Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige week een Raspberry Pi in mijn bezit en ik ben er erg blij mee. Aangezien ik vandaag bij iemand op PHPhulp een plaatje zag van de Pi, leek het me wel leuk om een topic te maken waar mensen met elkaar kunnen praten over de Pi.

Wat is een Raspberry Pi? (bron: Wikipedia)
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen. De beschikbare besturingssystemen zijn diverse Linuxdistributies, Plan 9 en RISC OS. Omdat de Raspberry Pi gebruikmaakt van een ARM11-processor moeten bestaande besturingssystemen geport worden.

Wat kost zo'n Pi dan uiteindelijk?
Degene die ik heb kost ongeveer €35,-. Dat is dus absoluut geen geld als je ziet wat je dan hebt voor leuk dingetje wat je voor allerlei dingen kunt gebruiken!

Welke Pi heb ik?
Ik heb het B-model (512 MB RAM en 2 USB slots).

Wat heb ik er al mee gedaan?
Hoofdzakelijk heb ik hem gekocht om hem als XBMC mediacenter te gebruiken (ik gebruik OpenELEC) en ik expertimenteer er wat mee met bijv. een webserver. Gisteren had ik er speakertjes op aangesloten zodat ik vanaf m'n iPhone een live radio kon streamen (beetje aanklooien met SSH, maar het werkte!).

En verder...
Ik heb nog geen extra onderdelen, hoewel ik deze wel graag zou willen hebben. Misschien dat jullie weten waar je deze kunt bestellen (tegen een lage prijs ;-)).

Mocht je nou zelf ook geïnteresseerd zijn na mijn verhaal, dan kun je hem bijvoorbeeld hier kopen (hier heb ik hem gekocht).

Veel Pizier!
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om mensen toegang tot de bestanden te geven door middel van ftp ? zo ja hoe want ik kom er met de wiki niet helemaal uit?
Welke ftp server gebruik je?
Ik heb geprobeerd vsftpd te installeren maar na installatie bleek het totaal niet te werken dus heb ik het weer verwijderd. Ik ga nu even R-J-K's video bekijken, zien of ik eruit kom.
Ik had ook problemen met vsftpd, ik gebruik nu bftpd die werkt stukken makkelijker.
Ik heb dankzij de video alles voor elkaar gekregen alhoewel het iets anders is in de video omdat ze daar debian gebruiken. maar al met al heb ik nu een goed servertje draaien met 8 gig alleen nog altijd geen portforward mogelijk omdat ik er vanaf buiten gewoon niet op kom. heb mijn isp al gebeld erover maar hun systeem lag eruit dus ze konden niet kijken en zouden me terugbellen hierover maar dat is dus wel balen nu.

[size=xsmall]Toevoeging op 22/06/2013 21:35:43:[/size]

[edit]
Heeft iemand het voor elkaar om de PI als een soort GIT server te gebruiken dus als github bijv.? ik heb her en der gelezen en heb heel wat al voor elkaar maar ik snap niet hoe ik repos nu moet clonen en pushen etc.. naar mijn pi. heb overigens de portforwarding voor elkaar gekregen!
[/edit]
Misschien dat je iets aan deze stukjes hebt?
soortgelijks al geprobeerd.. ga het weer even proberen en laat het resultaat horen!
Reshad F op 22/06/2013 10:20:49

Ik heb geprobeerd vsftpd te installeren maar na installatie bleek het totaal niet te werken dus heb ik het weer verwijderd. Ik ga nu even R-J-K's video bekijken, zien of ik eruit kom.
Ik gebruik al jaren vsftp op mijn linux machines, ook op de raspberry. Prima ftp deamon. Wat is het probleem? Foutmelding? Voor wat betreft de autorisatie moet je bijvoorbeeld linux users aanmaken of met anonymous werken. /etc/vsftpd.conf goed inregelen. Ik stuur je mijn versie even pm. Hoe installeer je vsftpd? Je werkt toch hopelijk wel met apt-get ??
[edit]teruglezende zie ik dat je geen debian gebruikt, dus geen apt-get. Dan misschien yum of een andere rpm manager? Ik "make install" alleen als het echt niet met een install manager (rpm, yum, apt-get) kan.

Ik heb een zeer vervelend probleem, hopelijk kan iemand me helpen.
De SD kaart die ik bij de RPi kreeg lijkt het niet goed meer te doen.

Tijdens het XBMC'en kreeg ik opeens de melding dat 'System' onveilig was verwijderd. Dit is dus de SD kaart.
Dit heb ik twee weken geleden voor het eerst gehad en toen startte ie gewoon nog op.

Sinds eergisteren kreeg ik weer die melding en startte ie gewoon niet meer op. Dan zou je denken, er is iets met de RPi of de SD kaart. Nu komt het vreemde: een andere SD kaart in de RPi doet het WEL, en deze doet het in de computer ook WEL. Ik heb hem al geformatteerd, data overschreven met CCleaner, helemaal gewist, opnieuw geimaged en af en toe start ie dan toch weer op en krijg ik na een paar minuten weer de melding dat ie is uitgeworpen. Ik heb OpenELEC en Raspbmc geprobeerd. OpenELEC start helemaal niet op en Raspbmc startte eerst nog wel op bij de installatie, maar die startte na een reboot ook niet meer op.

Ik ben ten einde raad. :-(

Reageren