Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige week een Raspberry Pi in mijn bezit en ik ben er erg blij mee. Aangezien ik vandaag bij iemand op PHPhulp een plaatje zag van de Pi, leek het me wel leuk om een topic te maken waar mensen met elkaar kunnen praten over de Pi.

Wat is een Raspberry Pi? (bron: Wikipedia)
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen. De beschikbare besturingssystemen zijn diverse Linuxdistributies, Plan 9 en RISC OS. Omdat de Raspberry Pi gebruikmaakt van een ARM11-processor moeten bestaande besturingssystemen geport worden.

Wat kost zo'n Pi dan uiteindelijk?
Degene die ik heb kost ongeveer €35,-. Dat is dus absoluut geen geld als je ziet wat je dan hebt voor leuk dingetje wat je voor allerlei dingen kunt gebruiken!

Welke Pi heb ik?
Ik heb het B-model (512 MB RAM en 2 USB slots).

Wat heb ik er al mee gedaan?
Hoofdzakelijk heb ik hem gekocht om hem als XBMC mediacenter te gebruiken (ik gebruik OpenELEC) en ik expertimenteer er wat mee met bijv. een webserver. Gisteren had ik er speakertjes op aangesloten zodat ik vanaf m'n iPhone een live radio kon streamen (beetje aanklooien met SSH, maar het werkte!).

En verder...
Ik heb nog geen extra onderdelen, hoewel ik deze wel graag zou willen hebben. Misschien dat jullie weten waar je deze kunt bestellen (tegen een lage prijs ;-)).

Mocht je nou zelf ook geïnteresseerd zijn na mijn verhaal, dan kun je hem bijvoorbeeld hier kopen (hier heb ik hem gekocht).

Veel Pizier!
@Reshad,

Wat bedoel je precies met 'overal'? Bedoel je binnen je eigen netwerk of zodat de hele wereld erbij kan (public)?
Ik heb em ook, maar op een of andere manier pakt die mijn SD kaartje niet. Iemand tips voor een sowieso werkende SD kaart? Had er 1 gekocht van 32gb maar op de een of andere manier wil dat niet :(

Heb hem overigens al een half jaar ofzo, alleen aan de kant gemieterd door die SD kaart :)
@Chris ik bedoel dat ik dus ook buiten mijn eigen netwerk erbij kan bijvoorbeeld op school etc.. ik heb het nu wel open gezet maar moet ik er nog dingen aan doen qua veiligheid?

@Chi Lion heb je wel de sd card geformatteerd naar de juiste format ?
@Reshad
Dan moet je in je router de juiste poorten forwarden naar het ipadres van je PI.

Bijvoorbeeld als je bij je webserver wil forward je poort 80 door naar het ipadres van je raspberry, voor ssh hetzelde.

@Chi Loin
Als je Windows/MAC draait, download dan SD Card Association’s formatting tool en zet "FORMAT SIZE ADJUSTMENT" optie op "ON".

Vervolgens download je de win32diskimager om je .img naar je SD te schrijven. Open de win32diskimager.exe, laad het .img in en klik op "WRITE".

Wanneer hij klaar is met schrijven je SD kaart in je PI doen, stroom erop en moet hij booten.
Heb hem nu werkend met lamp servertje en phpmyadmin etc erop gezet geforwared en vanaf een extern ipadres is die niet helemaal goed te benaderen.. op de een of ander manier krijg ik telkens de server die op mijn macbook staat dus suggesties daarvoor zijn welkom :D
Dan heb je waarschijnlijk ook al een forward van die poorten naar het ipadres van je MAC erin staan :-P
Nee dat heb ik juist niet dat is het rare zie img

[size=xsmall]Toevoeging op 19/06/2013 11:58:47:[/size]

Waarbij 192.168.0.10 het ip adres is van mijn raspberry
Heb je de Raspberry een fixed ip gegeven? Als dit je enige router in je netwerk is, dan moet jou MAC dat ipadres hebben anders kun je nooit uitkomen op je MAC.

Voer op je PI eens ifconfig uit, om 100% zeker te zijn wat het ipadres nu is.
die van mijn macbook is 192.168.0.17
van de raspberry is 192.168.0.10

zie

eth0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        inet 192.168.0.10  netmask 255.255.255.0  broadcast 192.168.0.255
        ether b8:27:eb:c6:1b:3a  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 87013  bytes 93122601 (88.8 MiB)
        RX errors 0  dropped 9  overruns 0  frame 0
        TX packets 23038  bytes 4909327 (4.6 MiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

( ik benader de pi via ssh daarbij gebruik ik ook telkens dit ip adres)
Wat gebeurd er als je je MACbook uit zet of het netwerk verbreekt? Krijg je dan dat hij onbereikbaar is?

Tja en het is een thompson, ben ik zelf geen voorstander van een Cisco ken ik uit mijn hoofd.

Heb je geen meerdere routers in je netwerk hangen buiten de thomson om?

Reageren