Voor degenen onder ons die het nieuws niet volgen: de Catshuis onderhandelingen zijn mislukt. Dit lijkt het einde van het huidige kabinet wat zou betekenen dat er nieuwe verkiezingen zullen komen.

Meer info op o.a.

http://nos.nl/nieuws/politiek/video-en-audio/
Studiefinanciering is geen lening, als je je opleiding gewoon goed volgt en doet hoef je niks terug te betalen. Als je met je et naar je opleiding gooit en nauwelijks inzet toont en je haalt het niet dan moet je alles terug betalen. Wat zeer terecht is. En studeren is niet duur (licht er aan wat voor opleiding je doet), voor mij is de opleiding wel duur.

Ik betaal dik € 1700 aan school geld, en mijn opleiding bestaat uit (Communicatie & Multimedia Design):
Wij werken in project groepjes en projecten van 20 weken, in die 20 weken is het de bedoeling dat je een product opgeleverd, aan de hand van dat product word je dan beoordeelt. De bedoeling is dat je van elkaar leert in groepsverband en daarna pas een leraar vraagt. Het komt er op neer dat ik 1x in de 2 week een gesprek heb met een leraar van +- 15 minuten. En tijdens mijn beoordeling heb ik een aantal leraren nodig wat +- 30 min kost. Verder maken wij wat gebruik van het internet, lokaal en sanitaire voorzieningen (helft van de tijd werken wij thuis). Dit alles is geen € 1700 waard.

Mijn vriendin betaal ook dik € 1700 aan school geld en zei heeft wel gewoon een lesrooster van 30 uur in de week. Dan heb je altijd leraren tot je beschikking, maar gebruik van veel meer facilitaire voorzieningen en dan is € 1700 wel een normaal bedrag (aangezien de leraren, scholen etc betaald moeten worden).
de huidige plannen zijn om al de studiefinanciering lening van te maken.

verder ben ik het met je eens dat het schoolgeld moet worden aangepast aan het soort opleiding.
Jeroen vd op 23/04/2012 15:56:41

verder ben ik het met je eens dat het schoolgeld moet worden aangepast aan het soort opleiding.

Het is nu gelijk getrokken zodat niet alleen kinderen van rijke ouders medicijnen of rechten kunnen studeren. Marktwerking hier introduceren zou alleen maar nadelig uitpakken voor studenten omdat er veel meer vraag is naar plaatsen dan dat er plaatsen beschikbaar zijn.

Studiefinanciering is trouwens niet zo'n heel groot deel van wat de overheid betaald voor je studie volgens mij. De werkelijke kosten van studeren zitten rond de iets van 8.000 - 30.000 euro per jaar. Jij betaalt daar alleen een deel van via collegegeld, de rest komt uit de overheid.

Allemaal weer om het toegankelijk te houden, en aan te moedigen dat mensen gaan studeren. Naar mijn mening terecht.. op hoog niveau kunnen we concurreren met andere landen, iets toevoegen. Op lager niveau zijn andere landen veel voordeliger, daarom importeren wij ook gastarbeiders.
Ik bedoelde dat simpelweg je school betaalt werd, ongeacht het type of niveau

Reageren