Na ruim 50 pagina's in het oude topic volgeschreven te hebben, is het tijd voor deel 2.

Voorgaande delen
PHP-hulp praat topic

De regels
- Off-topic is niet mogelijk dus alle reacties zijn toegestaan, mits ze voldoen aan de volgende regels:

- Agressieve, onwettelijke, bedreigende, lasterlijke, vulgaire, obscene, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen, naar interpretatie van de redactie, zijn niet toegestaan.

- Het plaatsen van persoonlijke informatie van derden (zoals e-mailadressen en/of telefoonnummers) is niet toegestaan.

- Teksten, advertenties en links van promotionele dan wel commerciële aard mogen niet worden geplaatst

- Woorden dan wel zinnen onnodig in hoofdletters plaatsen ("schreeuwen") is niet toegestaan, evenals het naar inzicht van de redactie overdreven gebruik van vet, cursief, onderstrepen...
:redface: We hebben het inderdaad over een luxe probleem.
Haha hoe verzinnen ze het geld nodig voor karate les :P
Dan verkoopt oe zn jas en zn muts maar xD

Maar opzich ik heb zelf ook een 15 inch laptop en als ik die op mijn schouder heb dan voelt het echt niet aan of ik door de grond zak.
zozo, na een pauze van een lange tijd. (een dikke maand) ga ik terug starten met PHP en we beginnen morgen met een strak onderwerp, OOP! ben benieuwd of er niets tussen komt. Indien er tips zijn -> shoot. Ik begin gewoon met de tutorial van Blanche dat lijkt me het beste plan.

Hou jullie op de hoogte! ;)
Euhm, tips he…

Alles is een object. Denk niet alleen in design patterns, denk ook hoe je het zelf zou doen. Probeer je eigen manier vooral uit zodat je merkt waar de knelpunten zitten. Neem niet alleen Java als voorbeeld, dan wordt meteen alles groot en complex.

En zelf probeer ik vaak m'n objecten tenminste zo te schrijven dat ik runtime alles zou kunnen aanpassen. Dus stel dat je een PHP command line hebt, dan kan je wel hier en daar variabelen wijzigen, nieuwe instanties van objecten toekennen, nieuwe classes inladen, maar je kan niet al bestaande functies opnieuw definiëren of constanten wijzigen. Maar misschien is dat wat ver gezocht.
Na heeeeeel veel uitzoekwerk in de core van Doctrine2 heb ik het eindelijk kunnen fixen een datagrid voor doctrine2 icm jqGrid en ZendFramework hell of a work!
Wat is een datagrid? :-s
uhm, als je applicaties ontwikkeld moet je vaak tabellen 'tekenen', bijvoorbeeld gebruikersoverzicht, orders, rechten, producten, noem maar op.

Vroeger deed je dat door eerst een query te doen, deze te fetchen en dan te loopen en tijdens de loop je tabel op te bouwen. En moest je vervolgens elke functie van zo'n lijst opnieuw implementeren zoals bladeren, sorteren, filteren etc.

Dit noemen ze 'datagrids', omdat dit heel vaak terug komt in applicaties zijn er mensen die besloten hebben om hier en toolkit/class lib voor te bouwen die dit doet voor je. Ik gebruik zoiets al 5/6 jaar ofzo.

Ik heb nu dus een grid gemaakt die ideaal is voor Zend Framework applicaties met Doctrine2 als ORM laag. Je kunt dan zo'n tabel generen op basis van een SQL (in mijn geval DQL) query. De datagrid 'class' doet al de rest voor je.

Preview:
http://img850.imageshack.us/img850/3110/pikegrid.png

Pike_Grid is fully compattible met jqGrid :) zoals je ziet dus!
Bedoel je dat in 1e instantie je database leeg is, en dat je met een datagrid op een makkelijke manier (via een class) een tabel kunt aanmaken in je database? Of is dat niet wat je bedoelt? Bijvoorbeeld, de database heeft nog geen tabel users, en via jouw class zeg je dan createTable('users', array('name', 'password')). Beodel je zoiets?
Nee hij bedoeld dat je bijvoorbeeld een tabel met users hebt en die wil je netjes weergeven. Sorteren, paginering, etc

@Kees,

Werkt hij ook al met Zend_Db_Table_* ?
Ah oke, I get it :)

Reageren