Als je de computer alleen als webserver wilt gebruiken is ongeveer elke install van een Linux distro al goed. Wat moeilijk? Die swap-file aanmaken zeker?
ik heb het al eens geprobeerd om suse te instaleren (6cd's)
maar zodra hij aangeeft klaar te zijn, en ik start de boel opnieuw op dan zie ik alleen zwart scherm haha
ik denk dat ik Hiska's voorstel eens ga bekijken met die live cd's.
kan ik eerst ff stoeien en daarna alsnog beslissen toch
Potverdikkie.
Hoezo is Debian geen goede desktopomgeving? Ik heb 3 machines draaien op Debian Sid (testing), mijn server draait Debian Sarge (unstable) en ik ga binnenkort mn laptop dual booten met windoos. (Dell Latitude 505)
De mensen die blijven volhouden dat windows simpeler werkt dan linux, of dat windows beter werkt, hebben nog nooit een full-fledged posix opstelling gezien. Linux is werkelijk veel simpeler dan windows. Wanneer je je mannetje staat in PHP kun je bijna elke OOP language snel onder de knie krijgen.
En games? Perfect voor Linux. Het zijn de gamedevelopers die tegen werken. Het is een kleine moeite op een game naar linux te poorten. (OpenGL based games dan, DX9 is microsuck's flagship) Ik draai nu DoomIII, UT, Quake en nog wat games op Linux.
er zijn toch ook Linux distro's die verrekte veel op XP end ergelijke lijken, misschien is dat wel het makkelijkste dan om mee te beginnen. dat is wat minder onwennig voor je lijkt mij.
Kan je later een dikkere erop zetten als je alles snapt.
Helaas voor mij nog geen Linux, ik speel teveel games die er niet op draaien.
Het is net de gui die je kiest, niet de distro. KDE of Gnome zullen na wat wennen wat vertrouwd aanvoelen voor XP gebruikers. Ze hebben een "start" knop met een menu. Later zou je eens xfce kunnen proberen, of litestep.
Wanneer je een distro zoekt, zou ik hier beginnen met zoeken. Er wordt ook aangegeven met welke gui de distro standaard komt, en een korte uitleg over de sterkste punten van de distro.
Ik heb pas RedHat 9 geinstalleerd.
Eerst wat geprobeerd met VMWare, en nadien gewoon een extra partitie... Allemaal wennen, maar ziet er wel leuk uit... :)