Veel code die ik hier op PHPhulp lees zijn van een beginnersniveau, spaghetticode dus. Niet dat daar iets mis mee, we zijn allemaal ooit begonnen, maar toch...
Ook gevorderde ontwikkelaars hebben problemen die ze vast willen delen, maar blijkbaar niet hier.
Daarom twee vragen:
Delen jullie deze observatie met mij?
En zo ja, wat kunnen we eraan doen om het algehele niveau van de site op te krikken.
Nogmaals, er is helemaal niets mis met het zijn van een beginner en het om hulp vragen bij beginnersproblemen. Ik zou het alleen leuk vinden als ook mensen met meer ervaring hier hun complexere problemen zouden ook delen.
Zoals ik belooft had, een uitgebreide reactie op dit topic.
Allereerst, (ik herhaal het maar heel even) ben ik het met Pim eens.
Het niveau van PHPhulp kan drastisch worden veranderd. (In positieve zin)
Ik zou het ook leuk vinden als complexe vragen over Zend framework (of andere vraagstukken) hier op het forum zouden verschijnen. Het probleem is echter, de mensen die op dat niveau zijn kunnen goed googlen en vinden hun de oplossing van hun problemen heel snel.
Af en toe zijn er mensen die wat complexe vragen stellen, maar het is inderdaad minimaal.
In dit topic (klik) wordt gevraagd om een tutorial te schrijven over het gevorderde PHP. Ook in dit topic wordt gevraagd om een team op te richten die de library naar een hoog niveau gaat trekken. Iig en beter niveau. (De laatste tijd worden er mooie tutorials / scripts geschreven, dank daarvoor)
Ik ben het ook volkomen eens het SVN / GIT systeem wat een pagina hiervoor is voorgesteld.
Wouter J
Tutorials schrijven die op niveau zijn en een topic (of site onderdeel) maken waarbij mensen kunnen aangeven waar vraag naar is. Zo kunnen de goede tutorials blijven komen en lopen we met de tijd mee.
Ansich is dat een leuk idee, maar het gaat mij ook vooral om de oude tutorials. Er zijn heel veel scripts / tutorials die out of date zijn. Oftewel, heel de library moet worden nagelopen, en alle oude scripts moeten worden verwijderd. Wanneer dat is gebeurd, denk ik dat we al een goede stap in de richting maken. PHPHulp scoort hoog in de zoekresultaten en veel gebruikers lezen dus oude tutorials / scripts. Bevorderd dat het niveau? ;-)
Eddy Bisschops
Ik ben het inderdaad eens met het soms lage niveau van grammatica in sommige topic's.
Dat is ansich het probleem nog niet. Het gaat mij meer om de leestekens en de zinsopbouw.
Lees bijvoorbeeld de startpost van dit topic maar eens: klik. Ik vind het aardig storen. Ik moet me flink inspannen om de zinnen goed te lezen. (Komt ook omdat ik me niet heel lekker voel en de letters een beetje voor mij ogen springen op dit moment, maar goed)
Kees schepers
Ik merk dat er inderdaad veel scholieren en ook hobby'isten op deze site zich bevinden. Ook als ik het over PHPHulp heb bij mijn klanten (nu bijv. Telegraaf) wordt er altijd een beetje gelachen door ervaren ontwikkelaars en gezegd 'ja dat is voor beginners'.
Dat komt bekend voor ...
Bram Boos
... bezig ben heb ik eigenlijk weinig vragen gehad
Een avond skype was voldoende toch?
Ook merk ik dat echte pro's die hier rond hangen heel veel kijken i.p.v. reageren omdat er niets interessants voorbij komt.
Ik wil mijzelf niet onder de pro's scharen, maar je beschrijft wel hoe ik op dit moment op het forum zit. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de library dus die probeer ik altijd up te date te houden.
Kees Schepers
Ik wil niet teveel in herhaling vallen maar dan zou ik zeker op Stackoverflow eens kijken. Daar worden toch aardig zieke problemen gepost moet ik zeggen.
Als ik een probleem heb, en ik google kom ik meestal op Stackoverflow uit.
TJVB
..maar je mag mensen ook op grove taalfouten wijzen. Elke foute d/t etc gaat wat ver.
Dat klopt, ben ik het helemaal mee eens. Het probleem is echter dat er in 9 van de 10 gevallen een flinke discussie ontstaat.
Ik ben ook bang dat je bij een wiki alle fanatieke beginners meteen aan het wijzigen/aanvullen/schrijven hebt. En dat is denk ik niet bepaald goed voor het niveau. Het hebben van een tutorialteam lijkt me wel goed, ik heb zelf eerder al wel eens aangeboden om ingezonden scripts te controleren. (of met een groep de hele scriptlib te doorlopen)
Daar ben ik dus ook bang voor. Je moet niet iedereen de kans geven, hoe lullig dat ook klinkt. Het hebben van een tutorial / script team (met een meldpunt voor nieuwe tuts) lijkt mij de beste oplossing.
Marco
En ik kan hier ook naast zitten hoor maar hadden we vroeger (2007/2008) niet ook een "topic/reactie counter" die telde hoeveel reacties we hadden geplaatst op het forum ?
Dat nooit doen! Beginners die graag een expert functie willen hebben gaan dan als een gek berichten plaatsen.
Tot slot,
Ik ben benieuwd wat de mening van Bas is. Ik sta te popelen om iets te doen ;-)
[offtopic]
Spelfouten voor behouden aangezien de letters voor mijn ogen springen op dit moment :-)
[/offtopic]
Hellemaal mee eens..
Ben inderdaad erg benieuwd naar de mening van bas...
Maar ik wilde zeggen dat je me topic/antwoord verkeerd gelezen/begrepen hebt..
Ik bedoelde daarmee geen suggestie te geven maar het was een vraag omdat ik me zoiets ergens vaag kan herinneren...
Om net als een paar anderen terug te komen op het StackOverflow verhaal, dat werkt een stuk beter dan een simpel tellertje. Je krijgt punten toegewezen door antwoorden te geven die een fatsoenlijke inhoud bevatten, en kwalitatief mindere antwoorden verdwijnen naar beneden.
[quote="Niels Kieviet op 09/01/2012 12:46:23"]
Nee, dat is voor mij het probleem niet. Ik heb gewoon niet de tijd om hier op een antwoord te wachten. Ik google het probleem gewoon.
Mee eens maar dat zegt wel iets over je programmeer-skills, je bent voldoende in staat om het probleem te isoleren en te analyseren om vervolgens gericht te zoeken en snel je probleem op te lossen. Met name beginners en jongelui met schoolopdrachten hebben die skills niet en dat zie je hier veel zoals Pim al constateerde. Het is mooi wanneer hier gevorderden ondersteuning en tips geven. Dat gaat goed en ik zie niet direct een noodzaak om het hier naar een "hoger niveau" te tillen. Het is internet hier, geen opleidingsinstituut. Ik vind phphulp en geweldig forum!! Ook is het een afspiegeling van de (developers) samenleving, er zijn aardige hulpers en er zijn te kritische hulpers met minder sociale vaardigheden :-)
[/quote]
Helemaal mee eens, Aad. Ook ik vind PHPhulp een geweldig forum. Al vind ik soms dat de sociale vaardigheden van kritische helpers wel eens te wensen over laten, en dan zwijg ik verder over de Nederlandse taal. Respect voor elkaar is het belangrijkste element. Er is mij geleerd dat er geen domme vragen bestaan, maar enkel domme antwoorden. Een humoristisch antwoord, waarin je de vraagsteller (hopelijk) aanzet tot nadenken is meer gepast en voor een ieder ook leuker om te lezen.
Het stimuleren en verbeteren van probleemanalyse voor nieuwe en bestaande leden zou een betere zet zijn. Vragen zoals: "Wie heeft er voor mij code om.....", moet je direct onder: "Gezocht: Developer tegen betaling" plaatsen.
Ik ben van mening dat het starten van een topic momenteel te laagdrempelig is. Het zou beter zijn om meerdere onderdelen te laten invullen alvorens een topic gestart kan worden. Dus niet zoals nu met de informatie vooraf m.b.t. het verwachtingspatroon, maar echt alle onderdelen in laten vullen. Maak ook duidelijk aan de topicstarter wat er binnen elk onderdeel wordt verwacht (bij voorkeur m.b.v. een info-icoon achter elk onderdeel).
Topics:
- Waar gaat het topic over? -> korte duidelijke titel
- Forumcategorie opgeven
- Ben je beginner, gevorderd, professional?
- Geef een gedetailleerde probleemomschrijving (evt. bijbehorende foutmelding)
- Wat en hoe heb je inmiddels zelf getest? (error reporting gebruikt?)
- Eventueel: Procedureel / OO
- Plaats relevante code
Goed gebruik van de Nederlandse taal is natuurlijk een "must".
Het is zomaar even een opzetje, maar zo kan er al beter gefilterd worden op topicniveau (handig voor de leden van phphulp).
Tutorials:
Het kritisch bekijken, waar nodig updaten of eventueel verwijderen van gearchiveerde tutorials lijkt me zeker niet overbodig.
Ik denk dat je nooit de drempel moet gaan verhogen om vragen te stellen. Op die manier jaag je alleen maar de onzekere mensen weg, niet de schreeuwlelijken die het liever voor zich laten doen.
Vergeet niet dat het de tendens van tegenwoordig is om minder informatie te lezen en gelijk maar te doen (vaak zonder eerst zelf na te denken). Het invullen van slechts een paar extra elementen kan helpen om dit te voorkomen. Wanneer je echt informatie of hulp wilt hebben zal dat geen enkele barriere moeten zijn.
Ik denk dat je nooit de drempel moet gaan verhogen om vragen te stellen. Op die manier jaag je alleen maar de onzekere mensen weg, niet de schreeuwlelijken die het liever voor zich laten doen.
Belonen werkt, straffen niet zo.
Mee eens, laagdrempelig houden. Internet is een makkelijk en vluchtig medium. Je moet dan niet allerlei barrières opwerpen om een vraag te mogen stellen. Daar zitten bezoekers niet op te wachten.
?
Onbekende gebruiker
10-01-2012 20:54
gewijzigd op 10-01-2012 20:55
Een systeem waar je omhoog en omlaag kan stemmen en als je 30 berichten en 40 duimpjes omhoog hebt dan wordt er een bericht naar een mod gestuurd (dat gebeurd automatisch) en krijg je een duimpje omlaag dan wordt dit van de duimpjes omhoog geteld. op het begin kan je naar 10 duimpjes geven en als je zelf 10 duimpjes hebt wordt dat 30.