Dag allemaal,

Veel code die ik hier op PHPhulp lees zijn van een beginnersniveau, spaghetticode dus. Niet dat daar iets mis mee, we zijn allemaal ooit begonnen, maar toch...
Ook gevorderde ontwikkelaars hebben problemen die ze vast willen delen, maar blijkbaar niet hier.

Daarom twee vragen:

Delen jullie deze observatie met mij?
En zo ja, wat kunnen we eraan doen om het algehele niveau van de site op te krikken.

Nogmaals, er is helemaal niets mis met het zijn van een beginner en het om hulp vragen bij beginnersproblemen. Ik zou het alleen leuk vinden als ook mensen met meer ervaring hier hun complexere problemen zouden ook delen.

Pim
Eddy, zoals ik al zei, ik probeer hier niet iemand specifiek zwart te maken. ik probeer alleen maar te laten zien dat er gewoon slecht wordt gereageerd op beginners hoofdzakelijk omdat de basis niet wordt begrepen. mijn excuses als dat verkeerd is doorgekomen
Jeroen: Dat is natuurlijk geen probleem, maar er is geen reden dat je dan een specifiek lid moet uitzoeken als voorbeeld. Als je verder er nog op wilt ingaan kan je me een bericht sturen.
ik zal er voortaan op letten
Naar mijn idee wordt hier inderdaad een goed punt gemaakt wordt. Ik denk dat het gebruik van een wiki toch wel een positieve impuls zal geven aan de website. Ik zou bijvoorbeeld graag meewerken aan een enorme tutorial voor beginners, maar ik heb geen zin en tijd om dat in mijn uppie te moeten doen. Ik heb dingen die ik goed kan en dingen waarvan ik weet dat anderen het beter beheersen, en ik denk dat we dat allemaal hebben. Dat kun je combineren door het gebruik van een wiki, en ik denk dat zoiets de website kwalitatief echt helpt.

Ook bij het nieuws-systeem zal zoiets uiteindelijk wel helpen. een simpel formulier waarin gebruikers aanpassingen kunnen aan het nieuwsbericht doen zorgt ervoor dat er daadwerkelijk on-topic gereageerd kan worden in plaats van steeds dezelfde correcties. Dan kunnen we allemaal een duit in het zakje doen om de website kwalitatief te helpen.

Ik denk dat je het kaf van het koren kunt scheiden door gewoon een rangensysteem (Beginner, gevorderd, expert) in te voeren. Iedereen vanaf gevorderd geef je schrijfrechten in de wiki, beginners alleen leesrechten. Heb je de beginners-wiki helemaal gelezen dan krijg je bevoegdheden om topic's te posten, enzovoort. Zomaar een idee hoor, misschien dat het helemaal niet werkt.
Zoals op Stackoverflow.com dus :p
Jens Erd
Ik denk dat je het kaf van het koren kunt scheiden door gewoon een rangensysteem (Beginner, gevorderd, expert) in te voeren. Iedereen vanaf gevorderd geef je schrijfrechten in de wiki, beginners alleen leesrechten.

Dit lijkt me wel een idee. Alleen hoe bepaal je wanneer je een iemand naar de volgende rang mag?
Ik bedoel wie is hier nou op PHPhulp een expert en wie is nou een gevorderd? En tussen beginner en gevorderd zit een wereld van verschil, misschien nog een extra rang erbij?
En het ligt er ook aan wie, er zijn hier mensen die OO expert zijn maar ook mensen die HTML en CSS expert zijn. Geef je deze dezelfde rang, of geef je ze een andere rang?

Of moeten we zo iets maken als op sitemasters.be? Een systeem waarbij je als je een topic hebt opgelost (en dus een vinkje bij je bericht hebt) punten erbij krijgt en dat je opgeven moment een andere rang krijgt (Bijv. HTML beginners, lid, Grafische Guru, enz.)?

En systeem waarbij je de oplossing kan weergeven, dus zoals op sitemasters maar ook op stackoverflow, lijkt me ook wel een goed idee.

Zomaar wat tips voor Bas.
Haha, en hier eindigd het dan ook vrees ik want Bas doet er niets mee :)

Maar dat zou inderdaad wel een ideale sitautie zijn. En dan meteen als iemand een script toevoegd in de script library dat dit een git repo wordt en mensen met een bepaalde rang code kunnen aanpassen. Dan hoeven scripts niet verwijderd te worden maar verbeterd ;)
@Kees: Dat is natuurlijk onzin, Bas reageert misschien niet veel maar geeft wel degelijk om de inhoud en kwaliteit van de website.
@Eddy, bas geeft er wel om. Maar uit geschiedenis is al gebleken dat Bas nieuwe ideeën heeeeeel traag invoert. Het kan nog we een jaartje of meer duren voordat dit idee erdoor is...

@Kees, die github repro vind ik een beetje overdreven maar de rest kan er goed bij. Een rangsysteem is dus eigenlijk heel goed om te gebruiken.

Ik zal Bas een mailtje sturen met een link naar dit topic, dan leest hij onze goede ideeën tenminste, kan hij zelf bepalen wat hij ermee doet.
Wouter, doe geen moeite. Alle moderators hebben een bericht ontvangen over het topic.

Reageren