Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
Ozzie,

Momenteel vind ik vooral engelse documentatie terug. Blijkbaar is de wet veranderd en is het item 'implied consent' toegevoegd. Deze regel komt er op neer dat de bezoekers van uw site eigenlijk door het bezoeken al toestemming hebben gegeven. Je moet wel zelf nog iets voorzien, waardoor de gebruiker zijn toestemming kan afvinken.

Enkele artikels:
http://speckyboy.com/2012/05/28/the-ico-amends-the-eu-cookie-law-to-allow-implied-consent/
http://www.fourlakes.co.uk/2012/websites/eu-cookie-law-implied-consent/

Met dat script dat ik toegevoegd heb in vorige post, kan je zowel implied als explicit optie gebruiken (opt-out vs opt-in)

Deze artikels zijn wel in het engels. Ik weet niet hoe het nu juist zit voor NL, maar ik gok dat ze dit ook gaan toepassen.
Dat is een verschil tussen de algemene Europese richtlijn en de Nederlandse uitwerking.
Volgens de Nederlandse uitwerking heb je daadwerkelijk toestemming nodig voor het plaatsen van de cookies.
Je kunt er een mooie 'sarcastische' melding van maken, zoiets als dit.

Toestemming gebruik cookies

U mag onze overheid hartelijk danken dat wij u nu moeten lastigvallen met deze hinderlijke melding. Wij gebruiken op onze website cookies die het bezoek voor u zo prettig mogelijk maakt. Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen.

[Accepteren] - [Weigeren]
@Chris, en wat voor cookies gebruik je dan? Ik kan zo snel geen cookie bedenken waar je toestemming voor nodig hebt en in meer of mindere maten persoons gegevens worden opgeslagen (daarmee bedoel ik gegevens die uiteindelijk naar jou terug te voeren zijn)
@TJVB,

last time visited site, last login time, en zo heb je er nog een paar.
Last login time, kun je met de voorwaarden voor een account afhandelen.
Last visited gebruik ik nooit, daar had ik niet aan gedacht. Dankje
@TJVB,

Klopt zijn zo snel wat voorbeeldjes, voor alles zijn natuurlijk alternatieve manieren. Ik ben ook van mening dat er geen cookies gebruikt goeven te worden, als alleen voor een sessie ID.

Als je site een db heeft (de meeste tegenwoordig) dan maak je gewoon een opties tabel waar je dus alle info in een db kunt opslaan.

Ik gebruik zelf alleen een db en sessies geen cookies, mijn browsers clearen ook dagelijks de hele geschiedenis, cookies, cache, etc. Sinds het mooie verhaal van Facebook met hun 'offline cookie tracking' troep.
Chris NVT op 31/05/2012 09:06:47

@TJVB,

Klopt zijn zo snel wat voorbeeldjes, voor alles zijn natuurlijk alternatieve manieren. Ik ben ook van mening dat er geen cookies gebruikt goeven te worden, als alleen voor een sessie ID.

Het gaat dus voornamelijk om Google Analytics. Die gebruikt wel een cookie.

@Ozzie,

Ja jullie hebben het voornamelijk over Google Analytics ;). Dat is een discussie waar niemand nu een antwoord op heeft. Moet jij het nu als webontwikkelaar toestemming vragen, of Google? Deze vraag zal nog wel even zo zijn, en er zullen voornamelijk meningsverschillen zijn.

Mijn mening:
Google.
Heel simpel want wij als ontwikkelaars maken die cookie niet aan, het enige wat wij doen is een stukje script plaatsen die naar Google gaat met een id. En daar wordt dan de rest verwerkt, en dus de cookie aangemaakt om te kijken wat die gebruiker nu allemaal doet.
Euh ja... maar de door ons gemaakte website zorgt er in 1e instantie voor dat die cookie geset wordt. Daarnaast... ik zou niet weten hoe Google vanaf mijn website om toestemming zou moeten vragen.

Reageren