Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.
Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.
Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.
Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?
Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.
Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.
Maar is het dan ook toegestaan om na die [ok] een cookie op te slaan die dit onthoudt? Valt dat dan wel onder functioneel/noodzakelijk, want anders spam je de gebruikers/bezoekers telkens met die ok/cancel pop-up. Daar wordt je natuurlijk niet echt vrolijk van.
Als iemand op ok drukt heb je al toestemming voor de cookies, dan is het dus geen enkel probleem.
Als er op annuleren wordt gedrukt mag je zelfs een cookie opslaan dat die persoon geen cookies wilt opslaan omdat dat cookie alleen nuttig is (net zoals iemands taalvoorkeur e.d.)
Maar zo'n pop-up schrikt wel veel bezoekers af. Je moet eigenlijk, zoals ik ook in mijn blog zeg, iets vinden wat opvalt en toch niet bezoekers afschrikt. Ik denk dat een bar die tevoorschijn komt momenteel de beste oplossing is.
Ja, maar zo'n bar vind ik ook niet echt opvallen. Wellicht iets wat subtiel het scherm komt "invliegen"?
Pfff, hoe je het ook wendt of keert... het blijft gewoon gruwelijk vervelend.
Maar wat betreft Analytics... dan moet je eigenlijk tegen de bezoeker zeggen dat als hij geen cookies accepteert dat hij dan de site niet mag bezoeken. Zou hij de site wel bezoeken zonder analytics toe te staan dan zijn je analytics waardeloos. Maar ja... als hij de cookies dan niet accepteert heb je een nog groter probleem. Pff...
>> Zou hij de site wel bezoeken zonder analytics toe te staan dan zijn je analytics waardeloos.
Ja, maar als de gebruiker JS uit heeft staan is het ook waardeloos.
Je mag blijkbaar ook gebruik maken van een opt-out. Dit wilt eigenlijk zeggen dat je er vanuit gaat dat de gebruiker toestemming geeft om zijn gegevens te gebruiken. Er moet dan wel ergens op de pagina, op een simpele manier voor gezorgd worden dat de cookies afgezet kunnen worden.
Het voordeel is ook dat je hier kan zeggen: gebruik cookies op elke site met deze toolbar. Als iedereen zijn eigen implemantatie gaat doen, dan moet je op elke site op ok drukken. Bij deze bar kan je zeggen: ok voor alle sites, wat ik toch ga doen...
Ook kan je hier cookie per cookie afzetten. Bijvoorbeeld: ik wil niet voor analytics, maar wel voor like bars.