Door
Roel -
op 13-06-2013 17:52
gewijzigd op 13-06-2013 17:53
25.351 views
Hallo allemaal,
Ik heb sinds vorige week een Raspberry Pi in mijn bezit en ik ben er erg blij mee. Aangezien ik vandaag bij iemand op PHPhulp een plaatje zag van de Pi, leek het me wel leuk om een topic te maken waar mensen met elkaar kunnen praten over de Pi.
Wat is een Raspberry Pi? (bron: Wikipedia)
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen. De beschikbare besturingssystemen zijn diverse Linuxdistributies, Plan 9 en RISC OS. Omdat de Raspberry Pi gebruikmaakt van een ARM11-processor moeten bestaande besturingssystemen geport worden.
Wat kost zo'n Pi dan uiteindelijk?
Degene die ik heb kost ongeveer €35,-. Dat is dus absoluut geen geld als je ziet wat je dan hebt voor leuk dingetje wat je voor allerlei dingen kunt gebruiken!
Welke Pi heb ik?
Ik heb het B-model (512 MB RAM en 2 USB slots).
Wat heb ik er al mee gedaan?
Hoofdzakelijk heb ik hem gekocht om hem als XBMC mediacenter te gebruiken (ik gebruik OpenELEC) en ik expertimenteer er wat mee met bijv. een webserver. Gisteren had ik er speakertjes op aangesloten zodat ik vanaf m'n iPhone een live radio kon streamen (beetje aanklooien met SSH, maar het werkte!).
En verder...
Ik heb nog geen extra onderdelen, hoewel ik deze wel graag zou willen hebben. Misschien dat jullie weten waar je deze kunt bestellen (tegen een lage prijs ;-)).
Mocht je nou zelf ook geïnteresseerd zijn na mijn verhaal, dan kun je hem bijvoorbeeld hier kopen (hier heb ik hem gekocht).
En de macbook is echt nergens te vinden ik heb de modem ondersteboven gehaald maar nergens staat de ip adres. ik kan op mijn macbook zelf ook zien dat ik 192.168.0.17 heb als ip adres
Een 6V batterij kan, echter moet je natuurlijk wel de voltage terug brengen naar 5V middels een weerstand. Zorg ook dat de batterij minimaal 800mA levert, anders zal hij niet stabiel blijven draaien.
Nooit voltages terugbrengen met een weerstand. Het gebruik van een weerstand is fout omdat bij hogere of lagere stroom de spanningsval over de weerstand steeds anders is en de PI gebruikt soms weinig en soms meer stroom!! Om de spanning op het juiste niveau te brengen gebruik je een 7805 of een 78s05 spanningsregelaar. De ingangsspanning van 6v is dan overigens te laag.
Mij PI draait in de meterkast en de voeding is een USB poort van mijn ziggo modem. Alles draait erop, apache2, mysql, php, iptables, ssh en middels de crontab wordt mijn youless monitor (op de elec meter) elk uur uitgevraagd en in de MySQL database gezet. Middels een website kan ik realtime, dagelijks, wekelijks en maandelijks elec gebruik in grafieken raadplegen. Daarnaast draaien er nog dev/test 5 websites op. Storage is een 8Gb sd-kaart en backups van de elec-data(base) elk uur naar een usb stick. Tevens haal ik via de crontab op twee andere (buiten) ipadressen bij nog 2 youless interfaces de electriciteits (kWh) gegevens en de eigenaren daarvan zien hun kWh grafieken op mijn webservertje. Superzuinig, voorheen draaide hiervoor een oud (80watt) peeceetje met Linux
Nooit voltages terugbrengen met een weerstand. Het gebruik van een weerstand is fout omdat bij hogere of lagere stroom de spanningsval over de weerstand steeds anders is en de PI gebruikt soms weinig en soms meer stroom!! Om de spanning op het juiste niveau te brengen gebruik je een 7805 of een 78s05 spanningsregelaar. De ingangsspanning van 6v is dan overigens te laag.
Tja, ook ik maak welleens typefoutjes in hastige reacties. Zoals je een post later kunt zien verwijs ik dan ook naar een spanningsregelaar.
Aad B op 19/06/2013 16:47:42
Mij PI draait in de meterkast en de voeding is een USB poort van mijn ziggo modem. Alles draait erop, apache2, mysql, php, iptables, ssh en middels de crontab wordt mijn youless monitor (op de elec meter) elk uur uitgevraagd en in de MySQL database gezet. Middels een website kan ik realtime, dagelijks, wekelijks en maandelijks elec gebruik in grafieken raadplegen. Daarnaast draaien er nog dev/test 5 websites op. Storage is een 8Gb sd-kaart en backups van de elec-data(base) elk uur naar een usb stick. Tevens haal ik via de crontab op twee andere (buiten) ipadressen bij nog 2 youless interfaces de electriciteits (kWh) gegevens en de eigenaren daarvan zien hun kWh grafieken op mijn webservertje. Superzuinig, voorheen draaide hiervoor een oud (80watt) peeceetje met Linux
Welk PI model heb je? Want het model B v2 heeft tussen de 800mA en 1200mA nodig aan stroom, en aangezien een USB poort maar max 500mA kan/mag leveren is de kans dat je PI instabiel wordt of zelfs beschadigd.
[size=xsmall]Toevoeging op 19/06/2013 23:31:11:[/size]
Reshad F op 19/06/2013 22:47:33
Inmiddels mijn pi als webserver werkend. iemand ervaring met deze als private git repo te gebruiken?
Nog niet, was hier mee bezig (eerst subversion, maar kreeg de service niet gestart) wil volgende week eens gaan kijken naar de git server.
Tja het installeren is niet zo moeilijk, onderstaande commando uitvoeren en het is geinstalleerd ;-)
pacman -S git
Zoals ik voorheen al zei, maak gebruik van hun wiki pagina. Daar staat een hoop nuttige informatie op, tevens ook veel how to's. Dit is de Git handleiding, hier wordt uitgelegt hoe je het configureerd.