he ik draai al jaren op windows (pffffffffffff)
maar wil overstappen als leek op linux of redhat.
wat raden jullie aan en waar kan ik die krijgen?
tnx
linux is een os je kunt de soort kiezen welke je wilt.
tip niet alle games draaien op linux dus tot nu toe nog geen hl2.

ze maken eigenlijk geen verschil maar de ene versie is wat beter als de andere als ik jou was zou ik voor Redhat ,Suse of Mandrake gaan deze zijn namelijk erg goed.
oke, het is ook niet bedoeld voor games maar meer om als een eigen server te gaan draaien en programeren(althans proberen haah)
tnx
Zowiezo, mijn eigen persoonlijke mening,
windows rulez, eigen server draaien kan ook met windows + programmeren ook..

maar mocht je het echt willen,
heb ervaring met RedHad & suse

en vond redhad dat wel "fijner".. voor linux dan. ;-)
Beste danny, het lijkt me beter dat je bij windows blijft voorlopig. En eerst eens een beetje leest over linux. Dan kan je bijvoorbeeld uitvinden dat je vershcillende smaken linux hebt. En dat het niet een keuze is red hat of linux, omdat redhat simpel genoeg een versie van linux is.
oke dan ga ik me daar eerst nog wat meer in verdiepen.
ik kwam op dit idee omdat ik zo'n opstartcd heb van knoppix en dat loopt best...
gewoon opstarten en je hebt het.
leek me wel eenvoudig vandaar haha
Helaas is linux dan iets lastiger als knoppix..
ook qua installatie moet je er namelijk in verdiepen...

athans, ik :$
en inderdaad zoals arend al zegt. verdiep je er eerst in voordat je in het diepe zit ;-)
Je kan als je wilt ook een 2de partitie maken en dan kan je bij het opstarten kiezen tussen Linux en Windows
Of.... je kan "Virtual Machine" draaien op je eigen windows pc.

Dit is een tool die dan linux simuleerd
( * gelukkig - hehe hoe bedoel je anti-linux ;-) )
Dit progr pakt de helft van je normale werkgeheugen af, en wat schijfruimte.
en *start* linux op.
Wil hier toch op reageren omdat de meeste reacties op dit topic onjuist zijn..

Er draaien wel spellen op Linux kijk maar naar Unreal Tournament 2004.. Er komen steeds meer drivers voor Linux ATI en Geforce maken ze al.

Linux word niet alleen gebruikt voor programeren en als server, hoewel ze voor het laast zeer geschikt zijn (80% van Internet draait op Linux servers). Linux kan heel goed gebruikt worden voor een normale Desktop het kan alles wat een normale Windows computer ook kan. OpenOffice, AMSN, Firefox..

Nu ff ontopic..
Ga eens een keer naar http://ubuntu.com/ download de live cd of de instalatie iso.. en probeer het. persoonlijk vind ik dit veel fijner dan RedHat of knoppix. Ubuntu is gebaseerd op de Debian kernel. Waar Debian vooral geschikt is voor servers is Ubuntu voor normale Desktops. Je kan alles instaleren door een eenvoudig commande te typen in je console (bijv. apt-get install amsn, en je hebt amsn geinstaleerd)

Ubuntu heeft ook live cds zoals knoppix. Probeer het zou ik zeggen.

En als je dan echt niet kan kiezen en niet je harde schijf wilt partioneren download dan vmware en instaleer linux virtueel.

@arend. Met linux kan je in het diepe springen. maar je kan ook rustig aan doen en gewoon veel zoeken/vragen, niet meteen de moeilijke dingen doen. Dan is het gewoon heel goed te doen.

Het is toch een kwestie van smaak welke linux je draait. Maar ik kies voor de Debian kernel. _0_
@arend door linux te installeren kan je je juist verdiepen in linux, waarom denk je dan dat je de man pages hebt ;)

@all
Linux is zeker een verbetering, het enige probleem is dat alles voor windows gemaakt. Maar de laatste tijd word deze kloof ook steeds kleiner, bijna alle belangrijke dingen onder windows worden ook toegankelijk voor linux (kijk bijv. naar wine). Ik weet ook zeker dat windows steeds meer gaat afsterven en dat er betere OS voor in de plaats komen.

Reageren