze bak ellende sterk af. Ze zijn inmiddels bij versie 5.1 aangekomen, wat minstens 100x beter is. En zelfs dat is nog kut...

PHP versie 4.3.8 is eveneens zwaar achterhaald, daar is geen ondersteuning meer voor. Versie 5 is al weer járen op de markt en werkt een heel stuk beter.

Waar heb je deze rotzooi opgedoken? Precies een voorbeeld van hoe het niet moet.

Reageren